Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
sy_bettyboop

Kablar och rigg

Rekommendera Poster

Hej!

Har tänkt att dra upp antenn till FMradio och VHF till antingen spridarna eller masttopp.

Hur ska jag dra kabel? Borra hål i masten och putta ner invändigt eller utanpåliggande och sätta byglar längs masten och låta kablarna gå igenom neråt utanpåliggande? ska man köra popnit där?

Tips på antennfästen till spridarna?

En snabb fråga kring annat!

Jag ska sätta i orginaltanken i båten, den innehåller ett par liter blandat vatten och diesel, ska man bara pumpa ur och skaka om med lite tröd, och köra några varv med tröd i tanken.... Ska ha bensin i den sedan......

Blir detta en bra tvättning?

Mvh Kapten Rödskägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst hängande kablar inuti masten ger irriterande oljud. 

De flesta master har i dag diken / kanaler att dra kablar i. 

Ta av masttopp eller mastfot o kolla. 

Finns det kanal, så borrar du ett hål, just där kabeln ska ut ur masten, d v s mitt i kanalen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev sy_bettyboop:

- - -

Har tänkt att dra upp antenn till FMradio och VHF till antingen spridarna eller masttopp.

- - -

Tips på antennfästen till spridarna?

- - -

Att montera VHF-antenn på spridaren är sämsta alternativet. Den ska sitta i masttopp eller i däckshöjd (t.ex. i pulpit). FM-antenn är inte lika kinkigt (den ska du inte sända med).

Skälet att inte använda spridarmontering är att masten kan skärma radiosignalerna så att du får dålig räckvidd.

Kabellängden till masttoppen blir rätt långt så välj en koaxialkabel med låg dämpning så du får nytta av apparatens uteffekt. Montera antennkontakter med ett drag- o fuktskydd av limmande krympslang. Sådan krympslang finns hos Biltema för ett anständigt pris (billigare än i specialbutikerna). Kolla bara innan du åker dit vilken diameter du ska ha, det finns många dimensioner att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev sy_bettyboop:

- - -

En snabb fråga kring annat!

Jag ska sätta i orginaltanken i båten, den innehåller ett par liter blandat vatten och diesel, ska man bara pumpa ur och skaka om med lite tröd, och köra några varv med tröd i tanken.... Ska ha bensin i den sedan......

Blir detta en bra tvättning?

- - -

Först - skriv gärna frågor inom olika ämnen i separata trådar så blir det lättare att följa svaren.

Om du har ett tillräckligt stort hål (givare för tankmätare?) i tanken så är det enklaste att stoppa in ett underspolningsmunstycke till högtryckstvätten och köra rent. Häll ur och låta torka ordentligt.

Dieselbakterier kan vara svårlösta. Etanol (typ E85 från macken) lär fungera för att lösa upp geggan, T-röd har likartat innehåll så även det borde fungera. Nu ska du ha bensin så ev kvarvarande etanol är inget problem. Om du skulle ha diesel så är det jätteviktigt att få bort all etanol som kan skada insprutningspumpen i en dieselmotor (detta skrivet som varning för dieselmotorägare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VHF antenn på spridarna har jag haft, det fungerade jättebra, ser möjligen lite konstigt ut.

Ska man dra kablar i masten och det inte finns kanaler så drar man dem i en slang som spänns upp. Blir inget oljud av det.

Men istället för att lägga ner pengar på dyr kabel, sätt en bra (2,4m) antenn i pushpit. Skillnaden i räckvidd är väldigt liten men VHFen fungerar även om masten trillar ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...