Caribic410 757 Postad 9 Februari , 2020 Tjing. Var får man tag på lattor som är längre än de 2meter som verkar vara nåt standardmaxmått. Jag behöver en som är, skulle tippa på ca 4meter och en som är ca 2.5meter. Tvärsnittet ca 4x30--40mm Olika material.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 9 Februari , 2020 Segelmakare bör väl ha sådana. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 Februari , 2020 Exakt - segelmakare. De köper dem på rulle och du kan få i princip hur långa du vill. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Februari , 2020 Såklart!! Ibland e fantasin som ett stängt paraply. Funkar inte. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 9 Februari , 2020 8 timmar sedan skrev Peter_K: ... De köper dem på rulle ... Jag har funderat på hur man får så långa lattor till båten. Jag har över 4 m i aluminium. Vågar man rulla dessa alltså? Jag har varit för feg för att prova. 🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 Februari , 2020 3 timmar sedan skrev Martin76: Jag har funderat på hur man får så långa lattor till båten. Jag har över 4 m i aluminium. Vågar man rulla dessa alltså? Jag har varit för feg för att prova. 🙄 Vanligtvis är ju lattor av glasfiber - alulattor har jag aldrig hört talas om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 9 Februari , 2020 1 timme sedan skrev Peter_K: Vanligtvis är ju lattor av glasfiber - alulattor har jag aldrig hört talas om. Jag kan ju naturligtvis ha fel. Ska kolla noggrannare när jag är vid båten nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 9 Februari , 2020 Det går bra att rulla latorna när jag som segelmakare köper mattor är dom rullade Men var försiktig när du rullar dom för du får tag i allt vad du kan för att rulla dom Börja med att rulla in första varvet sen tepa där sen rullar du vidare tepa slutet Använd silver tapet för det är stärkas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 10 Februari , 2020 6 timmar sedan skrev Medoch13: Men var försiktig när du rullar dom för du får tag i allt vad du kan för att rulla dom Vad skall/kan man ha för diameter på rullen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 10 Februari , 2020 7 timmar sedan skrev Medoch13: Det går bra att rulla latorna när jag som segelmakare köper mattor är dom rullade Känner du till om det finns lattor av aluminium eller annan metall? Jag minns inte mina som glasfiber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 10 Februari , 2020 1 timme sedan skrev Martin76: Känner du till om det finns lattor av aluminium eller annan metall? Jag minns inte mina som glasfiber. De enda jag känner till är typen som är i metall som två sammanfogade persienn-lameller, dessa är gjorda för att kunna rullas i t ex rullfockar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 Februari , 2020 Dom längsta lattorna i mitt storsegel är runda glasfiber diameter ca 10 mm. Dom kortare är platta och profilerade för att hålla formen bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser