Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Hubbles

Erfarenhet av att segla Norges kust?

Rekommendera Poster

Lite kompletterande info till ovanstående.

 

Eftersom jag för sju år sedan seglat från Stockholm till Henningsvær/Lofoten med en liknande båt (Comfort 30) och med encylindrig Yanmar (YSB8) kanske mina erfarenheter kan vara av intresse för en eventuell färd nästa år.  

 

Viktigaste utrustning för en så lång färd anser jag vara rorkultpilot/kurshållare (typ Autohelm 1000), och gärna en i reserv. En riktig livflotte är inte heller fel. VHF-n använde jag aldrig. Har ingen AIS men valde ändå under några timmar att fortsätta i tät dimma, ut till Træna i stället för att försöka gå tillbaka. 

 

För navigation hade jag en liten plotter och en surfplatta (Samsung) med navionics, gps, och sim-kort.

 

Låg vid flytbryggor i alla besökta norska hamnar, utom Bergen och Haugesund. Så inga problem med förtöjningar och tidvatten. Hade sällskap av min fru till Bergen, och fortsatte sedan själv.

 

Färden till Lofoten tog drygt 30 seglingsdagar, via Öresund och Skagen. Tre av dagsetapperna inkluderade även natten till nästa dag (Landsort-Böda, Skagen-Arendal, Træna-Bodø). Låg inblåst vid tre tillfällen och i sammanlagt en vecka, och tappade ytterligare en vecka vid reparationer (sprayhood, byte av startmotor).  

 

Man kunde då för sju år sedan övervintra i vattnet i Bodø (isfri hamn) och det kostade ca 5 tkr. En men endast en övervintring var möjlig utan att behöva betala moms för båten, och förutsatt att man rapporterade sin båt till myndigheten.     

 

Ett antal bilder från färden finns här

Segling Stockholm-Lofoten 2013

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har seglat en del i Norge. Ingastora skillnader mot hemma. Jag brukar tänka att borta är ju hemma för de som  bor där och dom klarar det och man får lära dit man kommer. Hjälp får man alltid om man kostar på sig ett smil och berömmer området människor och deras omgivning båtar och kära ting.

 

Några skillnader är att strandlag saknas och skärgården är belamrad med dyra sommarstaugor. Det blir som i Stockholm skärgård där redan byggda hus står kvar efter strandlagen kom till och de är tillräckligt många för att sura strandägare går ut och försöker skrämma iväg gästande båtar och campare. Fråga  om lov kan funka men vi har dåliga erfarenheter av det. Det är ju också bra att lägga till i hamnar, fylla på förråden och gå på byen så hamnbesök blir det så räkna med ett par hundra norska per dygn. Fjordar är pampiga att se vyer från men annars rätt tråkiga och ofta möjlit att ankra i. De flesta är extremt djupa 

 Vi gick t.ex in i Spgnefjorden och tänkte oss  en övernattövernattning  men det  blev bara en kort promenad till byns semestertingeltangel medn båten låg med 100m lina mellan en gruspråm och färjans bryggnock. Det fanns en småbåtshamn men inte plats för gästande båtar eller grunt vatten för vårt ankare. Fjorden är 1000m djup nästan  överallt. Vi frågade en norsk seglare vilken fjord som var trevligast att segla i och han genmälde: dom seglar man inte i. Efter Sogneseglingen håller vi med men en fjord är värd några dagar. Tidvattnet var inget  vi tänkte på i vår planering och märkte heller inte nåt. Bryggorna flyter med och fixar det även om det är tio meter.  På norska kort finns markeringar med vågtecken som betyder att det kan vara farliga vatten men vi har aldrig känt av det på nåt vis. Vi har unvikit att gå nära kusten ifall något skulle hända med motor eller segel. Var inte för nyfiken på läkust i hård  vind. Första jamnen efter lindesnes är Farsund. Vi besöker alltid den söta byen även om den numera inte är gratis med frallor och morgontidning. Vi har inte varit upp till Ålesund men strax söder därom. Hårt ombytligt väder gör att man seglar i konvoj runt Stattlandet. För vår del var det för hård vind och vi tröttnade på att vänta. Norge är värd några somrar. Det är också värt att besöka Shetland när man är på norska kusten. Egersund eller Bergen till Lerwick tar bara två dygn. Gott väder är ett måste och en livflotte kanske man bör ha. Fin hamn i Lerwick med flytbryggor utan tidvattenproblem. Fair Isle med 200 innevånare och en massa får är värt en dags segling. Dimma hade vi tre dagar under en par veckor och väl hemma köpte vi en liten enkel radar.

Lycka till och grattis till bra semerstermål. Reflektera över pandemisituationen. Den här sommaren bör nog inte Norge besökas. Dom är livrädda för svenskar. Förlåt  textmassan. Har svårt att hålla mig kort när det är nåt kul ämne.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har seglat en del i Norge. Ingastora skillnader mot hemma. Jag brukar tänka att borta är ju hemma för de som  bor där och dom klarar det och man får lära dit man kommer. Hjälp får man alltid om man kostar på sig ett smil och berömmer området människor och deras omgivning båtar och kära ting.

 

Några skillnader är att strandlag saknas och skärgården är belamrad med dyra sommarstaugor. Det blir som i Stockholm skärgård där redan byggda hus står kvar efter strandlagen kom till och de är tillräckligt många för att sura strandägare går ut och försöker skrämma iväg gästande båtar och campare. Fråga  om lov kan funka men vi har dåliga erfarenheter av det. Det är ju också bra att lägga till i hamnar, fylla på förråden och gå på byen så hamnbesök blir det så räkna med ett par hundra norska per dygn. Fjordar är pampiga att se vyer från men annars rätt tråkiga och ofta möjlit att ankra i. De flesta är extremt djupa 

 Vi gick t.ex in i Spgnefjorden och tänkte oss  en övernattövernattning  men det  blev bara en kort promenad till byns semestertingeltangel medn båten låg med 100m lina mellan en gruspråm och färjans bryggnock. Det fanns en småbåtshamn men inte plats för gästande båtar eller grunt vatten för vårt ankare. Fjorden är 1000m djup nästan  överallt. Vi frågade en norsk seglare vilken fjord som var trevligast att segla i och han genmälde: dom seglar man inte i. Efter Sogneseglingen håller vi med men en fjord är värd några dagar. Tidvattnet var inget  vi tänkte på i vår planering och märkte heller inte nåt. Bryggorna flyter med och fixar det även om det är tio meter.  På norska kort finns markeringar med vågtecken som betyder att det kan vara farliga vatten men vi har aldrig känt av det på nåt vis. Vi har unvikit att gå nära kusten ifall något skulle hända med motor eller segel. Var inte för nyfiken på läkust i hård  vind. Första jamnen efter lindesnes är Farsund. Vi besöker alltid den söta byen även om den numera inte är gratis med frallor och morgontidning. Vi har inte varit upp till Ålesund men strax söder därom. Hårt ombytligt väder gör att man seglar i konvoj runt Stattlandet. För vår del var det för hård vind och vi tröttnade på att vänta. Norge är värd några somrar. Det är också värt att besöka Shetland när man är på norska kusten. Egersund eller Bergen till Lerwick tar bara två dygn. Gott väder är ett måste och en livflotte kanske man bör ha. Fin hamn i Lerwick med flytbryggor utan tidvattenproblem. Fair Isle med 200 innevånare och en massa får är värt en dags segling. Dimma hade vi tre dagar under en par veckor och väl hemma köpte vi en liten enkel radar.

Lycka till och grattis till bra semerstermål. Reflektera över pandemisituationen. Den här sommaren bör nog inte Norge besökas. Dom är livrädda för svenskar. Förlåt  textmassan. Har svårt att hålla mig kort när det är nåt kul ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/13/2020 at 11:13 PM, Mellgard said:

Lite kompletterande info till ovanstående.

 

Eftersom jag för sju år sedan seglat från Stockholm till Henningsvær/Lofoten med en liknande båt (Comfort 30) och med encylindrig Yanmar (YSB8) kanske mina erfarenheter kan vara av intresse för en eventuell färd nästa år.  

 

Viktigaste utrustning för en så lång färd anser jag vara rorkultpilot/kurshållare (typ Autohelm 1000), och gärna en i reserv. En riktig livflotte är inte heller fel. VHF-n använde jag aldrig. Har ingen AIS men valde ändå under några timmar att fortsätta i tät dimma, ut till Træna i stället för att försöka gå tillbaka. 

 

För navigation hade jag en liten plotter och en surfplatta (Samsung) med navionics, gps, och sim-kort.

 

Låg vid flytbryggor i alla besökta norska hamnar, utom Bergen och Haugesund. Så inga problem med förtöjningar och tidvatten. Hade sällskap av min fru till Bergen, och fortsatte sedan själv.

 

Färden till Lofoten tog drygt 30 seglingsdagar, via Öresund och Skagen. Tre av dagsetapperna inkluderade även natten till nästa dag (Landsort-Böda, Skagen-Arendal, Træna-Bodø). Låg inblåst vid tre tillfällen och i sammanlagt en vecka, och tappade ytterligare en vecka vid reparationer (sprayhood, byte av startmotor).  

 

Man kunde då för sju år sedan övervintra i vattnet i Bodø (isfri hamn) och det kostade ca 5 tkr. En men endast en övervintring var möjlig utan att behöva betala moms för båten, och förutsatt att man rapporterade sin båt till myndigheten.     

 

Ett antal bilder från färden finns här

Segling Stockholm-Lofoten 2013

 

Tack så mycket för väldigt relevant info eftersom det är en liknande resa och med liknande förutsättningar! :)  Vi har en autopilot/rorkultpilot som är min bästa kompis ombord. Jag skulle inte vilja vara utan den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen Norge-resa i år som ni säkert förstår, på grund av pandemin och stängda gränser. Vi har hopp om att det kanske blir av nästa år istället, men det får man väl se då. Det är omöjligt att planera sådant just nu. Men era råd är otroligt värdefulla när vi väl kommer iväg!

 

Vi bestämde oss för att stanna i Sverige istället (hade ju inte så mycket annat val kanske), och det var en mycket Corona-vänlig plan. I juni flyttade vi ombord på båten och bor på den fortfarande. I början var det en hel del projekt som drog ut på tiden för att uppgradera bl.a. elen ombord så att vi kan arbeta, och därför dröjde det ända till andra halvan av juli innan vi lämnade Upplandskusten. Det blev segling norrut till Höga kusten, och som längst norrut var vi i Örnsköldsvik. Höga kusten kan förstås rekommenderas! Otroligt många fina ställen att se. Nu är vi på väg söderut och hoppas vara tillbaka i hemmahamnen inom ett par veckor. Det är lite annorlunda att segla på hösten än på sommaren.

 

Nedan: Ulvöhamn

IMG_20200815_162923.thumb.jpg.7afda74142f51d06529543a5b63a3d91.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den här 50 minuter långa videon från Erik Aanderaa ger en bra bild av normala seglingsförhållande sommartid mellan Haugesund, strax söder om Bergen, och Lofoten.

Det kan bli ganska mycket motorgång om man vill avverka sträcka.  

https://youtu.be/-GP4pQA9zlM

 

Svajankring i Norge kan vara ett problem på grund av kelp (bild).
Såg på videon att jag ankrat utanför Sanna i Træna på samma ställe som Erik. En skillnad var att jag på morgonen upptäckte att båten draggat en halv kilometer.

Kelp.jpg

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @Hubbles

kom ni iväg till Norge? Vi ligger vid Hitra utanför Trondheim, dit vi tog oss från Stockholms skärgård förra året, och ska vidare norrut detta år. Har seglat vid Lofoten tidigare, men inte på egen båt. Det jag har svårt att hitta är sjökort - översikter främst, över norra Norge. Är det någon här som har sådana att sälja? Jag vet att det finns Print-On-Demand, men lyckas inte förstå hur jag ska få till översikter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...