0717 3 Postad 6 Februari , 2020 Hej, jag behöver hjälp med installation / montering av inombordare Isuzu i min träbåt. Båten och motorn finns nu i Trosa men kan flyttas. Tacksam för hjälp eller tips. Mvh Janne M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Februari , 2020 Välkommen till forumet! Du skriver inte vilken modellvariant av "inombordare Isuzu" frågan gäller? Till varje inombordar-fabrikat brukar finnas googlingsbara `installations-anvisningar´. I sådana brukar det finnas skisser med måttangivelser och diverse andra matnyttiga saker som motortillverkaren anger som villkor. En bra början på din forumtråd vore nog att du anger vilken Isuzu-modell som gäller. Även att du beskriver din träbåt (fisketrålare, liten/stor segelbåt, liten/stor motorbåt, omöjligt att ens gissa annars??) Dessutom gärna tar foton på tänkta installations-platsen inuti skrovet och lägger upp i forumtråden nedan. Kan jag fundera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 6 Februari , 2020 30 minuter sedan skrev Thomas-1: Välkommen till forumet! Du skriver inte vilken modellvariant av "inombordare Isuzu" frågan gäller? Till varje inombordar-fabrikat brukar finnas googlingsbara `installations-anvisningar´. I sådana brukar det finnas skisser med måttangivelser och diverse andra matnyttiga saker som motortillverkaren anger som villkor. En bra början på din forumtråd vore nog att du anger vilken Isuzu-modell som gäller. Även att du beskriver din träbåt (fisketrålare, liten/stor segelbåt, liten/stor motorbåt, omöjligt att ens gissa annars??) Dessutom gärna tar foton på tänkta installations-platsen inuti skrovet och lägger upp i forumtråden nedan. Kan jag fundera. Han behövde hjälp med installationen inte tips. Båt och motor kan flyttas så det ingen trålare på 80ton. Om intresse finns för en motorinstallation så kan man höra av sig till ts och få mer information. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 6 Februari , 2020 Är Thomas—1 självutnämnd ordningspolis eller vad har han för befattning på maringuiden? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 6 Februari , 2020 10 timmar sedan skrev 0717: Hej, jag behöver hjälp med installation / montering av inombordare Isuzu i min träbåt. Båten och motorn finns nu i Trosa men kan flyttas. Tacksam för hjälp eller tips. Mvh Janne M Söker du privat hjälp eller via en firma som har f-skattsedel? Kan ge bägge tipsen då jag inte bor långt bort från Trosa. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 7 Februari , 2020 11 timmar sedan skrev Jorgen01: Är Thomas—1 självutnämnd ordningspolis eller vad har han för befattning på maringuiden? Om du läser Thomas-1 svar igen så ska du finna att det också innehåller tips. Även jag har ibland blivit förvånad över hur lite tid och fantasi frågeställare har att beskriva det objekt frågan avser. Typ 25 hk Evinrude startar inte. eller Johnson ÅM 1986 ingen gnista. Jag utgår ifrån att det är obetänksamhet, men ibland undrar jag om det inte är mera av lathet. Detta är inget jag vill anklaga TS för, men Thomas-1 tillhör dem som ofta lägger ned mycket jobb på detaljerade svar, vilket jag tycker han skall ha heder av. Detta är inlägg är helt OT och kan rensas bort av admin. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0717 3 Postad 7 Februari , 2020 hej igen, jag tänkte hålla det kort för att se om någon var intresserad eller kunde tipsa. För detta tror jag inte det behövs detaljuppgifter utan frågan är endast; kan någon hjälpa till med detta eller tipsa om ngn som kan. Detaljer kommer vid intresse. / Jan M 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0717 3 Postad 7 Februari , 2020 svar till patrikflink...Vilket som faktiskt, tror jag har kollat med de flesta men tacksam för tips. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 7 Februari , 2020 2 minuter sedan skrev 0717: hej igen, jag tänkte hålla det kort för att se om någon var intresserad eller kunde tipsa. För detta tror jag inte det behövs detaljuppgifter utan frågan är endast; kan någon hjälpa till med detta eller tipsa om ngn som kan. Detaljer kommer vid intresse. / Jan M Läs mitt inlägg... Vet någon som kan hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0717 3 Postad 7 Februari , 2020 låter bra, kan du maila till jm@evex.se så kan jag gå vidare med ditt tips, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 7 Februari , 2020 (redigerade) 23 minuter sedan skrev 0717: hej igen, jag tänkte hålla det kort för att se om någon var intresserad eller kunde tipsa. För detta tror jag inte det behövs detaljuppgifter utan frågan är endast; kan någon hjälpa till med detta eller tipsa om ngn som kan. Detaljer kommer vid intresse. / Jan M Med all respekt för att du tycker det är en fördel att hålla det kort, men.... ....utan att få veta något mera alls är det faktiskt inte självklart att avgöra om det är intressant eller ej. Bara för att man gjort motorinstallationer är det inte säkert man är intresserad av alla typer av inombordsinstallationer eller ens har utrustning för det. En motorinstallation kan nämligen betyda så mycket - är det en ny eller begagnad motor, har det suttit motor där innan så det finns en vettig bädd eller måste även den byggas upp, finns "infrastrukturen" klar i form av tank(ar), bränslefilter och slangdragning (samt kabeldragning/elsystem). Finns propelleraxel, lagring, rätt propeller o.s.v. ? Och inte minst - hur stor är motorn och hur når man den ? Det sistnämnda är avgörande för om det behövs kran/vinsch eller om det går att göra med enklare medel. En bild visar också om den kan hissas rakt ner eller om det krävs utrustning för att komma in under tak eller om det t.o.m. måste demonteras. Inser att jag också kan bli beskylld för att vara "forumpolis", men efter att ha monterat och bytt flera inombordare så vill jag påstå att lite mer information är högst relevant om man vill hitta någon som är intresserad av att hjälpa till. Sedan blir jag också lite fundersam på TS reaktion att ogärna delge den efterfrågade information innan h*n fått bekräftat att intresse finns. Redigerad 7 Februari , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0717 3 Postad 7 Februari , 2020 OK, här kommer info; Träsnipa 7.2 x 2.2 m, helt genomgången beg. motor, Isuzu 3KR1 - 87 ska tillbaks i sin "gamla" motorbädd. Jag kan själv vinscha in den på plats men det är helt öppet över motorbädden så det finns inga hinder där. Allt övrigt är på plats sedan förra året då motorn togs bort. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 7 Februari , 2020 9 minuter sedan skrev 0717: OK, här kommer info; Träsnipa 7.2 x 2.2 m, helt genomgången beg. motor, Isuzu 3KR1 - 87 ska tillbaks i sin "gamla" motorbädd. Jag kan själv vinscha in den på plats men det är helt öppet över motorbädden så det finns inga hinder där. Allt övrigt är på plats sedan förra året då motorn togs bort. Men om du t.o.m. kan vinsha in den på plats och allt övrigt är som förr - vad är det du behöver ha hjälp med egentligen ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0717 3 Postad 7 Februari , 2020 Vinsch får jag i så fall ta hjälp med lokalt men om man som jag inte kan något om motorer ( förutom att starta och köra ) är det fel projekt för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 7 Februari , 2020 1 timme sedan skrev 0717: Vinsch får jag i så fall ta hjälp med lokalt men om man som jag inte kan något om motorer ( förutom att starta och köra ) är det fel projekt för mig. Om det är som du beskriver så klarar du det med vilken normalhändig person som helst. Fråga runt i bekantskapskretsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser