Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Pentrypump

Köpa segel i polen

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev Dava:

Nu en några dagar senare har jag bara fått återkoppling från N-sails. Ligger 25-30% under bodings hemsidepriser. Ska bli spännande att se vad Lundh och Tuss har att erbjuda. 

Bättre att köpa segel från Europa än från Kina (Boding) tycker jag.

Kina har ungefär samma planer för Taiwan som Putin har (kanske mera hade nu mera) för Ukraina.

 

Viktigast är ändå att seglet blir som man vill ha det, vilket ofta innebär att det blir som segelmakaren uppfattar att du använder dina segel.

Se till att hitta en segelmakare som bryr sig om hur just du vill segla.

  • Kappsegling?
  • Cruicing? (Kan ju vara allt från slösegling till väldigt aktiv segling, men inte ren kappsegling.)
  • Möjlighet att "reva" genom att segla med delvis inrullat försegel?

Finns mycket mer att fundera över förutom priset och om man vill undvika Kina eller inte.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Då bör man iofs ta med i beräkningen att Boding, och säkert många andra segelmakare, har höstrabatter. Stor i början av hösten och sen avtagande mot noll ju närmare jul man kommer. Det är inte omöjligt att man får 10-20 procent av från listpriserna.

 

Boding skrev tom på sin sida att de hade 25% om man beställde före den 12:e. Men jag har inte hört ett knyst. Elvström skickar med ett ankarsegel värt 4000 kr (säger kanske något om deras priser när min fock hos N-sails kostar 3700 kr 🤔)

 

Annars är jag ganska nöjd med priset hos N-sails. Nästa fråga är ju duk, det skiljer inte så mycket mellan AP och C Breeze medan det blir ganska mycket dyrare i Laminat..

 

Är mest sugen på Lundh-offerten där jag ville se pris på Vectran-duk sen Tuss som enligt ryktet ska ligga 30-50% lägre i pris än Narwals...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dava:

 

Boding skrev tom på sin sida att de hade 25% om man beställde före den 12:e. Men jag har inte hört ett knyst.

Min erfarenhet efter två segelköp från dem är att mejl besvaras mycket långsamt om man inte har en pågående konversation. De verkar ha kronisk underbemanning. Ring dem i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

Aja, jag har inte så bråttom.

Nja, vill du ha rabatten så har du nog det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Dava:

 

Boding skrev tom på sin sida att de hade 25% om man beställde före den 12:e. Men jag har inte hört ett knyst. Elvström skickar med ett ankarsegel värt 4000 kr (säger kanske något om deras priser när min fock hos N-sails kostar 3700 kr 🤔)

 

Annars är jag ganska nöjd med priset hos N-sails. Nästa fråga är ju duk, det skiljer inte så mycket mellan AP och C Breeze medan det blir ganska mycket dyrare i Laminat..

 

Är mest sugen på Lundh-offerten där jag ville se pris på Vectran-duk sen Tuss som enligt ryktet ska ligga 30-50% lägre i pris än Narwals...

Mitt försegel gjorde ca 5000 extra för vectran kontra Dacron hos dem. (segel på 26m2).
Om det ger dig något, detta med 15% höstrabatt,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett samtal från Elvström. Han sågade Vectran som för tungt och onödigt dyrt för ett 10 m2 segel. Fick en offert ett par minuter senare 10% rabatt som gäller i två veckor. Får invänta några offerter till, men det kändes som att priset var lite väl högt. Visst har de en fin krona, men priset låg nära det dubbla jämfört med N-sails. Lite godis hade de dock att locka med som halva priset på ett stackpack med zip-låsning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Annars är jag ganska nöjd med priset hos N-sails. Nästa fråga är ju duk, det skiljer inte så mycket mellan AP och C Breeze medan det blir ganska mycket dyrare i Laminat..

 

Är mest sugen på Lundh-offerten där jag ville se pris på Vectran-duk sen Tuss som enligt ryktet ska ligga 30-50% lägre i pris än Narwals...

Nu har ju du en Soling, och vill du kunna kappsegla den utan mätbrev behöver du följa klassreglerna. Kolla just, och de anger vävd duk, dvs dacron, i seglen. Detta gäller alltså även om du inte bara tänker segla entyp. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Fick ett samtal från Elvström. Han sågade Vectran som för tungt och onödigt dyrt för ett 10 m2 segel. Fick en offert ett par minuter senare 10% rabatt som gäller i två veckor. Får invänta några offerter till, men det kändes som att priset var lite väl högt. Visst har de en fin krona, men priset låg nära det dubbla jämfört med N-sails. Lite godis hade de dock att locka med som halva priset på ett stackpack med zip-låsning..

hmm spännande, vårat skulle ha en dukvikt på 330g.
Jag är novis och fick förlita mig på segelmakeriet och gå på känsla.
Hoppas seglet du väljer blir bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Nu har ju du en Soling, och vill du kunna kappsegla den utan mätbrev behöver du följa klassreglerna. Kolla just, och de anger vävd duk, dvs dacron, i seglen. Detta gäller alltså även om du inte bara tänker segla entyp. 

En viktig synpunkt som alla segelmakare borde ha koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte seglen till Solingen, vi har fler båtar. Såg faktiskt vectran nämnt i klassregeln därav intresset. Men samtidigt står där att dukvikten ska vara minst 215 g/m² (7oz). Vilket är 35% mindre än vectranduken på 330g/m²

 

Har ramlat in en offert från TUSS under natten. Lite högre priser än N-sails, frakt ingår vilket gör att de hamnar på par. Men dukarna de föreslår är genomgående sämre, spinnakern mindre och specifikationerna luddiga..

 

N-sails ligger bäst till så långt. Får väl ringa lundhs och Niklas på N-sails på måndag. 

 

Klassregerna tänjer jag gärna lite diskret, upplever att alla i klubben gör det.. men det får förstås inte vara allt för uppenbart. 

 

Men som Mackey skriver verkar de ha bra koll så det blir nog rätt till slut. Klassreglena har ju specifika mätpunkter som måste stämma..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det för mycket begärt att inför beställning kräva ritningar för var de tänker placera rev, lattor och segelmärken/lattor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Dava:

 

Nu är inte seglen till Solingen, vi har fler båtar.

Aha, det kan man ju inte veta. 
Då kan det vara bra att känna till att hög-smala segel som fockar gärna skall vara sydda/tillverkade i en väldigt stum duk, det är viktigare än t ex en genua eller ett storsegel. Jag hade inte valt en kryssfock i dacron om det inte krävs av klassregeln, utan i första hand ett membransegel och i andra hand ett laminatsegel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Dava:

Är det för mycket begärt att inför beställning kräva ritningar för var de tänker placera rev, lattor och segelmärken/lattor

De ritar ditt segel EFTER du lagt beställningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

De ritar ditt segel EFTER du lagt beställningen. 

 

Okej, så då kan man inte basera sitt val på utformningen. Men om man inte blir nöjd med utformningen, måste man ju fortfarande kunna avbryta beställningen innan de syr upp något.

 

Frågan är om man ska ha lattor även i focken för att kunna behålla formen. Har sett att många båtar har triradialskurna försegel. Tuss offererade bara "radial"-skuret, men det måste väl vara samma? Det finns ju biradial också dock... Men du tycker att det är värt någon tusenlapp extra för laminat i focken, det är ju intressant. Det är lite svårt att jämföra då alla laminatalternativ i offerterna är "radial-skurna" vilket kräver mer duk. 1500 kr skiljer det på en liten fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

Frågan är om man ska ha lattor även i focken för att kunna behålla formen.

Lattor är inte alls dumt att ha, tycker jag. Både förra och nuvarande focken fick lattor i bakkanten. Stående för att kunna rullas. Utan dem hade förmodligen nuvarande focken varit ett par kvadratmeter mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Okej, så då kan man inte basera sitt val på utformningen. Men om man inte blir nöjd med utformningen, måste man ju fortfarande kunna avbryta beställningen innan de syr upp något.

Jag utgår ifrån att segelmakaren vet bäst var man sätter lattorna i just deras segel. Sedan kan de säkert diskutera med dig vars de klistrar ett segelnummer så du blir nöjd och glad. 
 

Om du avbryter en beställd order lär du få betala något för det arbete de lagt ner. Brukar finnas en klausul i kontraktet med en procent eller så. Typ handpenningen. 
 

4 minuter sedan skrev Dava:

Frågan är om man ska ha lattor även i focken för att kunna behålla formen.

Lattornas funktion är att få till en akterrunda, och fockar brukar ha lattor.

 

6 minuter sedan skrev Dava:

Men du tycker att det är värt någon tusenlapp extra för laminat i focken, det är ju intressant.

Jag skulle aldrig köpa en fock (eller ett annat segel) utan att först kunna prata med segelmakaren kring hur jag seglar, hur min båt fungerar, vad jag skall använda seglet till (i vilka vindar, vilken typ av segling etc), och skulle därför inte köpa ett segel ”på nätet”. Vad är 1500 ”sparade” kronor mot ett segel man skall ha i kanske 15 år (100 ”sparade” kronor/år) för ett segel du riskerar att vara missnöjd med. 
 

Jag köpte mitt senaste segel i somras, handlade av Boding. Segelmakaren har en likadan båt som jag, och kan den utan och innan. Vi kunde prata bukdjup, dukval, akterrunda, val av lattor och annat skoj. Sedan tillverkas seglet i utlandet efter svenska segelmakarens specar. 
Seglet (ett storsegel) blev väldigt bra och precis som tänkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller mig nog till Dacron för att inte bli anklagad för fusk i någon tävling i framtiden. Många båtar av samma typ på stora tävlingar har triradialskuren fock.. Det kostar 1000 kr extra hos N-sails. Skulle det vara något värt att satsa på? Håller de triradialskurna segeln formen väldigt mycket bättre än vanliga crosscut?

 

Vet inte hur pass mycket involverad säljarna är i själva designen, men det är väl det man får reda ut per telefon... just nu försöker jag bara få grepp om vad man kan förvänta sig och till vilket pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog borde man kunna sy en fock med triradial skärning med enbart rent dacron? En gennaker eller spinnaker sys ju ofta triradialt, och där är det bara ett tygskikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, klart att det går. Frågan är hur stor vinsten är.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dava:

Jo, klart att det går. Frågan är hur stor vinsten är.. 

Den är väldigt liten, därför gör man sällan det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag trillade de sista två offerterna in. Boding och Lundh Sails. Boding gav ett mycket gott intryck med insatta kommentarer på mina önskemål kring material och storleksförändringar. Priserna låg förstås högre än polen och ungern, men ganska nära. Hade de åtminstone tillverkat dem i Danmark hade det varit ett givet val. Kina ..  ajajaj. De specifierade inte dukval heller.

 

Lundh gav endast pris på stor och fock (efterfrågade stor, fock och spinnaker) men låg långt ifrån mina förväntningar i pris.. (ungefär samma som Elvström som varit de enda som ringt och intresserat sig för hur jag seglar) ingen specifikation kring duk. Triradialskuren fock men ingen kommentar kring min fråga om vectran..

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-16 vid 11:31 skrev Peter_K:

Sedan tillverkas seglet i utlandet

Utlandet hos Boding = Kina 😥

 

Eller så var det i alla fall för några år sedan.

Hoppas du visade lite missnöje med att seglen syddes i Kina, om de nu syddes där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Utlandet hos Boding = Kina 😥

 

Eller så var det i alla fall för några år sedan.

Hoppas du visade lite missnöje med att seglen syddes i Kina, om de nu syddes där.

Det var i somras. 
Det är så oerhört mycket som tillverkas i Kina, att det är så gott som omöjligt att undvika produkter som tillverkats där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle köpa nya segel så kollade jag på olika loft och deras hemsidor. Skickade in mina önskemål och fick några offerter. Ett företag stack ut och det har ett barrträd som logga. Därifrån ringede en kille och undrade hur jag seglade, vad jag prioriterade, hur många rev och önskemål om på vilken höjd de skulle sitta, prebend, enkel eller dubbeltaft, dukkvalité m.m. Det blev avgörande för min del och inte priset. Seglen kom i utlovad tid och passade perfekt. Har sedan även köpt en Glider från samma företag, som också passade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Ett företag stack ut och det har ett barrträd som logga..... Det blev avgörande för min del och inte priset.

 

Ja, gransegel spelar säkert i en annan liga. De är lite utanför min priskategori, är så övertygad om detta att jag inte slösar deras tid :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej flikar in en fråga om segel, här verkar finnas en hel del kunniga.

Vintern närmar sig och det betyder segelsäsong på isen, vilket material är bäst att välja? Det ska helst vara både lätt och snabbseglat.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev syd-:

Hej flikar in en fråga om segel, här verkar finnas en hel del kunniga.

Vintern närmar sig och det betyder segelsäsong på isen, vilket material är bäst att välja? Det ska helst vara både lätt och snabbseglat.

Tack på förhand.

Lätt och snabbseglat - membransegel. 
Väldigt dyrt, men det var inte en faktor 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Peter! 

Det är rätt små segel i förhållande till en segelbåt så det kanske inte behöver bli allt för dyrt.

IMG_7568.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...