Gäst Mats Postad 21 Juni , 2005 Vi ska gå från Nynäshamn mot Gotska sandön i Juli och tar tacksamt emot tips om ankring som sker på svaj. Mkt hänger naturligtvis på vindförhållanden, men det kanske finns pltser att föredra och andra tips att ta emot. Vi avser att söka ett högtryck att gå i och att lämna tidigt på morgonen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 20 Mars , 2010 Lyfter gammal tråd då även vi är väldigt nyfikna på att besöka ön i framtiden. Att man får räkna med att vaggas till sömns var man än ankrar utanför ön har jag förstått men hur är överfarten från t. ex. Huvudskär med planande båt om man inväntar lugnt väder. Är dyningarna jobbiga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2010 Vi var på Gotska Sandön i fjol på försommaren som en direkt följd av en tråd på sailguide. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6582 Åkte med turbåten från Nynäshamn. Stannade bara över dagen. Hade sån tur att vi fick ett kanonväder. De som åkt med turbåten några dar för oss fick satnna ett antal extra dagar pga dåligt väder. Återkommer kanske och berättar lite om vårt besök. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 20 Mars , 2010 Tack för det. Den hamnade i favoriterna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 21 Mars , 2010 Utveckla gärna på denna tråd ditt besök på gotska sandön toaen. Funderar att gå dit på något sätt. Antoingen på egen köl 2011 eller med turbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Mars , 2010 Jag är ju en man som har svårt att hålla tyst - i alla sammanhang. Dessvärre tror jag att mitt ordbajasande är ett sätt att dölja mig själv. Jag hade tänkt, att i samband med den tråd jag länkade till i inlägget ovan, göra några inlägg och berätta om vårt korta besök på Gotska Sandön. Jag har letat i de saiter där jag vanligtvis skriver, men inte hittat nåt. Däremot har jag en mapp i min dator där jag samlat lämpliga bilder för sådana inlägg. Jag skrev ihop en lite berättelse om vårt 5 timmar långa besök på ön på min blogg http://thallatha.blogspot.com/2010/03/gotska-sandon.html Välkommen att läsa om ni vill bli inspirerade (eller kanske avskräckta) att göra ett besök på ön tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2010 Det var ett fint packat & klartinslag som gav mersmak. Har inte tänkt på att ön är så stor. Egentligen har jag sett den nära på natten eller snarare fyrljuset när den var en punkt på 24 eller 48-timmars som SXK har höst och vår. Det lär vara rätt osäkert med egen båt men högtrycksdagar kan det gå bra att lägga till med egen båt. Fina bilder och mycket trevlig text tackar jag för! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Mars , 2010 Har varit där med egen båt och ankrat ett antal gånger. Sist låg vi där 4 nätter. Ön ger dåligt sjölä så vid vindar över 10 m/s blir det rulligt och då ligger man inte gärna kvar. Men det behöver ju absolut inte vara högtrycksväder, bara det är stabilt så att man inte får några överraskningar. Till Fårösund och skydd är det ju inte så långt. Normalt ankrar man vid norra udden, sida beroende på vindriktning. Vid nordvindar kan man ligga vid Franska Bukten. Gå försiktigt in till 3-4 meters djup, backa fast ankaret ordentligt med mycket kätting/lina ute. Då slipper man bekymra sig när man är i land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Mars , 2010 Trevliga berättelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 April , 2010 Jag har i plottern bara sjökort över Sthlm & Mälaren vilket inte täcker Gotska Sandön. Satt på skoj och lade ut kurser på datorn och såg då att mitt sjökort ändå räcker förbi Kopparstenarna som på inlagd kurs ligger 9 nm från norra delen av Sandön. Möjligheten att slippa köpa nytt kort finns kanske om vädret är riktigt fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Februari , 2011 Ett år senare väntar en VHF kurs och så blir det uppgradering av sjökortet. Kanske tar vi oss över i sommar. Känslan av att styra ut mot öppet hav har upplevts några gånger och lite konstigt känns det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 3 Mars , 2011 Verkar väldigt nice och tar det inte mer än 2 timmar över så är det helt ok. Man blir ju lite sugen. Om du kommer över til sandön, skriv o berätta. För vår del blir det ett lite senare projekt får börja med att uppgradera gps'en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2011 Jag har altid varit fascinerad av öar. Gotska Sandön ligger ju inte så lättilgängligt till. Sommaren 2009 åkte vi dt på en dagstur med turbåten. De få timmarna på ön gav mersmak. Sommaren 2010 hyrde vi en stuga och stannade några dar. Började skriva lite om ön thallatha.blogspot.com/2010/07/gotska-sandon-2010.html thallatha.blogspot.com/2010/07/gotska-sandons-toaletthistoria.html Dessvärre drabbades jag av skrivkramp och har inte kommit igång igen. Har egentligen ytterligra saker sjag skulle vilja berätta om, men det kanske kommer. tommy Senast ändrad av toaen | 03 mars 2011 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Mars , 2011 Jag hade hoppats på att få läsa något. En barndomskamrat brukar åka dit på väg till Gotland. 42 distanser är det från Gruvbryggan (Utö) till ön enl honom. Själva ska vi bli med hund nu så vi får se om vi åker och lämnar bort hunden några dagar eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 Mars , 2011 Med mitt nya sjökort och HomePort gjorde jag två rutter. En från Huvudskär till norra Sandön och en från södra sidan till Fårö (Gotland). 19 knop satte jag som snitt. Första delen skulle ta 2 tim 3 min och den till Fårö 1 tim 9 min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser