Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
gladius

Alternativa reservdelar till Volvo Penta?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en gammal Albin Vega med en Volvo Penta MD2020. Har haft problem med att startmotorn inte alltid går runt och div andra småskumma elfel. Efter en noggrannare felsökning visade det sig att felet finns i elektronikenheten. Se bifogad bild. Det går utmärkt att starta och köra motorn utan den här enheten men då har man inga larmlampor eller summer. Nu har jag kollat upp vad reservdelen kostar och den kostar 4000 kr vilket jag tycker är lite väl mycket. Så värst mycket elektronik innehåller den trots allt inte heller. Några lampor, nån transistor och några dioder. Finns det alternativ? Ibland kan man hitta en hel startpanel för en bråkdel av det priset på ebay men just nu finns inga till salu. Jag har surfat runt och letat en hel del men hittar inget.

Elektronikenhet.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en 2003 och tidigare en 2001. Där är det vanligt med den typen av problem. Det finns beskrivningar hur man själv bygger en ny elektronikenhet för ett par hundra. MD2020 är ju nyare och kanske har fler finesser? Men någon HiTech tror jag inte det är.

En mycket enkel variant har jag byggt en gång med ett par relän, enda nackdelen var att summern tjöt under starten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...