Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
flippermartin

Packboxar / Tätningar!

Rekommendera Poster

Hej alla skruvare! Många trådar har handlat om vatten i drevet, men ingen som har förklarat åtgärder överskådligt. Problemet: En Mariner 60hk 92:a med nybytt olja i växelhuset visar sig släppa ut oljan vid propellern. Sitter det alltså en eller ett par packboxar där innanför eller nån form av tätning? Om så är fallet är det bara att byta packboxen/arna? Klarar man det själv eller är det nått för en riktig mek? Behövs det några speciella verktyg? Alla svar beaktas, men om det är nån som har praktisk erfarenhet, och inte bara hört eller läst om det, så skriv in det i svaret tydligt. Tack på förhand! Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Hade en Suzuki DT65 1991 förut och den byttes det packbox på i förebyggandce syfte efter ca 10 år. Jag lämna in till en Suzuki marinverkstad och det kosta inte mycket vill jag minnas. Om man kan göra jobbet själv vet jag ej men det kan ju tänkas behövas specialverktyg om delar av växelhuset måste dras ut och ev lager tas ur och i igen. Dock ser det ju inte så jätteknepigt ut att byta om man ser på en sprängskiss (för Suzuki i mitt fall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, teoretiskt kan olja läcka ut och vatten in på följande ställen; propelleraxel, ingående axel (under impellern), växelföraren och oljepåfyllningspluggarna. För motorer som har avgasutsläpp via propelleraxeln, som din, behövs nog specialverkyg (avdragare mm) för att öppna. Annars är själva bytet av tätningen/packboxen inte så svår att byta om man är noggrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...