Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
velum_navia

Byta båt, hur tänker ni?

Rekommendera Poster

Citat

 

Hej

vi seglade Comfort 32 i många år när barna var tonåringar, finns allt stuvutrymme så det räcker,har man haft albin78 tidigare kommer båten kännas enorm,(har seglat A78mycket)personligen är jag mest förtjust i partial riggar, men de flesta C32 Har svepta spridare, detta underlättar en del.Båten är inte snabb men seglar helt ok.Har man sittbrunns tält så blir sittbrunnen enorm o va i vid tex regn.

En trevlig o genomtänkt båt, våra kompisar seglade Comfortina 32 l, den var lite snabbare ,hängde med på slör i lätta vindar , annars akterseglad

 

HR 312 är ett gedignare bygge , men mycket trängre ,mindre sittbrunn, och riktigt trögseglad

 

Arcona brukar vara trevliga båtar med lite fart o antagligen partialrigg,troligen trängre ,men nog en trevlig båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Klubbjackan:

Såna här frågeställningar är kul, så jag tänkte bidra med en fråga som inte verkar tagits upp:

Velum-navia: hur har du tänkt använda båten?

 

Ska du segla på havet eller i skärgården? Mest inomskärs och bland öar? Ska du segla i skärgården mycket är nog C32 och Arconan ett bättre val. Tänker du segla mycket på havet kommer HR312 mer till sin rätt. 

 

Sen skulle jag starkt rekommendera att provsegla. Men du skriver att du har lite tid så det hinns väl inte med.

Vi seglar både utomskärs och inomskärs. Tanken med en större båt är att få mer bekvämlighet och en som går tryggare i sjön, samt bättre möjlighet att ta med barnbarn och gäster (läs rymmligare). Själv har jag seglat i hela mitt liv, dock så är frugan nybörjare som seglare Men inte nybörjare på sjön.

Har just varit och tittat på HR 312 och den föll bort, mycket pga äldre motor och mindre bra teakdäck och för mycket behövdes fixas till och repareras. Men vi gillade båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mambo:

Jag förstår att trådskaparen har ett tak i sin budget, det har vi alla, men man kan ändå försöka ha en liten buffert för att kunna sträcka sig något högre ifall man hittar den perfekta båten/exemplaret. De flesta gånger lönar det sig att köpa en välhållen och uppdaterad båt eftersom överraskningarna inte blir lika många. Så brukar jag tänka då jag köper beg. båt eller beg. bil. Sedan gäller förstås att ha förmågan att kunna hitta det fina exemplaret, ett högre pris innebär inte med automatik att det är en fin båt. Och som sagts här ovan finns det ofta en prutmån men det kan också handla om att det uppstår rätt kemi mellan köpare och säljare. Om köparen är styv i korken och prutar okunnigt kan säljaren med all rätt undvika att pruta och hellre vänta in en seriösare köpare som kanske får den till det lägre priset. En bra affär är när både säljare och köpare är nöjda.

Huvudet på spiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Comfort4:

Hej

vi seglade Comfort 32 i många år när barna var tonåringar, finns allt stuvutrymme så det räcker,har man haft albin78 tidigare kommer båten kännas enorm,(har seglat A78mycket)personligen är jag mest förtjust i partial riggar, men de flesta C32 Har svepta spridare, detta underlättar en del.Båten är inte snabb men seglar helt ok.Har man sittbrunns tält så blir sittbrunnen enorm o va i vid tex regn.

En trevlig o genomtänkt båt, våra kompisar seglade Comfortina 32 l, den var lite snabbare ,hängde med på slör i lätta vindar , annars akterseglad

 

HR 312 är ett gedignare bygge , men mycket trängre ,mindre sittbrunn, och riktigt trögseglad

 

Arcona brukar vara trevliga båtar med lite fart o antagligen partialrigg,troligen trängre ,men nog en trevlig båt

Både Arconan och HR är borta ur bilden för tillfället. Skall ta mig en andra titt på C32:an. Problemet med den är att det är "urblåsta" segel. Fördelen är att det är nyare utr samt ny motor. Dock så är det mindre stuvutrymme, det går inte att bortse från det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev velum_navia:

Dock så är det mindre stuvutrymme, det går inte att bortse från det.

Det kanske är mindre stuvutrymmen jämfört med de övriga två. Vad ni får fundera på är hur mycket stuvutrymmen ni verkligen behöver. Det kanske är fullt tillräckligt? En 32-fotare brukar kunna erbjuda en hel del skrymslen och vrår att stoppa undan prylar på. Har man mycket utrymmen brukar många saker ligga och ta upp plats utan att någonsin komma till användning (i alla fall för mig eftersom det finns så mycket bra-att-ha-saker man plockar med lite då och då).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-17 vid 13:47 skrev Dava:

ViTycker att en gammal motor ger en utmärkt ursäkt för att investera i en elmotor. Nu seglar jag inte så stor båt. Men har gått i tankarna på en ruffad segelbåt igen och då med elinombordare. 

Kan inte annat än att hålla med. Såg en intressant intervju med Dennis Gorman som var otroligt nära att kollidera med ett fartyg (Jester Challange) då motorn i hans Vega inte ville starta. Vid snabba situationer kan en elmotor erbjuda större säkerhet anser jag. 

2020-02-17 vid 17:23 skrev Mackey:

HR 321 har också mastheadrigg. Det man kan tycka mindre bra om är att den har inplastad järnköl vilket är lite svårt att åtgärda om det tränger in vatten så att järnet rostar och sväller.

 Normalt sett så ska inte inplastad järnköl vara ett problem. Det är först när luft kommer i kontakt med järnet som det börjar rosta.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peka67:

Vid snabba situationer kan en elmotor erbjuda större säkerhet anser jag.

Ja i alla fall så länge man har ström i batteriet.

Men det måste vara underbart att kunna "knuffa till" lite när det är lite ont om vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ersätta en gammal uttjänt dieselmotor med en elmotor kan verka lockande (och bättre för miljön). Men man ska inte tro att det blir en billigare installation. Om man ska ha en rejäl elmotor som orkar knuffa båten framåt med god fart i motvind är den inte billig. Och om en sådan motor ska kunna gå några timmar behövs en stor batteribank som sedan behöver backas upp av en bra laddare och solpaneler. 

I fjol utrustades en 34 fots segelbåt med en rejäl eldrift och prislappen hamnade på ca 3-400 000:-. Fast då slipper man tanka diesel så man spar lite driftskostnad även fast laddning heller inte är gratis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Mambo:

Att ersätta en gammal uttjänt dieselmotor med en elmotor kan verka lockande (och bättre för miljön). Men man ska inte tro att det blir en billigare installation. Om man ska ha en rejäl elmotor som orkar knuffa båten framåt med god fart i motvind är den inte billig. Och om en sådan motor ska kunna gå några timmar behövs en stor batteribank som sedan behöver backas upp av en bra laddare och solpaneler. 

För mig är elmotor mer ett säkerhetstänk, några miljöaspekter har jag inte när det gäller diesel. Därför hade jag inte (än så länge) skaffat en onödigt stor och dyr batteribank, utan kompletterat med elverk.

 

Du har säkert rätt i att kostnaden blir hög, bhemac är jätteduktig och kan säkert svara på en jämförelse kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Det kanske är mindre stuvutrymmen jämfört med de övriga två. Vad ni får fundera på är hur mycket stuvutrymmen ni verkligen behöver. Det kanske är fullt tillräckligt? En 32-fotare brukar kunna erbjuda en hel del skrymslen och vrår att stoppa undan prylar på. Har man mycket utrymmen brukar många saker ligga och ta upp plats utan att någonsin komma till användning (i alla fall för mig eftersom det finns så mycket bra-att-ha-saker man plockar med lite då och då).

Du känner inte min sambo *S* 
Hade seriösa tankar om att ändra på vattenlinjen...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotor för oss är inget alt.

Jättebra för miljön kanske, tänker inte gå in i den diskussionen och det är fritt för varje person att skaffa det.

Det hindret jag ser som vissa belyser här är just den höga kostnaden samt att batterierna skall räcka till. Dom nackdelarna jag ser är att styrkan på motorn när det blåser lite samt att vid överseglingar eller vid längre tillfällen när du behöver gå för motor en längre stund pga av stiltje så kanske man inte har batterier för det.  Har av egen erfarenhet varit med på segling där det var stiltje i tre dygn och var tacksam att man hade en motor som fungerade under dessa dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag lägger min röst på den Comfortina som någon länkade till.

Den verkar tämligen komplett för en klart mindre merkostnad än vad det kostar att uppgradera en båt med äldre segel och utrustning. Alltså en klart trevligare månadskostnad. Mindre behov av tid för upprustning osv.

Personligen hade jag inte övervägt en äldre mastheadriggad båt pga bekvämligheten att kunna använda självslående dock och en kraftfull stor. Seglingen blir väldigt bekväm och trygg utifrån flera perspektiv. Man kan nog sträcka sig så långt som att säga att den riggkonfigurationen har en positiv inverkan på äktenskapet 😉

Annat att prioritera är om en båt uppdaterats avseende elsystemet. Solceller, Litiumbatterier och en modern energimätare är synnerligen bekvämt.

Slutligen en tanke rörande uttrycket trygg båt. Skall man segla omkring bland containrar och korallrev ser jag en poäng i en gammal HR. I våra farvatten upplever jag en Arcona eller Comfortina som tryggare, då de är lättare att hantera under segel. 
Lycka till med uppgraderingen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev velum_navia:

Elmotor för oss är inget alt.

Jättebra för miljön kanske, tänker inte gå in i den diskussionen och det är fritt för varje person att skaffa det.

Det hindret jag ser som vissa belyser här är just den höga kostnaden samt att batterierna skall räcka till. Dom nackdelarna jag ser är att styrkan på motorn när det blåser lite samt att vid överseglingar eller vid längre tillfällen när du behöver gå för motor en längre stund pga av stiltje så kanske man inte har batterier för det.  Har av egen erfarenhet varit med på segling där det var stiltje i tre dygn och var tacksam att man hade en motor som fungerade under dessa dygn.

Självklart ska du ha den motor som passar dig, måste dock påpeka att elverk är ett alternativ.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peka67:

Självklart ska du ha den motor som passar dig, måste dock påpeka att elverk är ett alternativ.

Fast då har du skit som kommer ut i miljön och då faller det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket jag än gillar el så är det inte ett realistiskt alternativ för många. Själv sklle jag gärna ha ett dieselelektriskt system med en förbränningsmotor som driver en generator som i sin tur driver en eller gärna två propellermotorer. Samt ett mindre batteri som kanske räcker 20 min. Det räcker betydligt längre vid lågfart. In och ut ur hamn på batteri.

Men, det är inte helt enkelt att få ihop det systemet.

Med batteriet har jag tillräckligt med ström för att laga mat och med batteriet kan jag under någon minut ta ut fyra gånger motorns effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Dadid:

Även jag lägger min röst på den Comfortina som någon länkade till.

Den verkar tämligen komplett för en klart mindre merkostnad än vad det kostar att uppgradera en båt med äldre segel och utrustning. Alltså en klart trevligare månadskostnad. Mindre behov av tid för upprustning osv.

Personligen hade jag inte övervägt en äldre mastheadriggad båt pga bekvämligheten att kunna använda självslående dock och en kraftfull stor. Seglingen blir väldigt bekväm och trygg utifrån flera perspektiv. Man kan nog sträcka sig så långt som att säga att den riggkonfigurationen har en positiv inverkan på äktenskapet 😉

Annat att prioritera är om en båt uppdaterats avseende elsystemet. Solceller, Litiumbatterier och en modern energimätare är synnerligen bekvämt.

Slutligen en tanke rörande uttrycket trygg båt. Skall man segla omkring bland containrar och korallrev ser jag en poäng i en gammal HR. I våra farvatten upplever jag en Arcona eller Comfortina som tryggare, då de är lättare att hantera under segel. 
Lycka till med uppgraderingen!

Den båten ligger utanför vår budget. Och dom andra båtarna är inte aktuella längre! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev velum_navia:

Fast då har du skit som kommer ut i miljön och då faller det

Nej. Precis som med laddhybridbil kan huvuddelen av användningen ske utan inblandning av generatorn. I takt med att batterikostnaden sjunker kan uppgradering ske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Hur mycket jag än gillar el så är det inte ett realistiskt alternativ för många. Själv sklle jag gärna ha ett dieselelektriskt system med en förbränningsmotor som driver en generator som i sin tur driver en eller gärna två propellermotorer. Samt ett mindre batteri som kanske räcker 20 min. Det räcker betydligt längre vid lågfart. In och ut ur hamn på batteri.

Men, det är inte helt enkelt att få ihop det systemet.

Med batteriet har jag tillräckligt med ström för att laga mat och med batteriet kan jag under någon minut ta ut fyra gånger motorns effekt.

Håller med om att det inte är en lösning för merparten av brukare i Sverige. Men jag gläds generellt när jag läser om långseglare som tagit steget. Elmotor, stora solpaneler, typ 16kWh LifePO4, skrotad gasolanläggning, vattenkokare, elgrill, induktionshäll, micro.

Sailing Uma är en go källa till inspiration: https://www.sailinguma.com/electro-beke

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mambo:

Om man ska ha en rejäl elmotor som orkar knuffa båten framåt med god fart i motvind är den inte billig.

Låter annars som ett fint tillfälle att hissa seglen..? 🙂 

  • Tack 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev velum_navia:

Den båten ligger utanför vår budget. Och dom andra båtarna är inte aktuella längre! 

Vet inte om du bestämt dig, men slänger in några fler förslag.

 

1. Marieholm 33 (Fortissimo) enda båten hittils, som har på öppet hav att göra (förutom HR)

 

2. Jämfört med Comfort 32 så väljer jag hällre RB98. Mycket bättre seglare, bättre rigg, minst 8 sovplatser vid behov samt överkomligt pris.

 

3. Något mindre så får Exil 319 min uppskattning.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Vet inte om du bestämt dig, men slänger in några fler förslag.

 

1. Marieholm 33 (Fortissimo) enda båten hittils, som har på öppet hav att göra (förutom HR)

 

2. Jämfört med Comfort 32 så väljer jag hällre RB98. Mycket bättre seglare, bättre rigg, minst 8 sovplatser vid behov samt överkomligt pris.

 

3. Något mindre så får Exil 319 min uppskattning.

Tack för förslaget

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

Varför är du begränsad till runt 30 fot?

 

Denna ryms inom din budget och ser ut att vara bra för en stor familj med barn och barnbarn

https://www.blocket.se/annons/orebro/bostrom_37_langseglare/88511307

Jo jag har tittat på den... Men det inte riktigt. Känns lite i det största lagret samt att den är äldre än vår nuvarande båt. Samt problemet att hitta båtplats i gbg är inte lätt. Jag fick min efter 12 års köande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Willing 31 som varit till salu rätt länge. Jan H Linges båtar är som regel mycket välbyggda och trygga. Willing är enorm invändigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Botved:

Det finns en Willing 31 som varit till salu rätt länge. Jan H Linges båtar är som regel mycket välbyggda och trygga. Willing är enorm invändigt.

Tack för tipset. Har sett den men gillade inte planlösningen i den samt att den är äldre än vår nuvarande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Varför är du begränsad till runt 30 fot?

 

Denna ryms inom din budget och ser ut att vara bra för en stor familj med barn och barnbarn

https://www.blocket.se/annons/orebro/bostrom_37_langseglare/88511307

AAAAAAAA, letade med ljus och lykta efter en sådan. Förbaskat! Men nu har vi en båt och är nöjda med den...men, skit också. Jag hade slagit till direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rymlighet och plats för barnbarnen en prioriterad faktor kan kanske Maxi 95 vara ett alternativ?

Fast vacker är den väl inte. Borde gå att hitta en Maxi 95 med bytt motor inom din budget.

 

Om man inte är ute efter att maximalt utnyttja fartpotential i en båt med masthead, kan faktiskt en högt skuren fock fungera. Då blir det lite lättare att kryssa. Jag har en högt skuren cirka 110% fock till min mastheadriggade HR. Man tappar märkbart fart jmft med att hissa en Genua 2, men båten är mycket lättare att segla. 

 

Om budgeten är strikt är det nog rätt bra att försöka hitta en båt med bytt motor.

Annars riskerar ju budgeten att spräckas inom några år. 

Jag är dåligt uppdaterad på vad en motorinstallation går på? En ny Volvo Penta D1-30 installerat och klart går väl lös på 100 000?  De pengarna får inte den som köpt motorn tillbaka vid försäljning av båten.

Så jag skulle nog enbart titta på båtar med bytt motor. 

Redigerad av Klubbjackan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Klubbjackan:

Är rymlighet och plats för barnbarnen en prioriterad faktor kan kanske Maxi 95 vara ett alternativ?

Fast vacker är den väl inte. Borde gå att hitta en Maxi 95 med bytt motor inom din budget.

 

Om man inte är ute efter att maximalt utnyttja fartpotential i en båt med masthead, kan faktiskt en högt skuren fock fungera. Då blir det lite lättare att kryssa. Jag har en högt skuren cirka 110% fock till min mastheadriggade HR. Man tappar märkbart fart jmft med att hissa en Genua 2, men båten är mycket lättare att segla. 

 

Om budgeten är strikt är det nog rätt bra att försöka hitta en båt med bytt motor.

Annars riskerar ju budgeten att spräckas inom några år. 

Jag är dåligt uppdaterad på vad en motorinstallation går på? En ny Volvo Penta D1-30 installerat och klart går väl lös på 100 000?  De pengarna får inte den som köpt motorn tillbaka vid försäljning av båten.

Så jag skulle nog enbart titta på båtar med bytt motor. 

Nja, är lite allergisk mot motorns placering på Maxi 95 under bordet. Den sitter liksom i vägen. Sen på något sätt så tycker jag att kökets placering inte är optimalt. Sen i övrigt så är det en trevlig båt, absolut. Om jag skulle välja en 95:a så skall den ha ett doghouse. 

 

Har gjort ett motorbyte på min nuvarande båt. Gjorde allt själv och säger -Aldrig igen!

Vi är oxå där, nyare motor och fräscha segel och båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev velum_navia:

Nja, är lite allergisk mot motorns placering på Maxi 95 under bordet.

Det gillade jag heller inte. Sen är akterhytten väldigt trång men stor sittbrunn.

Mitt val blev istället en Targa 96.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...