Bagarn86 0 Postad 24 Februari , 2020 (redigerade) Hej, har en Jeanneau SO35a från 2005. Motorn är en Penta MD2030 med rak axel, tätas med en black jack tätning inne i båten. Vi köpte båten förra året och då byttes propelleraxeln av båtmäklaren då det visade sig att den va något korroderad. Lagret i stödbocken vid propellern byttes då i samma veva. Det sitter även en helt ny trebladig Flexofold på plats. Problemet jag har är att på tomgång, även utan växel i, och vid vissa varvtal uppkommer ett knackande ljud. När propellern byttes upptäckte jag att axeln inte är bra centrerad där den tittar ut genom skrovet, den ligger för nära nederkanten och det är det som mest troligt skapar ljudet. Motor och axel rör sig väl mer eller mindre på vissa varvtal. Jag är inte så van att skruva båtar (håller på med bilar) men min teori är att det skulle kunna vara att motorkuddarna blivit lite trötta och sjunkit med åren? Så till mina frågor: - Hur knepigt är det att byta dessa kuddar? Tänker mig en tvärslå och ett spännband över nedgångsluckan för att avlasta motorn och sen byta en i taget? Bra eller anus? - Misstänker även att man efter detta behöver linjera upp axeln och motorn. Hur gör man det enklast när man dels vill ha axeln mitt i hålet vid skrovgenomföringen och även få halvorna mot backslaget att linjera? Trial and error och mycket tålamod känns det kanske som. Har läst en del i ämnet att man ska skjuta isär halvorna och mäta med bladmått osv. Men har inte hittat någon 100% förklaring ännu känner jag. - Ok att göra på land eller kan man räkna med att positionen på axeln skiljer sig lite när båten ligger i vattnet? Bifogar ett filmklipp på knackljudet jag menar och lite bilder på motorkuddar osv. Film: https://youtu.be/yBs2osLuVCQ Tack! /Nicklas Redigerad 24 Februari , 2020 av Bagarn86 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 24 Februari , 2020 Hur ser det ut i övre änden av axeltrumman, alltså innanför tätningen. Befinner sig axeln mitt i trumman? Är inte motorn exakt i linje så kommer axeln att bli böjd och piskas ut mot axeltrumman. Såvida inte den svarta kopplingen är konstruerad att ta upp rörelser mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 24 Februari , 2020 Hur stort är avståndet mellan stödlagerbock och propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 24 Februari , 2020 1 timme sedan skrev Bagarn86: Hej, har en Jeanneau SO35a från 2005. Motorn är en Penta MD2030 med rak axel, tätas med en black jack tätning inne i båten. Vi köpte båten förra året och då byttes propelleraxeln av båtmäklaren då det visade sig att den va något korroderad. Lagret i stödbocken vid propellern byttes då i samma veva. Det sitter även en helt ny trebladig Flexofold på plats. Problemet jag har är att på tomgång, även utan växel i, och vid vissa varvtal uppkommer ett knackande ljud. När propellern byttes upptäckte jag att axeln inte är bra centrerad där den tittar ut genom skrovet, den ligger för nära nederkanten och det är det som mest troligt skapar ljudet. Motor och axel rör sig väl mer eller mindre på vissa varvtal. Jag är inte så van att skruva båtar (håller på med bilar) men min teori är att det skulle kunna vara att motorkuddarna blivit lite trötta och sjunkit med åren? Så till mina frågor: - Hur knepigt är det att byta dessa kuddar? Tänker mig en tvärslå och ett spännband över nedgångsluckan för att avlasta motorn och sen byta en i taget? Bra eller anus? - Misstänker även att man efter detta behöver linjera upp axeln och motorn. Hur gör man det enklast när man dels vill ha axeln mitt i hålet vid skrovgenomföringen och även få halvorna mot backslaget att linjera? Trial and error och mycket tålamod känns det kanske som. Har läst en del i ämnet att man ska skjuta isär halvorna och mäta med bladmått osv. Men har inte hittat någon 100% förklaring ännu känner jag. - Ok att göra på land eller kan man räkna med att positionen på axeln skiljer sig lite när båten ligger i vattnet? Bifogar ett filmklipp på knackljudet jag menar och lite bilder på motorkuddar osv. Film: https://youtu.be/yBs2osLuVCQ Tack! /Nicklas Sannolikt är det inte fel på motorkuddarna utan på linjeringen av axeln. Motorkuddar kan sjunka ihop lite efter några år utan att de är utslitna. Det brukar kunna fixas genom en kontroll och uppriktning av motorn i förhållande till axeln. Om det gjorts så omfattande arbeten med propeller och axel och det väsnas så skulle jag börjat med att kontakta båtmäklaren för att reklamera jobbet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 24 Februari , 2020 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Hybro: Hur ser det ut i övre änden av axeltrumman, alltså innanför tätningen. Befinner sig axeln mitt i trumman? Är inte motorn exakt i linje så kommer axeln att bli böjd och piskas ut mot axeltrumman. Såvida inte den svarta kopplingen är konstruerad att ta upp rörelser mm. Har själv aldrig haft loss tätningen så jag vet faktiskt inte. Men så här ser det ut om man tittar nerifrån upp mot skrovgenomföringen där axeln tittar ut. Den svarta kopplingen flexar nog i princip ingenting. Verkar va någon hård plast, typ delrin? Redigerad 24 Februari , 2020 av Bagarn86 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 24 Februari , 2020 1 timme sedan skrev Rollen: Hur stort är avståndet mellan stödlagerbock och propeller? Stödbocken sitter nära propellern, mot änden på axeln. Har inga mått. Sitter så här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 24 Februari , 2020 42 minuter sedan skrev Lintott: Sannolikt är det inte fel på motorkuddarna utan på linjeringen av axeln. Motorkuddar kan sjunka ihop lite efter några år utan att de är utslitna. Det brukar kunna fixas genom en kontroll och uppriktning av motorn i förhållande till axeln. Om det gjorts så omfattande arbeten med propeller och axel och det väsnas så skulle jag börjat med att kontakta båtmäklaren för att reklamera jobbet. Så höja motorn runt om då egentligen för att få upp axeln och få den mer mitt i hålet? Ska prova sätta nåt brytjärn eller nåt emellan och gunga på motorn så kanske man kan avgöra skicket på dom. Hade känts bra att byta för att veta att det är schysst. Ja du den båtmäklaren har jag inte mycket för längre kan jag säga. Haft väldigt mycket olika strul med båten efter köp och saker som mäklaren åtagit sig att göra men som inte gjorts. Lång historia och till saken hör att båten köptes i Köpenhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 24 Februari , 2020 1 timme sedan skrev Bagarn86: - - - Men så här ser det ut om man tittar nerifrån upp mot skrovgenomföringen där axeln tittar ut. - - - 1 timme sedan skrev Bagarn86: Stödbocken sitter nära propellern, mot änden på axeln. Har inga mått. Sitter så här. 1 timme sedan skrev Bagarn86: Så höja motorn runt om då egentligen för att få upp axeln och få den mer mitt i hålet? Ska prova sätta nåt brytjärn eller nåt emellan och gunga på motorn så kanske man kan avgöra skicket på dom. Hade känts bra att byta för att veta att det är schysst. - - - Ja du den båtmäklaren har jag inte mycket för längre kan jag säga. - - - Propelleraxeln verkar sitta fel i sida. då är det lätt att få skrammel från propellerhylsan när det vibrerar/slår lite i axeln. För att rätta till detta så behöver motorn skjutas i sidled (mot babord). Detta förutsätter att det finns plats för detta i främre änden av propellerhylsan. Du måste nog lossa tätningen inne i båten för att kolla detta. Det är bara att hoppas att stödlagerbocken inte sitter snett så det inte linjerar genom propellerhylsan och in till axelfästet på motorn. Avståndet mellan propeller och stödbock verkar tillräckligt för att inte skapa problem. Mitt genomgående motto för att fixa saker ombord är "börja inte laga något innan du felsökt och hittat vad det är som förorsakar problemet". Att förutsätta att motorkuddarna sjunkit samman och börja justera motorn i höjdled är nog inte rätt metod för att angripa problemet (det jag kan anta från dina bilder är snarare att det är sidjusteringen som är fel...). Du måste kolla hur axeln sitter i propellerhylsan (inne i motorrummet) innan du börjar skruva på motortassarna. Axel o motor ska hamna rätt i sida, höjd och vinkel (axeln ska vara i rät linje med axelhålet i fästet på motorn så främre o bakre motortassar måste justeras för rätt vinkel). Det handlar i slutänden om justeringar på delar av mm för att få det rätt. Metoden är att hålla propelleraxeln mitt i axelhylsan och mäta med bladmått hur väl axeln passar i fästet på motorn (den svarta klumpen). Alltid lika tråkigt att köpa via mäklare och förutsätta köptrygghet och så blir det inte så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 26 Februari , 2020 2020-02-24 vid 21:13 skrev Lintott: Propelleraxeln verkar sitta fel i sida. då är det lätt att få skrammel från propellerhylsan när det vibrerar/slår lite i axeln. För att rätta till detta så behöver motorn skjutas i sidled (mot babord). Detta förutsätter att det finns plats för detta i främre änden av propellerhylsan. Du måste nog lossa tätningen inne i båten för att kolla detta. Det är bara att hoppas att stödlagerbocken inte sitter snett så det inte linjerar genom propellerhylsan och in till axelfästet på motorn. Avståndet mellan propeller och stödbock verkar tillräckligt för att inte skapa problem. Mitt genomgående motto för att fixa saker ombord är "börja inte laga något innan du felsökt och hittat vad det är som förorsakar problemet". Att förutsätta att motorkuddarna sjunkit samman och börja justera motorn i höjdled är nog inte rätt metod för att angripa problemet (det jag kan anta från dina bilder är snarare att det är sidjusteringen som är fel...). Du måste kolla hur axeln sitter i propellerhylsan (inne i motorrummet) innan du börjar skruva på motortassarna. Axel o motor ska hamna rätt i sida, höjd och vinkel (axeln ska vara i rät linje med axelhålet i fästet på motorn så främre o bakre motortassar måste justeras för rätt vinkel). Det handlar i slutänden om justeringar på delar av mm för att få det rätt. Metoden är att hålla propelleraxeln mitt i axelhylsan och mäta med bladmått hur väl axeln passar i fästet på motorn (den svarta klumpen). Alltid lika tråkigt att köpa via mäklare och förutsätta köptrygghet och så blir det inte så. Jag tror bilden luras lite. Den är skapligt centrerad i X-led/sidled. Det är i Y, upp/ner, som den sitter längre ner i hålet än önskvärt. Om man antar att den en gång har varit centrerad så måste ju något ha hänt som gjort att den inte är det längre, och där är återigen min teori motorkuddarna. Om man bara justerar det så att det blir bra igen känns det som att samma sak kommer hända igen om ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 26 Februari , 2020 (redigerade) Går inte bara att flytta motorn typ upp och ned, eller i sida, för att rätta till detta. Lossa först koppling från backslaget, inte från axeln. Skjut axeln bakåt något. Kila sen fast axeln både ute och inne i båten, så att den hamnar mitt i trumman. Dettar utgångsläget, om man vill åtgärda vibrationer och oljud. - Först därefter lossar och justetar man motor och backslag, som enhet och linjerar mot axeln. Axeln ska inte ä dras i läget. Visst, nu ser det ut som om du har nån medbringare / axelkoppling, den svarta klumpen, som ev kan ta upp avvikelser. Men bäst blir det oavsett om linjering mellan axel och motor/backslag är nära perfekt. Så nästa steg är att lossa axeltätningen inne i båten. Steg två, lossa eller helst dela axelkopplingen (svarta klumpen). Steg 3 kila fast ax........ Steg 4.... Steg 5... Jobba, jobba, jobba... Eller lämna bort, med garanti på utfört arbete. Alternativ är att köra vidare, men risken är att problemen blir större, saker slits ut i förtid, t ex utgående axels lager i backslag, risk för sprickbildning och vatteninträngning i närheten av trumman o s v, bör du räkna med. Pratade för en tid sedan med tillverkare av bl a motorkuddar, Swerub. Belastade gummidetaljer, bl a motorkuddar, sätter sig med tiden. . Redigerad 26 Februari , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 27 Februari , 2020 På vår förförra Jeanneau SO32.2 hade vi likartat problem. Visade sig att propelleraxeln slog mot trumman inne i båten på tomgång, tillkallad tekniker(garanti kvar) hittade snabbt källan till oljudet, skruvade upp tomgångsvarvtalet en liten aning - fixat! Orsaken till att tomgången var för låg var enligt teknikern att vår miljödiesel är litet "torrare" och har litet lägre energiinnehåll än den diesel som teknikerna på Yanmar använder vid injustering av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 27 Februari , 2020 2020-02-26 vid 07:40 skrev Hybro: Går inte bara att flytta motorn typ upp och ned, eller i sida, för att rätta till detta. Lossa först koppling från backslaget, inte från axeln. Skjut axeln bakåt något. Kila sen fast axeln både ute och inne i båten, så att den hamnar mitt i trumman. Dettar utgångsläget, om man vill åtgärda vibrationer och oljud. - Först därefter lossar och justetar man motor och backslag, som enhet och linjerar mot axeln. Axeln ska inte ä dras i läget. Visst, nu ser det ut som om du har nån medbringare / axelkoppling, den svarta klumpen, som ev kan ta upp avvikelser. Men bäst blir det oavsett om linjering mellan axel och motor/backslag är nära perfekt. Så nästa steg är att lossa axeltätningen inne i båten. Steg två, lossa eller helst dela axelkopplingen (svarta klumpen). Steg 3 kila fast ax........ Steg 4.... Steg 5... Jobba, jobba, jobba... Eller lämna bort, med garanti på utfört arbete. Alternativ är att köra vidare, men risken är att problemen blir större, saker slits ut i förtid, t ex utgående axels lager i backslag, risk för sprickbildning och vatteninträngning i närheten av trumman o s v, bör du räkna med. Pratade för en tid sedan med tillverkare av bl a motorkuddar, Swerub. Belastade gummidetaljer, bl a motorkuddar, sätter sig med tiden. . 2020-02-26 vid 07:40 skrev Hybro: Går inte bara att flytta motorn typ upp och ned, eller i sida, för att rätta till detta. Lossa först koppling från backslaget, inte från axeln. Skjut axeln bakåt något. Kila sen fast axeln både ute och inne i båten, så att den hamnar mitt i trumman. Dettar utgångsläget, om man vill åtgärda vibrationer och oljud. - Först därefter lossar och justetar man motor och backslag, som enhet och linjerar mot axeln. Axeln ska inte ä dras i läget. Visst, nu ser det ut som om du har nån medbringare / axelkoppling, den svarta klumpen, som ev kan ta upp avvikelser. Men bäst blir det oavsett om linjering mellan axel och motor/backslag är nära perfekt. Så nästa steg är att lossa axeltätningen inne i båten. Steg två, lossa eller helst dela axelkopplingen (svarta klumpen). Steg 3 kila fast ax........ Steg 4.... Steg 5... Jobba, jobba, jobba... Eller lämna bort, med garanti på utfört arbete. Alternativ är att köra vidare, men risken är att problemen blir större, saker slits ut i förtid, t ex utgående axels lager i backslag, risk för sprickbildning och vatteninträngning i närheten av trumman o s v, bör du räkna med. Pratade för en tid sedan med tillverkare av bl a motorkuddar, Swerub. Belastade gummidetaljer, bl a motorkuddar, sätter sig med tiden. . Tackar för svaret! Ska börja med att mer noggrant undersöka skicket på motorkuddarna och därefter ta bort tätningen inne i båten för att lättare avgöra var axeln befinner sig. Sen lossa halvorna och kolla hur allt linjerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 27 Februari , 2020 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Stephan_D: På vår förförra Jeanneau SO32.2 hade vi likartat problem. Visade sig att propelleraxeln slog mot trumman inne i båten på tomgång, tillkallad tekniker(garanti kvar) hittade snabbt källan till oljudet, skruvade upp tomgångsvarvtalet en liten aning - fixat! Orsaken till att tomgången var för låg var enligt teknikern att vår miljödiesel är litet "torrare" och har litet lägre energiinnehåll än den diesel som teknikerna på Yanmar använder vid injustering av motorn. Se där! Ja det mesta av klonket på tomgång försvinner om man bara drar på lite lite gas, +100-200rpm. Men klonket uppkommer även under gång vid vissa varvtal. Så misstänker ändå att axeln på något sätt slår emot. Redigerad 27 Februari , 2020 av Bagarn86 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 28 Februari , 2020 Ok, axeln ser ju inte helt linjerat ut i hålet på en av dina bilder, så det är värt att kolla ordentiligt innan andra åtgärder vidtas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 28 Februari , 2020 Jag skulle nog montera en R&D flexibel koppling. Då slipper man problemet med att axeln böjs i hylsröret av motorns vibrationer. Motorn måste förstås vara riktigt uppriktad. Att man ska kila fast axeln både invändigt och utvändigt håller jag inte med om. Om man centrerar axeln invändigt, och den inte är centrerad utvändigt, är stödlagerbocken eller hylsröret felmonterat. Om man då tvingar axeln att centrera både ut och invändigt så böjer man ju axeln. Under drift uppstår en sidkraft från propellern. Därför är det viktigt att avståndet mellan propeller och stödlager inte är för långt. Om det är för långt böjs axeln inne i hylsröret onödigt mycket. Avståndet ska vara ungefär en halv axeldiameter. Om du monterar en flexibel koppling, kan du behöva kapa axeln. Bifogar en bild på R&D- koppling 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 28 Februari , 2020 Nu får vi ta det lilla lugna. Kilar i båda ändarna gör man som första åtgärd fö att kunna linjera motor med backslag, exakt mot axeln. Axeln böjs inte alls av detta, varken då eller senare. Vänligen beskriv närmare hur det skulle kunna gå till och varför. Att använda nån typ av flexibel koppling kräver väl nån typ av stöd eller trycklager vid främre änden av propelleraxeln. Annars kommer axeln deffinitivt att piska runt inne i trumman. Eller hur? Vad säger ni som har sån koppling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 28 Februari , 2020 Om man centrerar axeln i hylsröret inne i båten, och den inte är centrerad i andra änden av röret, är det något som inte sitter rätt monterat. Antingen hylsröret eller stödlagerbocken. Om man då försöker centrera axeln i andra änden måste man ju böja axeln. Varför skulle axeln "Piska " runt i hylsröret om man monterar en flexibel koppling? Om du tittar lite noggrannare på den så ser du att den har styrkant som centrerar axeln mot backslaget. Och varför skulle det behövas trycklager? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 28 Februari , 2020 (redigerade) Ja du... Varför sitter det stödlager på kardanden till bakhjulsdrivna bilar, tror du? Nåt som t ex lilla biltillvekaren satt dit i onödan? Redigerad 28 Februari , 2020 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 28 Februari , 2020 Läs vidare: "Flexkoppling till propelleraxel eller inte" På detta forum, Seglarsnack. Och Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 28 Februari , 2020 (redigerade) Förstås fortfarande inte vikten av linjering? Om inte, så skit i det. Håller säkert några år till. Den svarta axelkopplingen du har, är förmodligen en typ av flexkoppling, men vad jag tror kan den inte ta upp linjeringsfel. Bara motorvibrationer. . Redigerad 28 Februari , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 29 Februari , 2020 Den nuvarande kopplingen är ingen flexibel koppling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 29 Februari , 2020 Jag tänker nog inte byta till nån annan koppling eller dyl. Sitter det där original så ska det väl vara testat och bra nog. Att stödbocken sitter där den ska och att hylsröret som går ut från båten också är det ska får man väl ta för givet att Jeanneau har koll på i deras process när båtarna byggs. Sista variabeln för att få detta ur linje är motorkuddarna. Det är liksom det enda som åldras och ändras över tid i min värld. Jag tror att kombinationen att linjera upp allt för att hamna mitt i hålet samt att inte få någon brytning mellan motor och propelleraxel plus eventuellt höja tomgången något är rätt väg fram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 29 Februari , 2020 (redigerade) Den nuvarande svarta kopplingen fastbultad på backslagets bronsfärgade medbringare med 4 insexskruv och muttrar, är förmodligen en vibrationsdämpare. För att linjera, så lossar du de fyra skruvarna något, så att avståndet mellan medbringaren och den förmodade dämparen blir t e x 1 mm på största stället mätt runt om. Sen justeras motorn, så att det blir 1 mm på fyra ställen runt om. Märk upp delarna med t ex körnslag innan och om du får anledning att pilla isär den svarta kopplingen. Gissar att det sitter gummi eller plastdelar inuti denna, som är inslitna mot varandra. Det är väl inte, så att de inbördes delarna glappar p g a slitage? Värt att undersöka om du lossar skruvarna ovan. Googla på kopplingens märkning, jag ser inte exakt vad det står. . Redigerad 29 Februari , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 167 Postad 29 Februari , 2020 (redigerade) Finns skrivet om detta, tidigare på forumet. Googla eller sök här: Propelleraxel, Vinkelfel Av Kattstruparn, 7 November , 2013 i MotorbåtSnack Redigerad 29 Februari , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 29 Februari , 2020 Tackar för svaret! ska undersöka lite mer när säsongen närmar sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 29 Februari , 2020 (redigerade) 2020-02-24 vid 17:01 skrev Bagarn86: - - - Vi köpte båten förra året och då byttes propelleraxeln av båtmäklaren då det visade sig att den va något korroderad. Lagret i stödbocken vid propellern byttes då i samma veva. Det sitter även en helt ny trebladig Flexofold på plats. Problemet jag har är att på tomgång, även utan växel i, och vid vissa varvtal uppkommer ett knackande ljud. När propellern byttes upptäckte jag att axeln inte är bra centrerad där den tittar ut genom skrovet, den ligger för nära nederkanten och det är det som mest troligt skapar ljudet. Motor och axel rör sig väl mer eller mindre på vissa varvtal. Jag är inte så van att skruva båtar (håller på med bilar) men min teori är att det skulle kunna vara att motorkuddarna blivit lite trötta och sjunkit med åren? - - - 9 timmar sedan skrev Bagarn86: Jag tänker nog inte byta till nån annan koppling eller dyl. Sitter det där original så ska det väl vara testat och bra nog. Att stödbocken sitter där den ska och att hylsröret som går ut från båten också är det ska får man väl ta för givet att Jeanneau har koll på i deras process när båtarna byggs. Sista variabeln för att få detta ur linje är motorkuddarna. Det är liksom det enda som åldras och ändras över tid i min värld. Jag tror att kombinationen att linjera upp allt för att hamna mitt i hålet samt att inte få någon brytning mellan motor och propelleraxel plus eventuellt höja tomgången något är rätt väg fram Det har ju varit like olika meckande med din stödbock, propelleraxel o propeller. Du skrev själv tidigare att båtförmedlaren inte verkade särskilt seriös. Det är väl inte osannolikt att grejorna inte blivit återmonterade med den bästa precisionen. Du har inte skrivit hur gammal båten och motorkuddarna är (eller så har jag missat det). Motorkuddar brukar ha väldigt lång livslängd om de inte misshandlas vid grundstötning, dränks i olja eller något annat som fysiskt eller kemiskt påverkar dem. För att sjunka samman av enbart åldringsskäl tar det väldigt många år eller fruktansvärt många motortimmar. För att spara pengar o arbete så skulle jag koncentrera mig på att kolla uppritningen av motor/propelleraxel innan jag började byta delar. Som någon skrev ovan så är det inte fel att kolla om det finns onormalt slitage i kopplingsdelarna mellan axeln o motorn eller att något är dåligt fastdraget där så att det glappar. Det är väl lämpligt att göra den kontrollen i samband med uppriktningen. Uppriktning är lämpligast att göra när båten är torrsatt. Det går att göra efter sjösättning men skulle axeln glida ur hylsan så blir det problem... För låg tomgång förorsakar att motorn vibrerar onödigt mycket vilket kan förorsaka slammer från propellerhylsan. Men tomgången får inte bli så hög att du riskerar skador i backslaget vid växlingar. Tomgångsjustering kräver inte att båten är torrsatt så det kan du trimma in när du kommit i sjön. Redigerad 29 Februari , 2020 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 1 Mars , 2020 Tackar för svaret! Båt och motor är från 2005. Kan stödbocken alltså justeras upp och ner? Trodde den satt plastad? Osäker på antal timmar på motorn då timräknaren är trasig på klassiskt Penta-vis. Jag tycker inte det känns orimligt att gummiupphängningar efter 15 års bruk sjunker ihop något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 1 Mars , 2020 Stödbocken sitter där den sitter. Om gummikuddarna mot förmodan sjunkit en aning under åren så bör det gå att justera bort. Ny linjering och tomgångsjustering inom angivet tomgångsvarvtal bör absolut lösa det hela. Jag har själv en Sun Fast 32i från 2003, så gott som identisk installation, propelleraxeln bytt pga. korrosion och vibrationer, timräknaren trasig på Volvo Penta-vis.(Saknar Yanmar...) I mitt fall kvarstod tyvärr en del av vibrationerna efter byte av propelleraxel och propeller med utförd linjering, min tekniker kommer i veckan för att titta närmare på orsaken till att det fortfarande vibrerar i marschfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bagarn86 0 Postad 1 Mars , 2020 6 timmar sedan skrev Stephan_D: Stödbocken sitter där den sitter. Om gummikuddarna mot förmodan sjunkit en aning under åren så bör det gå att justera bort. Ny linjering och tomgångsjustering inom angivet tomgångsvarvtal bör absolut lösa det hela. Jag har själv en Sun Fast 32i från 2003, så gott som identisk installation, propelleraxeln bytt pga. korrosion och vibrationer, timräknaren trasig på Volvo Penta-vis.(Saknar Yanmar...) I mitt fall kvarstod tyvärr en del av vibrationerna efter byte av propelleraxel och propeller med utförd linjering, min tekniker kommer i veckan för att titta närmare på orsaken till att det fortfarande vibrerar i marschfart. Ok! Det låter ju onekligen mer eller mindre som vi har precis samma strul. Var din axel också något off-center innan? Hör gärna av dig om hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser