Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Camilla

Luktar i båten...

Rekommendera Poster

Gäst Camilla

efter rengöring med mögelmedel bla och nymålning av förpikens durkar samt kölsvin så är den j...la lukten tillbax igen, vi blir så ledsna som vi har kämpat. Vi har även haft en neutralizer som man använder i bilar vid dålig lukt - inget hjälper. Man undrar hur båten kan ha så stark lukt men vi vet egentligen inte vad det luktar men nu kan det väl inte finnas mögel kvar? Har jag haft handdukar i båten några dagar så luktar de starkt när jag tagit hem de, så illa är det. Någon som har några tankar kring vårt problem, vi har en 2 åring som jag vill ska bo i en hälsosam båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej vad har ni för båt kommer ni åt att se bakom klädsel plawood skivor och dylikt där kan det finnas massor med mögel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Är det mögel det luktar? Är det den speciella mögel doften? Kanske kan ta dit en mögel hund? Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter rengöring har du väl inte lagt dit gamal textilier igen? Dessa måste du byta för att få bort doften. (Egen erfarenhet) Sedan är ventilation A och O. Du måste se till att det är välventilerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mögel behöver näring, fukt och rätt temperatur för att kunna växa. Ta bort något av dessa så blir du av med möglet. Byta textiler och andra porösa material, lacka oljade ytor, tvätta hårda ytor, förbättra ventilationen är det som gäller. Det finns en hel del skrivet i ämnet på nätet, läs: http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/index_miljo.htm http://www.benns.se/knotan/knota.htm se Gröna båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ozonering fungerar. Hyr en ozongenerator och sanera båten. Fungerar på många andra lukter också. Använde det i vår båt när vi köpt den för 3 år sedan. Efter det har jag inte behövt använda den mer. Den bara står och samlar damm. Bor i Göteborg och har tel 0705-194823

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ozon dödar det möglet som finns för tillfället, men hindrar inte uppkomst av nytt mögel. Dessutom är ozon giftigt och bryter ner textiler och plaster. Det är alltså ingen mening att köra med ozon om man inte hindrar uppkomsten av framtida mögelbeväxning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det har du rätt i. Efter saneringen får man se till att fukten ligger på rimliga nivåer. Mögelsporer kan förmodligen överleva torrperioder och växa till sig när fukten blir tillräcklig. Ett bra sätt är att skaffa en hygrometer och försöka hålla fukten under 85%. Mögel ska ha högre fuktighet för att bildas. Genom att holla koll på fuktigheten kan man vädra eller sätta in fläkt som båser in/ut luften. Det svåra är att få bort alla mögelsporer. Ozon är ett sätt som fungerar. Det tränger också in lättare än en borste och rengöringsmedel då det ju är i gasform. Tränger alltså in i dynor, bakom paneler - överallt där det inte är gastätt. Jag har inte kunnat observera någon påverkan på något material jag har i vår båt. Det ska nog till bra mycket större exponering än vad som dödar mögelsporer. Läs gärna på SXK:s hemsida enl. ovan om mögelbekämpning och ozonanvändning. Det är inget eget påhitt! Här är ett utdrag ur SXK:s utredning: Det finns även en ozongenerator som är så kraftfull att man inte får vistas i rummet eller båten när den är i gång. Då skadas nämligen slemhinnorna. Därför är generatorn försedd med timer och man ställer den på max tolv timmar och vädrar sedan effektivt innan man går in i båten eller rummet. Vi har provat den på några kraftigt mögelluktande båtdynor som fick en dubbel behandling, dvs två gånger tolv timmar och de är luktfria ännu efter fyra månader. Denna typ av ozongenerator kan även användas vid sanering av t ex sommarstugor som stått tillstängda i kanske åratal. bil eller båt som rökare blir luktfria på samma sätt. det förtjänar dock framhållas att möglet inte försvinner. Det måste tvättas bort, men sporerna dör och lukten försvinner. Denna kraftiga generator av fabrikat Bla. bla. bla kräver omdöme och försiktighet vid användningen men rätt använd kan den helt klart vara till god nytta vid sanering av mögeldrabbad båt eller stuga. En sådan luftsteriliserare bör finnas i varje båtklubb och användas med förstånd av en särskild person med ansvar för dess handhavande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min ärvda maxi luktade apa när vi fick den, den var inte rengjord på flera år. Förra året var all inredning grå/svart av mögel överallt :cry: Jag skurade allt jag någonsin kom på med klorin men fick ändå inte bort lukten. Jag kände inte igen lukten som mögellukt, men det måste det så klart ha varit.. Däremot så gjorde jag ett nytt försök i år och då skurade jag hela inredningen med diskborste med vim på och så eftertorka, peppar, peppar men ännu luktar det inte :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skall jag berätta en riktig skräckhistoria om en båt vi hade för några år sedan med stark mögellukt i. Trots att vi rev ut hela inredningen och skurade rent i flera omgångar så luktade det starkt av mögel. Vad kunde detta vara? Jo efter hjälp av besiktningsman så visade det sig att den långt gångna böldpesten hade gjort att laminatet var helt fuktmättat och det var där som möglet fanns.... Nu är detta en ytterlighet men en sak är säker. Jag skulle aldrig köpa en båt som luktade inuti som våran dåvarande gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det mögel då? Min båt luktade skummt tills jag bytte pottapotti. Var inpyrd avföring i plasten inni i portaportin. Det luktade inte skit eller piss utan bara rent sunkit. Nu luktar min båt som om den vore nytillverkad. Bytte även all klädsel till dynorna. Kolla så det är mögen så ni inte letar på fel ställen. Mvh Thure

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tklahr

Jag skaffade en avfuktare 220v på bygghandel. Efter regelbunden körning med landström och stängda ventiler är båten luktfri och torr, Till och kölsvinet torkar ut. Sätter hygrostaten på 55% så sköter automatiken resten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst GF

Har länge haft funderingar på dessa typer av båtar som har innerline / basinrede / innerskrov. Oftast är dessa bara limmade punktvis emot skrovets insida. Här finns massor med utrymme som båtägaren aldrig kommer åt. Kondensvatten bildas här och oftast finns det skruvhål och kabelgenomföringar m.m. som gör att oönskade vätskor kan hamna mellan skrovskikten. Har funderat på att montera inspektionsluckor och sedan högtryckstvätta på dessa ställen, men osäkerheten med att få ut allt sköljvatten har gjort att jag låtit det vara. Skulle det bli frostsprängning mellan skroven så är det kört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...