Pontus_pf 3 Postad 21 Juni , 2005 Jag har en Mariner 60hk från -79 som jag tänke justera tändningen och lite annat på. I reperationshandboken står det att jag ska ha en dial indicator för att göra rätt inställningar. Jag ska ställa in TDC (Top Dead Center). Det står fäljande i boken: Remove the No. 1 (top) spark plug and install a dial idicator gauge onto the top of the piston crown. Rotate the flywheel clockwise until the dial indicator registers TDC. Observe the timing plate on the left arf side of the powerhead. Check to verify the timing pointer is aligned with the TDC mark on the plate. och om den alltså inte är det ska jag ändra på visaren (Timing pointer). Går det att lösa på något annat sätt än att köpa ett sånt instrument? För att gå vidare krävdes det nämligen att denna iställning var rätt. Marinshopen sa att den kostade 800kr vilket är alldeles för dyrt då jag bara vill konstrollera om det är rätt eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2352 0 Postad 21 Juni , 2005 Stick ner ett skjutmått i hålet och se när kolven är i topp. Du kanske inte får på hundradelen exakt läge men ganska nära. Biltema har ett digitalskjutnått för 249 spänn som skulle kunna duga för jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PA Postad 21 Juni , 2005 En mejsel fungerar lika bra. Kostnad: 5 spänn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 21 Juni , 2005 Jo jag såg att man kunde lysa in där och se när den vände. Tog ett skjutmått också (ett vanligt som jag hade hemma) och fick samma resultat som när jag bara tittade in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser