Henka1978 0 Postad 26 Januari , 2020 Hej alla båtkunniga jag är intresserad av att köpa en sea ray 300 -89 med dubbla 5,7l. det är svårt att hitta info och omdömen om dessa båtar, är det någon som har erfarenhet av dessa båtar. Frugan och jag vill puttra omkring i typ 5-15 knop, men oxå i marschfart. Hur ser förbrukningen ut och servicen? och jag vill gärna veta allt om dessa båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 26 Januari , 2020 (redigerade) Det är ju 2av allt så det blir dubbla kostnaden för service mot en singel motor. Sen beror det ju på om du lämnar in båten eller gör allt själv. Har ingen erfarenhet av just den båten. Däremot hade vi en chaparral 27fotas dc fram till förra året som vi var nöjda med. I nya båten kör vi dubbelmontage och är nöjda med det. Tryggheten och manöverförmågan gör det prisvärt och skillnad i förbrukningen är knappt mätbar för oss. Men det är ju 2 bensin v8or så gratis blir det aldrig. Finns säkert någon som kan svara på förbrukningen om inte i en lika dan båt så finns ju motorsetupen i flera liknande båtar Förmodar att det är orginal maskiner med förgasare Redigerad 26 Januari , 2020 av tugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellqvist 32 Postad 26 Januari , 2020 Som jag förstår det så antingen ligger du i 6-7knop eller tar upp båten i planing, 20-25 knop kanske, allt där emellan kommer bara skapa en virvel i tanken. Drar hiskeliga mängder bränsle att ligga och plöja fram med en sådan båt och de motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 26 Januari , 2020 Hade en 1994 300 Sundancer för många årsen. Dubbla 5.7 och ungefär samma spec Räkna med ca 4 liter/distans i marschfart. Lite till ifall båten har axlar istället för drev Som Mellqvist är inne på så undviker man fart mellan 8-20 knop Troligen sitter där motorer som utan sötvattenskylning som kan hålla en eftermiddag eller i mååånga år. Allt beror på hur gamla de är och vart de gått samt hur de skötts Billiga och enkla att serva. Om det sitter drev så är väl bälgbyte det som är mest krångligt Billigt och lätt att hitta delar Väldigt vanligt att det förekommer läckage vid styrtappen/styrarmen i skölden så kolla detta Skick/ålder på limpor och knän är viktigt då det gärna vill sluta med totalras av motorn när dessa till slut rostar sönder 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henka1978 0 Postad 26 Januari , 2020 Hej tack för svaren. har ni några allternativ till båtmodellen med en motor under 250000kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 26 Januari , 2020 (redigerade) Köper du en 30 fots USA båt för under 250000 kr. Så kommer du att bli en trogen gäst på maringuiden. Du får mycket båt för pengarna, men om du inte kan skruva själv eller har en båtkunnig kompis, kommer det att bli dyrt. Du kommer i och för sig att få många kompisar här både kunniga och googlare. Googlaren kan väl mest tipsa om sidor på nätet. Men du märker snart vilka som vet vad de skriver och talar om. Och inte bara plankar andras kunnande. Redigerad 26 Januari , 2020 av Jorgen01 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 30 Januari , 2020 Hej alla! All försäljning eller annons för försäljning sker i Köp & Sälj Ping @Mr_m Trevlig torsdag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Januari , 2020 Letar man tester där man har kunnat jämför identiska båt med singel rep dubbelmontag så brukar dubbelmontaget ligga på uppåt 30% mer bränsleförbrukning. Det och servicekostnadera är väl nackdelarna, i övrigt är det mest fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser