flippermartin 0 Postad 21 Juni , 2005 Hej alla skruvare! Många trådar har handlat om vatten i drevet, men ingen som har förklarat åtgärder överskådligt. Problemet: En Mariner 60hk 92:a med nybytt olja i växelhuset visar sig släppa ut oljan vid propellern. Sitter det alltså en eller ett par packboxar där innanför eller nån form av tätning? Om så är fallet är det bara att byta packboxen/arna? Klarar man det själv eller är det nått för en riktig mek? Behövs det några speciella verktyg? Alla svar beaktas, men om det är nån som har praktisk erfarenhet, och inte bara hört eller läst om det, så skriv in det i svaret tydligt. Tack på förhand! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juni , 2005 Hej, Hade en Suzuki DT65 1991 förut och den byttes det packbox på i förebyggandce syfte efter ca 10 år. Jag lämna in till en Suzuki marinverkstad och det kosta inte mycket vill jag minnas. Om man kan göra jobbet själv vet jag ej men det kan ju tänkas behövas specialverktyg om delar av växelhuset måste dras ut och ev lager tas ur och i igen. Dock ser det ju inte så jätteknepigt ut att byta om man ser på en sprängskiss (för Suzuki i mitt fall). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 21 Juni , 2005 Hej, teoretiskt kan olja läcka ut och vatten in på följande ställen; propelleraxel, ingående axel (under impellern), växelföraren och oljepåfyllningspluggarna. För motorer som har avgasutsläpp via propelleraxeln, som din, behövs nog specialverkyg (avdragare mm) för att öppna. Annars är själva bytet av tätningen/packboxen inte så svår att byta om man är noggrann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser