Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Isaxsson

Vindgenerator X400

Rekommendera Poster

Hej, har beställt en vindgenerator från SeaSea men vid beställningen så hade de inget föste, då den är rätt stor så vill jag ha en bra mast, 48 mm fäste.

Tänkte ev bygga en targabåge men är rädd att inte få till designen så jag funderar på en ”vanlig” mast, någon som har förslag på lösning. Det finns många radar fästen 80mm

ska sitta på en Oceanis 40

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att få en mast tillverkad till min vindsnurra som är ungefär i samma storlek. Efter att ha läst en massa så har jag kommit fram till att det ska bli ett 48 mm aluminiumrör med ett fäste en bit ner på akterspegeln samt två stag i däck. Det kommer att vara gummibussningar i samtlig fästen mot röret för att minska vibrationerna.

Fästet på akterspegeln gör att det går att fälla masten för service av snurran. Vilket kommer att behövas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 februari 2020 vid 20:21 skrev bhemac:

Jag håller på att få en mast tillverkad till min vindsnurra som är ungefär i samma storlek. Efter att ha läst en massa så har jag kommit fram till att det ska bli ett 48 mm aluminiumrör med ett fäste en bit ner på akterspegeln samt två stag i däck. Det kommer att vara gummibussningar i samtlig fästen mot röret för att minska vibrationerna.

Fästet på akterspegeln gör att det går att fälla masten för service av snurran. Vilket kommer att behövas.

Något du kan dela med dig tänkte också försöka få bort onödiga vibrationer, det lutar mot att köpa mast/Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Isaxsson:

Något du kan dela med dig

Bara lite funderingar ännu så länge.

Vibrationerna uppstår i propellern främst pga obalans i bladen. På  en drönare kan man balansera propellrarna så de har absolut jämnvikt. Tyvärr lite svårare på en vindsnurra men det får inte finnas synbara olikheter på bladen.

Sitter vindsnurran på en väldigt stail stolpe, säg en 100mm rundstäng av stål så kommer alla vibrationer att överföras till skrovet. Skulle stången vara av gummi så överförs väldigt lite av vibrationerna. Gummistången "äter" vibrationerna. Rörelseenergin omvandlas till värme. Materialet spelar alltså stor roll men det ska ju fungera praktiskt också. Ett mått på hur mycket energi som kan "ätas upp" är hur mycket materialet "ringer" när man knackar på det. Aluminium är bättre än rostfritt stel tex. 

Näst steg är att försöka dämpa överföringen till skrovet dvs vi ska ha ha gummi mellan mast och skrov, samma med stagen.

Sen kan man gå vidare med tex gummi mellan generator/mast eller sätta någon slags "flexibel" koppling på masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min Air-X monterad på 6 gummikuddar i mesanmasten, men det är ändå störande ljud i akterruffen. Ju mer dämpning du kan få dit dess bättre kommer du att sova. Byte till "blåa blad" gjorde att det störande propellerljudet nästan försvann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...