BoCaMa 29 Postad 28 Februari , 2020 Jag har sedan tidigare en dieselvärmare i båten, och skall nu även koppla in en gångvärmare. Kan man koppla ihop dessa system med Y-stycken så man kan utnyttja samma utblås? Det blir säkert en del tillbakaströmning mot den värmare som inte används just då, men spelar det någon roll? Gångvärmaren används främst som defroster, men då den har 4 uttag så tänkte jag leda 2 till "vanliga" värmeutblås. Tacksam för era kommentarer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2020 För att få torr varmluft så ska ju helst båda systemen ta sin luft utifrån och då bör man nog ha ett Y-rör med spjäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Februari , 2020 Jag hade sådana funderingar också. Så sade en frågade en båtmekaniker om jag även ville värma upp motorblocket med min dieseldrivna värmare... Sedan sade han också att det kan vara svårt med gångvärmen när motorn är avstängd då kylvattenpumpen då nästan fungerar som en avstängningsventil. Så jag ritade en skiss med flera trevägskranar, men lade till slut ned det projektet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2020 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Sedan sade han också att det kan vara svårt med gångvärmen när motorn är avstängd då kylvattenpumpen då nästan fungerar som en avstängningsventil. Det har jag svårt att tro, har man en elektrisk pump så utgör den nästan inget motstånd alls, sitter utan problem i självcirkulerande system. Min motor har en mekanisk pump, det är en enkel centrifugalpump som inte utgör något större motstånd. Oftast vill man inte riskera flödet utan använder en värmeväxlare mellan motorns FW system och värmesystemet. Då har man ingen ingen pump som går när motorn står stilla. Men värmen brukar sprida sig till en viss del ändå till motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Februari , 2020 10 minuter sedan skrev bhemac: Det har jag svårt att tro, har man en elektrisk pump så utgör den nästan inget motstånd alls, sitter utan problem i självcirkulerande system. Min motor har en mekanisk pump, det är en enkel centrifugalpump som inte utgör något större motstånd. Oftast vill man inte riskera flödet utan använder en värmeväxlare mellan motorns FW system och värmesystemet. Då har man ingen ingen pump som går när motorn står stilla. Men värmen brukar sprida sig till en viss del ändå till motorn. Nej inte en elektrisk pump, jag relaterade till en av motorn driven större kylvattenpump. Och det var då inte tal om någon värmeväxlare, den gången. Jag kopplade i förra båten ett delvis hemmabyggt defrosteraggregat (värmepaket från en buss) provisoriskt till en Eber för vattenburen värme, funkade! men det skulle i den båten bli svårt att dra de grova slangarna till varmluften. Men jag har kvar några sådana värmepaket om någon är spekulant, dom har en stor fläkt som dessvärre går på 24V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 Februari , 2020 (redigerade) Om dina system är vattenburna så bör du separera dessa med värmeväxlare - då kommer du att få det att fungera. Har en kamrat som har vattenburen värme i sin båt med värmeväxlare mellan båtens kylsystem och värmesystemet med elpatron och dieselaggregat. Om du har luftburna system så borde ett Y med spjäll vara tillräckligt för att du skall blåsa åt rätt håll. Redigerad 28 Februari , 2020 av RikardE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 28 Februari , 2020 Jaha... Hur har ni det ordnat hemma.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoCaMa 29 Postad 29 Februari , 2020 Tack för input! Det är frågan om två luftburna system som jag tänkte koppla ihop. Det får bli y-stycken med spjäll, som jag justerar enligt vilken värmare som används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 1 Mars , 2020 Har samma projekt i min båt. Orginal sitter det en klimatanläggning som går på 230v. Dock är det bara 2st utblås uppe i däckshuset. Har köpt en kinavärmare som jag ska ta luft från orginal klimatanläggningen via ett yrör, Jag har monterat utblås i hytterna (2st) , i pentryt och 2st som defroster på rutan. På så vis kommer jag få ut klimatanläggningens kyla/värme i hela båten vid landström. Eller via dieselvärmaren vid gång 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 14 Juli , 2020 (redigerade) Hej Varvet har troligen monterat en dieselvärmare och en kanalfläkt med 230 volts värmare. Spjällhuset saknade reglagewire så det har jag köpt hos Hjertmans men nu saknar jag några delar som bara säljs ihop med spjällhuset, behöver plocka ihop några skruv med bleck för att fästa wirehöljet. Råkar någon ha en sådan wire monterad och kan ta ett foto hur det skall se ut? Redigerad 14 Juli , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser