patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 3 minuter sedan skrev bhemac: Hur mycket ger den? Ingen aning faktiskt, men har sett att den levererar som max typ 30 amp enligt Victronen och sedan gått ner. Men absolut inte större än 80 amp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 2 timmar sedan skrev bhemac: Hur mycket ger den? Nu hittade jag typbrickan, 12 volt 70 A ger den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 Använd 10mm2 för max 30A och 16mm2 för max 50A. Med 10mm2 och 6m så har du 0,65V i spänningsfall. 16mm2 ger 0,41V Men spänningsfallet är störst i början och minskar när batterierna börjar bli fulla så det funkar nog ganska bra. Sterling BB1260 kostar 3400kr inkl frakt från UK. Ännu så länge .... 30A modellen kostar 2150kr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 (redigerade) Så! Nu har jag beställt 2 st 200 Ah AGM (totalt 400 ah) som kommer att få bo i förpiken. Vill inte chansa om batterierna håller 2020 (dom som sitter). Kommer att dra 2 st nya 50mm2 kablar fram från huvudbrytarna och även flytta laddaren samt solcellsregulatorn till batterierna. Drar även 2 st 50mm2 nya kablar från batterierna till motorrummet och köper Skylemarks kopplingsplintar och kliver på förbrukningarna där, orkar inte dra alla från motorrummet, är ju miljoner kablar! Hoppas att detta kommer att fungera bättre. Redigerad 24 Januari , 2020 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 18 minuter sedan skrev patrikflink: Drar även 2 st 50mm2 nya kablar från batterierna till motorrummet och köper Skylemarks kopplingsplintar Varför det? Sätt en plint vid motorn och dra kablar därifrån till batterierna ett ett par kablar till distributionen i motorummet. Skyllermarks grejer brukar vara onödigt dyra utan att för den skull vara bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 13 minuter sedan skrev bhemac: Varför det? Sätt en plint vid motorn och dra kablar därifrån till batterierna ett ett par kablar till distributionen i motorummet. Skyllermarks grejer brukar vara onödigt dyra utan att för den skull vara bättre. Tänkte inte så långt... Därför gillar jag detta forum med allas breda kunskaper och erfarenheter. Tack för all hjälp/tips Bhemac! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 Januari , 2020 Tur att jag hade blybatterier i gamla pråmen. Det kunde bli upp mot 60grader i maskinrummet När 2st Scania 11liters 8 cylindrar vardera brummade på . Avger rätt bra med värme en längre tid också, då dom innehöll 3-4ton gjutjärn. Måste nog ta tempen i nya motorrummet och se vad tempen blir när 2cat 3116 spinner på. Kanske ska man skaffa en kraftig evakueringsfläkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 24 Januari , 2020 (redigerade) bhemac Om du tänkte på mig, så har jag två AGM till förbrukning, d v s båtbatterier, inte till huset. Redigerad 24 Januari , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 24 Januari , 2020 9 timmar sedan skrev patrikflink: - - - Idag så laddas mitt bogpropeller batteri med 2 st 6 mm kablar (2 st plus och 2 st jord) från ett skiljerelä från startbatteriet. - - - Ska väl inte behövas dra några grova kablar för laddning fram, måst väl räcka med dom jag har, eller? Jag har sett i senare inlägg att du tänker dra nya kablar så detta svar är irrelevant för dig patrikflink men för allmän kännedom.. Två st 6 kvadratmillimeters kablar är inte detsamma som en 12 kvadratskabel. Strömmen väljer alltid enklaste vägen och det innebär oftast att den ena kabeln blir mer belastad än den andra och kan bli överhettad om belastningen är hög. Detta är speciellt vanskligt i installationer (hemma eller ombord) där det ligger en långvarig hög effekt över förbindelsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 31 minuter sedan skrev Lintott: Två st 6 kvadratmillimeters kablar är inte detsamma som en 12 kvadratskabel. Nja om vi har lika långa kablar så fungerar det i praktiken som en kabel. Är kablarna lite olika långa kommer strömmen mycket riktigt välja den enklaste vägen dvs den kortaste kabeln. Men då ökar strömmen i den kabeln och därmed ökar spänningsfallet osv. Man använder ju ganska ofta parallellkopplade resistanser för att klara högre effekter. Därför kommer också två kablar att klara högre strömmar än en kabel om de inte läggs ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 Januari , 2020 1 timme sedan skrev Lintott: Strömmen väljer alltid enklaste vägen och det innebär oftast att den ena kabeln blir mer belastad än den andra och kan bli överhettad om belastningen är hög. Detta är speciellt vanskligt i installationer (hemma eller ombord) där det ligger en långvarig hög effekt över förbindelsen. Om kablarna bara förbinder 2st batterier brukar det vid normal användning räcka med tunna kablar Man belastar batteriet med tex bogpropellern och sen laddas batteriet sakta upp med kablarna som förbinder batterigrupperna. Skulle i princip funka med en kabel på 1,5kvadrat men det skulle ta lång tid att ladda men batteriet skulle bli fullt tids nog. Ju högre laddstatus batteriet får ju lägre ström går genom kabeln och spänningsfallet minskar och batteriets spänning stiger tills det är fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 13 minuter sedan skrev tugge: Om kablarna bara förbinder 2st batterier brukar det vid normal användning räcka med tunna kablar Precis! Och det är dessutom riktigt smart. Det enda man ska se till är att strömmen inte blir så stor att kabeln brinner upp. Det görs bäst med ett självåterställande överstömsskydd. Tex det som sitter i ett motorskydd till en trefasmotor. Blir strömmen för stor så värms ett motstånd upp, en bimetallbit böjs och stömmen bryts. När temperaturen sjunker så återställs skyddet. Man kan även använda vanliga automatsäkringar men de får man återställa själv. Har använt denna lösning på några ställen istället för komplicerad lösningar för flera tusen kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 (redigerade) Satt och ritade lite då frun och en massa andra kvinnor dricker vin på nedervåningen... (såg nu att jag glömde 2 säkringar från start/förbrukarbatteri) Ska klämma in ett bogpropeller batteri också, hur och vart tycker ni att jag ska ta laddning från? Som det är idag, skiljerelä från startbatteriet med 2 st 6 mm2, eller någon annan lösning? Redigerad 24 Januari , 2020 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 Shunten ska vara mellan batteri och allting annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 Januari , 2020 46 minuter sedan skrev bhemac: Precis! Och det är dessutom riktigt smart. Det enda man ska se till är att strömmen inte blir så stor att kabeln brinner upp. Det görs bäst med ett självåterställande överstömsskydd. Tex det som sitter i ett motorskydd till en trefasmotor. Blir strömmen för stor så värms ett motstånd upp, en bimetallbit böjs och stömmen bryts. När temperaturen sjunker så återställs skyddet. Man kan även använda vanliga automatsäkringar men de får man återställa själv. Har använt denna lösning på några ställen istället för komplicerad lösningar för flera tusen kronor. Det funkar även att sätta ett relä som bryter förbindelsen med den andra batteribanken när man använder förbrukare som tar extremt mycket ström i förhållande till vad batteriet kan leverera. Då när man kör tex bogpropellern så bryter relät och direkt när man släpper spaken så upptas laddningen. Självklar bör man även avsäkra kabeln gärna nära båda batterierna 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 25 Januari , 2020 2020-01-24 vid 11:24 skrev Hybro: Oj det lät vådligt. Har dock aldrig varit med om detta under de 50 år jag nyttjat batterier. Skicka gärna ett foto. Kort på vadå ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 25 Januari , 2020 2020-01-24 vid 08:24 skrev patrikflink: Beror väl på om man har temperatursensor på laddning. Har det på laddaren och regulatorn. Är batterierna varma så ska ju laddning justeras. Tyvärr så känner inte generatorn av det, men kanske går att lösa med Sterling mfl. Vilka kör inte med batterier i ett motorrum? AGM är väl redan torrt batteri, gel är väl mer blött än torrt? Nu var det nog mer omgivningstemperaturen som Tudor hänvisar till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 25 Januari , 2020 18 timmar sedan skrev bhemac: Shunten ska vara mellan batteri och allting annat Är rätt inkopplad idag i båten. Kör med Main och Aux, förbrukarbatteri och start. Gjorde bara lite grova drag på schemat hur det kommer att bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 25 Januari , 2020 3 timmar sedan skrev Janne1: Nu var det nog mer omgivningstemperaturen som Tudor hänvisar till. Förstod det senare, därför flyttar jag banken till förpiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 25 Januari , 2020 Så, nu känner jag mig nöjd! Ska hämta batterierna på måndag, tisdag åker jag ut och börja riva ut den gamla elstammen och drar en ny fram till förpiken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Januari , 2020 Ser ju riktigt bra ut. Kul att du har att göra! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 25 Januari , 2020 30 minuter sedan skrev bhemac: Ser ju riktigt bra ut. Kul att du har att göra! Terapi för mig. Tackar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 25 Januari , 2020 49 minuter sedan skrev bhemac: Ser ju riktigt bra ut. Kul att du har att göra! Glömde fråga, du som kan Nu när jag kommer att köra AGM, så måste jag väl ställa in laddaren rätt. Enligt databladet för batterierna som jag köpt så vill dom ha följande: Underhållsladdning 13.6 - 13.8 Volt vid 25 Grader Bulkladdning 14.6 - 14.8 Volt vid 25 Grader Är det rätt att ställa min laddare följande? Omkopplingsspänning 14.7 Volt Underhållsladdning 13.8 Volt Känns som om detta är rätt, men vill dubbelkolla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Januari , 2020 6 minuter sedan skrev patrikflink: Känns som om detta är rätt, men vill dubbelkolla! Det är rätt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser