Gäst Nybörjaren Postad 21 Juni , 2005 Hej har fått ett hål i gelcoaten vid akterspegeln det är vått där nu vad gör jag ...Kan man laga det själv är nybörjare vid båtar men kan bilar. Nybörjaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 21 Juni , 2005 Hej! Är hålet/skadan inte för stor så kan du spackla igen det med glasfiber spackel annars så måste du plasta det hela.. Prinsipen är istort den samma som med bilar men det måste ju vara helt torrt förståss.. kontakta annars med någon båttillbehörsfirma eller liknande där du bor dom brukar kunna ha tips på hur du ska gå tillväga. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nybörjaren Postad 21 Juni , 2005 Kan jag använda gelcoatspackel direkt eller måste det torka upp först ??? kan det hända något med båten om jag gör fel ??? tack för svaret i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nybörjaren Postad 21 Juni , 2005 Glömde säga att hålet är ca 2-3 cm i diameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 21 Juni , 2005 Som med all spackling så bör det vara helt torrt först, att det händer nått med båten har jag svårt att tro. Är det svårt att få det torrt nu å skadan är nära vatten linjen så kan du också göra en provisorisk lagning med PL400 och en plast bit eller liknande. PL 400 limmar även under vattnet om så är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 21 Juni , 2005 Är det ovanför eller under vatten linjen? Jag hade en äldre båt med lite för stor motor så när jag tog upp motorn så blev det en spricka i aktern från motorns huv. Jag såg till att det var helt torrt och slipade ner sidorna runt hålet (mycket), tvättade av med röd sprit och lät det torka igen, varavade sedan med glasfibermatta och poyester,( finns att köpa som reparationssats) klippte matttan i rektanglar som jag varvade lodrätt, vågrätt och i kryss.(det blir många lager) Och vill du ha det riktigt bra så får du kanske slipa lite till och fortsätta med proceuren om igen. Sedan kan du spackla/måla med din gelcoatfärg. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 21 Juni , 2005 Såg inte 2-3 cm. Då kanske mitt förslag är för mycket arbete. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nybörjaren Postad 21 Juni , 2005 Nej den sitter ovanpå i själva brunnen på mitten vid själva motorfästet men inte på väggen där själva motornfästet sitter utan nedanför sen sitter det två hål på själva motorfästväggen vad dom är till för vet jag inte ,kankse för att sjölja akten brunnen ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 21 Juni , 2005 Sista meningen låter som självläns, dom skall du inte ta bort. Ta gärna en bild. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nybörjaren Postad 21 Juni , 2005 Hålen som sitter på sidan är kanske någon självläns,men det hålet jag menar är i själva brunnen och det hålet skall inte vara där det är sprucket ca 2-3 cm i diameter,,Det finns en fördjupning i brunner där men skall inte vara något hål där.Jag kanske skulle säga att jag har en Ryds HT500 utombordare ,,Jag tar en bild i morgon Tack för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 22 Juni , 2005 Ja ta en bild så får vi se hur det ser ut! Att det kan vara självläns är möjligt som föregående sa.. Länsen kan sitta lite olika men i botten på motorbrunnen är ju knappast troligt.. tror att det bara är att täppa igen men det lär bilden utvisa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nybörjaren Postad 22 Juni , 2005 Här kommer bilden på spickan kan skikca den via mail om det inte funkar här.har även förstoringar på den tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 22 Juni , 2005 Hej! Ja inte handlar det här om någon självlens.. Den finns ju på vänstersidan i motorbrunnen! (se bilden) Jag skulle nog se till att det blir torrt, rugga upp ytan runt om skadan, torka rent med T-röd eller liknande å fylla i med glasfiberspackel. Hoppas att det kommer att det kommer att funka med det men det tror jag det kommer att göra. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nybörjaren Postad 22 Juni , 2005 ok Tack Glasfiberspackel är det samma som gelcoatspackel ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 22 Juni , 2005 Nej det är det inte! Glasfiberspackel har som det låter bitar av glasfiber i sig. gelcoatspackel är geloat dvs det vita lagret som täcker glasfibern på båten din. gelcoutspackel finns i olika kulörer så titta noga om du handlar. Båda spacklen är 2-komponents. Finns hos båttillbehörs firmor. (kan finnas på andra ställen med, till ex. biltema, okq8, Clas Olson med fl.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nybörjaren Postad 22 Juni , 2005 Kanon tack ska ni ha alla som svarat ha en trevlig sommar om vi inte hörs innan dess Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 22 Juni , 2005 Var så god och lycka till! Ha en bra Midsommar och ett fint båt år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 22 Juni , 2005 Hej! Jag ser att det har löst sig. Mvh Xander. P.S. God midsommar till alla. D.S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
egerskog 0 Postad 23 Juni , 2005 Det var ett litet hål jag hadde nog spacklatt igen det med epoxy marin spackel det blir hållbart och vitt direkt finns på biltema 60 spänn. (två komponents) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kentha 0 Postad 23 Juni , 2005 Tack Egerskog det var ett fint tips ha en bra sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser