Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Rogerihalmstad

Skepparexamen ??

Rekommendera Poster

Vad gäller om man åker över till våra grannländer? 
Behövs Förarintyg eller Kustskepparintyg i Norge, Danmark, Tyskland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev DuoNova:

Vad gäller om man åker över till våra grannländer? 
Behövs Förarintyg eller Kustskepparintyg i Norge, Danmark, Tyskland?

Med vilken båt åker du..?

Olika regler beroende på storlek, motorstorlek mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Med vilken båt åker du..?

Olika regler beroende på storlek, motorstorlek mm. 

Med Vikingline?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Med vilken båt åker du..?

Olika regler beroende på storlek, motorstorlek mm. 

Jo, det är klart.
Har en 10,5x3m segelbåt, men tycker det skulle vara intressant att veta vilka vilka regler och storleksbegränsningar som gäller i grannländerna. Har själv inte lyckats hitta någon tydlig information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 12x4 meter..

Vilka mått är det som gäller?

Vad händer om man hänger på en badplattform, räknas den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Över 12x4 meter..

Vilka mått är det som gäller?

Vad händer om man hänger på en badplattform, räknas den?

Det är nya regler från 2018:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/enklare-registrering/

 

Tack EU !!!

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då inträffar en ny fråga: Får jag köra ett (privat) skepp på 30m med min "gamla"  Kustskeppare. Vad säger du bhemac?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Detta gäller alltså vilka fartyg som skall vara registrerade i fartygsregistret mm, och har inget med kraven på kompetens att göra, där 12x4 meter ligger kvar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskepparexamen innebär att du får framföra ett skepp dvs ett flytetyg som är längre än 12 meter OCH bredare än 4 meter.
Från 2018 definieras ett skepp som ett fartyg som är längre än 24 meter.

Det blir dubbla definitioner. Finns det någon som kan bringa klarhet i detta? 

 

bhemac, var är du när vi behöver dig?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Baxlaget:

Någonstans i Bohuslän finns det ett gruppboende där det bor yngre personer med ”funktionsvariationer” boendet hade länge en öppen vanlig traditionell plasteka som var något över fem meter lång med en 9;9 hästars utombordare på. Den båten kunde dom inte behålla då den användes yrkesmässigt och ingen av städpersonalen hade rätt nautisk kompetens att framföra denna båt yrkesmässigt under arbetstid. Dispens söktes och man funderade på olika lösningar men jag vet inte hur det gick. Möjligen bytte dom till sig en mindre båt, men personalen fick väl egentligen bara ta med sina brukare/vårdtagare ut på havet efter arbetstid?
 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Någonstans i Bohuslän ...

Vad vill du säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

Vad vill du säga?

Äh ingenting egentligen.

Efter neddragningar och sparbeting har man tvingats dra ned på olika aktiviteter ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Äh ingenting egentligen.

Efter neddragningar och sparbeting har man tvingats dra ned på olika aktiviteter ändå. 

Synd. Man drar ner på allt för att gräddan, eliten ska kunna fortsätta frossa. Det är det enda viktiga för dem. De är så gamla att när nästa val är över är de redan döda ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Baxlaget:

Kustskepparexamen innebär att du får framföra ett skepp dvs ett flytetyg som är längre än 12 meter OCH bredare än 4 meter.
Från 2018 definieras ett skepp som ett fartyg som är längre än 24 meter.

Det blir dubbla definitioner. Finns det någon som kan bringa klarhet i detta? 

 

bhemac, var är du när vi behöver dig?

 

image.png.2ee7308840290022a0b59ab27fd72bdb.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Synd. Man drar ner på allt för att gräddan, eliten ska kunna fortsätta frossa. Det är det enda viktiga för dem. De är så gamla att när nästa val är över är de redan döda ...

Det var väl det att det blev problem, eller egentligen alltid varit problem för den verksamheten då båtåkandet, fiskandet och badturerna inte tillhörde huvudnäringen eller basuppdraget. Undrar hur dom gör med bilutflykterna det finns eller åtminstone fanns en VW eller om det var en Toyotabuss som några olika LSS-boende delade på, ingen hade väl taxikort kan tänkas.

Men det blir avvikelse från huvudkursen i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

image.png.2ee7308840290022a0b59ab27fd72bdb.png

Precis - men registreringen är ändrad från 15 meter till 24 meter enligt länk ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Detta gäller alltså vilka fartyg som skall vara registrerade i fartygsregistret mm, och har inget med kraven på kompetens att göra, där 12x4 meter ligger kvar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/Kompetenskrav-for-fritidsskepp/

 

Den som framför ett fritidsskepp, med en längd om 12 meter eller mer och en bredd om 4 meter eller mer, ska som lägst inneha Kustskepparintyg. Läs mer om Kustskepparintyg på Nämnden för båtlivsutbildnings webbplats.

 

Observera att de nya definitioner av skepp och båt som trädde i kraft februari 2018 inte har inneburet någon ändring av längd och breddmåtten för detta kompetenskrav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

bhemac, var är du när vi behöver dig?

 

Någon måste ju ha navigtionskurser....

VP har ju klargjort hur det ligger till.

När det gäller frågan om hur stor båt man får köra så brukar det vara enklast att ställa frågan till Transportstyrelsen, det finns lite olika parametrar.

Ska jag gissa så är det ett max brutto 70

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många svar och funderingar, men det jag jagar är vilket mått det är som inte får vara över 4/12 meter? Det är troligen främst på längden.. T.ex om man har en Bavaria 37 Sport som typ är 11,99x3,99 och lägger till en peke, är det kört då? Samma sak om det på samma båt har hängts på en förlängd badplattform..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att en båt ska vara ett skepp så ska längden var mer än 12 m OCH bredden mer än 4 m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Många svar och funderingar, men det jag jagar är vilket mått det är som inte får vara över 4/12 meter? Det är troligen främst på längden.. T.ex om man har en Bavaria 37 Sport som typ är 11,99x3,99 och lägger till en peke, är det kört då? Samma sak om det på samma båt har hängts på en förlängd badplattform..

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/cemarkning/Bygga-om-tillverka-distribuera-och-importera/bygga-om/

 

Jag hävdar dock att ett peke inte är tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Jag hävdar dock att ett peke inte är tillräckligt.

Nu pratar vi om två saker, det ena är om man satt CE-märkningen ur spel.

Det andra är om ett peke gör båten till ett skepp.

I det första fallet så finns det inget absolut svar. Men har tillverkaren förstärkt akterspegeln eller gett instruktioner om hur den ska förstärkas vid montering av en badbrygga så ska det inte något problem med CE-märkningen. Men, i princip så ska "ombesiktning" ske för att det garanterat vara godkänt.

I det andra fallet så brukar man inte räkna in "ditskruvade" saker som peke eller badbrygga, saker som åtminstone teoretiskt kan skruva av. Hamnar och kanaler brukar ha samma inställning men vinterplatser brukar gå på den faktiska, största längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning är inte så intressant eftersom det finns en hiskelig massa båtar som är äldre än det kravet. Sen tycker jag personligen att CE-märkningen i sig är korkad, men man behöver i alla fall inte bry sig om den på båtar som är äldre än 22 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Precis - men registreringen är ändrad från 15 meter till 24 meter enligt länk ovan. 

Är den? Var det denna länk du avsåg, registrering?

image.png.f985bed29cec181c779bb8ae900ee5f4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kane:

Är den? Var det denna länk du avsåg, registrering?

Detta avser registreing, behörighetskraven är fortfarande 12x4m.

Tidigare så var man tvungen att registrera och kompletter utrustning när båten översteg 12x4m vilket medförde en del kostnader.

 

7 timmar sedan skrev raol:

man behöver i alla fall inte bry sig om den på båtar som är äldre än 22 år.

Jo, gör man väsentliga förändringar i tex elsystemet så ska det uppfylla CE-kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Detta avser registreing, behörighetskraven är fortfarande 12x4m.

Tidigare så var man tvungen att registrera och kompletter utrustning när båten översteg 12x4m vilket medförde en del kostnader.

 

Jo, gör man väsentliga förändringar i tex elsystemet så ska det uppfylla CE-kraven.

Inte för båtar som är äldre än när direktivet trädde i kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Inte för båtar som är äldre än när direktivet trädde i kraft.

Du menar att man kan ta en äldre båt som inte har krav på CE-märkning och sen byta ut alla delar och på så vis slippa CE-kraven?

Så tolkar inte reparationsvarven det. Tyvärr har jag inte tillgång till direktiven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Du menar att man kan ta en äldre båt som inte har krav på CE-märkning och sen byta ut alla delar och på så vis slippa CE-kraven?

Så tolkar inte reparationsvarven det. Tyvärr har jag inte tillgång till direktiven.

I princip, ja. Men om man i praktiken bygger en helt ny båt genom att byta ut ALLT, då är det väl ett nybygge. Såna gråzonsfall får väl gå till rättslig prövning i så fall. Men gör man det huvudsakligen själv kan det räknas som hemmabygge som inte behöver CE-märkas om man inte säljer den inom fem år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

I princip, ja.

Kravet brukar uppstå när man gör "Väsentliga förändringar" och gäller då inte båten i sin helhet utan i något av de områden som har specifika direktiv.

Jag tror det är svårt att tex för mig byta skrov utan att CE-märkning skulle komma.

Någon rättslig prövning skulle nog inte ske utan man får ett åläggande att inom en viss tid inkomma med de handlingar som ska finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...