patrikflink 795 Postad 23 Januari , 2020 Har en Waeco 25 amp (MCA1225) med en massa dip-brytare som köptes ny 2018. Kan välja följande: Omkopplingsspänning 14.4 eller 14.7 volt Underhållsspänning 13.5 eller 13.8 volt Power Mode 13.2 volt Till saken är att var och grejade i båten, satte på laddaren och ville ju så klart köra värmaren samtidigt, allt fungerade perfekt. Lämnade laddaren på då jag visste att jag skulle komma ut idag igen och fortsätta. Det jag upptäckte i motorrummet var ett fräsande ljud, ett av mina batterier kokade (har totalt 3st 100Ah blybatterier som är ej påfyllningsbara som förbrukarbank). Det så kallade titthålet som ska vara grönt, var helt vitt och vatten runt batteriet i sin box. Inget av dom andra 2 hade samma symtom. Enligt Victron batteribanksmätare så låg jag på 13.5 V. Har även ett startbatteri + bogpropellerbatteri som laddas via laddaren från ett separat uttag (finns totalt 3 utgångar varav ett är just för startbatteri som bara ger 1 amp ut). Bogpropellerbatteri är kopplat med ett skiljerelä till startbatteriet. Stängde av laddaren och skall mäta vad jag har för volt imorgon med en multimeter, vet tyvärr inte om solcellsregulatorn med mina 2 st solceler kommer missvisa. Har press på men är transparent (nästan). Är ett av mina batterier dött eller kör jag med fel spänning? Frågan är också om dom andra 2 batterierna kan ha tagit skada också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 23 Januari , 2020 Kanske kortslutning i en av batteriets celler. Då blir det just detta. Alltså laddspänningen över endast 5 celler, vilket blir på tok för högt. Koppla loss det felande batteriet och mät polspänningen. Är denna ca 10 V, så är det adjöss med en cell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 23 Januari , 2020 Vad är det för batterier du har? Hur var laddaren inställd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 23 Januari , 2020 Kanske lite off topic men kan säkert hjälpa någon annan samt dig på någon punkt då batterier ofta dyker upp här på marin guiden. Klistrar in vad en känd tillverkare rekommenderar angående marina batterier. Batterivård Så sköter du ditt båtbatteri Gör inte misstaget att använda ett vanligt startbatteri som fritidsbatteri. Startbatterier är konstruerade för att avge mycket ström under kort tid, men i båten, husvagnen och sommarhuset behövs istället ett batteri som är både uthålligt och har bra laddningsmottaglighet. Dessutom ska det vara säkert och enkelt att hantera. • Batteriinstallationer bör dimensioneras för ett urladdningsdjup på max. ca 50 %. • Upprepade djupa urladdningar förkortar påtagligt batteriers livslängd. • Batterier skall hållas rena och torra eftersom fukt och smuts kan leda till urladdningar pga de krypströmmar som kan uppstå. • Håll poler och kabelskor fria från beläggningar och oxider som kan förorsaka spänningsfall och försämra batteriets funktion. • För öppningsbara batterier bör syranivån kontrolleras och vid behov justeras med batterivatten. • Batterier skall alltid förvaras fulladdade. • Batterier som inte regelbundet hålls fulladdade riskerar att sulfatera och tappa kapacitet. • Om spänningen under förvaring sjunker under 12,4 V måste batteriet laddas. • För att förhindra att låga strömmar (klockor, larm, etc.) laddar ur batteriet vid längre tids förvaring, bör batteriet kopplas bort från elsystemet. • Vid förvaring bör batteriet stå svalt och torrt eftersom självurladdningen är lägre i kyla. • Kom ihåg att ett urladdat batteri kan frysa sönder vid normala vintertemperaturer. • Genom att mäta batteriets spänning får man ett mått på laddningstillståndet: • Ett fulladdat batteri har vilospänning ca 12,7 V • Ett halvladdat batteri har vilospänning ca 12.2 V • Ett urladdat batteri har vilospänning ca 11,7 V Laddning • Rekommenderad spänning för laddning i rumstemperatur är ca 14,8V. • Det är fördelaktigt att använda temperaturreglerade laddare som anpassar laddningsspänning efter temperatur. • Periodvisa uppladdningar är att rekommendera framför långvarig kontinuerlig underhållsladdning eftersom detta är skonsammare för batterierna. • Vid tillfällen där underhållsladdning används skall spänningen vara ca 13,7 V Mvh, Anders L 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Januari , 2020 3 minuter sedan skrev Hybro: Kanske kortslutning i en av batteriets celler. Då blir det just detta. Alltså laddspänningen över endast 5 celler, vilket blir på tok för högt. Koppla loss det felande batteriet och mät polspänningen. Är denna ca 10 V, så är det adjöss med en cell. Tog med mig batteriet hem och lyckades få upp täcklocket för att fylla på vatten nyss, trodde inte det gick (Tudors underhållsfria blåa duel någonting...). Gick i ca 5-6 dl vatten Sitter just nu med en Ctek 7 amp som jag hade hemma och laddar, men det bubblar i det. Mätte innan och då var det på 13.3 volt, med laddaren på så visar 14.4 volt enligt multimetern. Frågan är om laddaren i båten fick något spel när jag körde last? Men nytt år, sitter med fingret på köpknappen av 2 st 200 ah AGM. Vet inte ålder på dessa batterier då vi köpte båten hösten 2018. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 23 Januari , 2020 Du skriver vad du kan välja men inte vad du valt. Det är valet som är det intressanta, inte alternativen. För att veta vad som ska väljas så behövs även datablad för dina batterier som anger vilka spänningar du ska ha i olika skeden av laddningen. Allt tyder på att ett av dina förbrukningsbatterier kokat torrt. Av vilken anledning är svårt att gissa. Det kan vara överladdning men det kan även vara något annat fel inne i batteriet som kortslutit det och förorsakat kokningen. Det kokade batteriet är med största sannolikhet skrot. Ett slutet batteri går oftast inte att återfylla (ibland går det att gräva sig fram till pluggar och försöka men ditt fall verkar vara rätt kört). Utan batterivätska så kommer det aldrig att fungera igen. Första åtgärd är att separera de tre förbrukningsbatterierna så att inte det (eller de, det kan ju vara mer än ett som skadats) inte drar de övriga med sig i fördärvet. Om det allvarligt skadade batteriet har en intern kortslutning så kommer det att tömma de sammankopplade batterierna. Sedan bör batterierna laddas separat, vila sig (då ska inte heller solcellerna vara inkopplade) och därefter kan du göra spännings och belastningsprov på varje batteri (fortfarande isärkopplade). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Januari , 2020 4 minuter sedan skrev Mackey: Vad är det för batterier du har? Hur var laddaren inställd? Tudor duel Marin 115 ah 3 st. Osäker, men vill minnas att jag inte gjorde något då Hjertmans sa att det vara bara att kör, inget behövs ändras sa dom i butiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Januari , 2020 2 minuter sedan skrev Lintott: Du skriver vad du kan välja men inte vad du valt. Det är valet som är det intressanta, inte alternativen. För att veta vad som ska väljas så behövs även datablad för dina batterier som anger vilka spänningar du ska ha i olika skeden av laddningen. Allt tyder på att ett av dina förbrukningsbatterier kokat torrt. Av vilken anledning är svårt att gissa. Det kan vara överladdning men det kan även vara något annat fel inne i batteriet som kortslutit det och förorsakat kokningen. Det kokade batteriet är med största sannolikhet skrot. Ett slutet batteri går oftast inte att återfylla (ibland går det att gräva sig fram till pluggar och försöka men ditt fall verkar vara rätt kört). Utan batterivätska så kommer det aldrig att fungera igen. Första åtgärd är att separera de tre förbrukningsbatterierna så att inte det (eller de, det kan ju vara mer än ett som skadats) inte drar de övriga med sig i fördärvet. Om det allvarligt skadade batteriet har en intern kortslutning så kommer det att tömma de sammankopplade batterierna. Sedan bör batterierna laddas separat, vila sig (då ska inte heller solcellerna vara inkopplade) och därefter kan du göra spännings och belastningsprov på varje batteri (fortfarande isärkopplade). Tog med mig batteriet hem och lyckades få upp täcklocket för att fylla på vatten nyss, trodde inte det gick (Tudors underhållsfria blåa duel någonting...). Gick i ca 5-6 dl vatten Sitter just nu med en Ctek 7 amp som jag hade hemma och laddar, men det bubblar i det. Mätte innan och då var det på 13.3 volt, med laddaren på så visar 14.4 volt enligt multimetern. Men nytt år, sitter med fingret på köpknappen av 2 st 200 ah AGM. Vet inte ålder på dessa batterier då vi köpte båten hösten 2018. Ang inställning, var bara att köra enligt Hjertmans då den är "rätt" inställd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 23 Januari , 2020 6 minuter sedan skrev patrikflink: Tog med mig batteriet hem och lyckades få upp täcklocket för att fylla på vatten nyss, trodde inte det gick (Tudors underhållsfria blåa duel någonting...). Gick i ca 5-6 dl vatten Sitter just nu med en Ctek 7 amp som jag hade hemma och laddar, men det bubblar i det. Mätte innan och då var det på 13.3 volt, med laddaren på så visar 14.4 volt enligt multimetern. Men nytt år, sitter med fingret på köpknappen av 2 st 200 ah AGM. Vet inte ålder på dessa batterier då vi köpte båten hösten 2018. Ang inställning, var bara att köra enligt Hjertmans då den är "rätt" inställd... Ett friskt blybatteri ska inte koka vid den spänningen. Det mesta tyder på en intern kortslutning. Men slå av laddaren, mät spänningen, låt sedan batteriet vila och i morgon gör du en koll på spänningen. Hur korkade är de på Hjertmans. De ska väl veta att olika batterier kräver olika inställning på laddningen. En stilla undran är om de fattat varför det finns olika alternativ att välja på...? Men var i alla fall glad över att du inte investerat i LiFePO4-batterier för då hade det blivit dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 23 Januari , 2020 Du har vanliga våta Tudor Dual batterier som jag förstått det, inte är underhållsfria. 1 timme sedan skrev patrikflink: Kan välja följande: Omkopplingsspänning 14.4 eller 14.7 volt Underhållsspänning 13.5 eller 13.8 volt Power Mode 13.2 volt 14,4 och 13,5 bör vara bra inställningar på laddaren om du har våta batterier. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Januari , 2020 Släng ut skiten och sätt in LiFePO4 så slipper du alla bekymmer. Man behöver aldrig mer fundera. De enda som har bekymmer med LiFePO4 är sådana som inte själva har. -- De flesta blybatterier laddas sönder. Att omväxlande ladda och ta ström ur batterier heter cyklisk drift. Så kör man på många ställen oc då laddar man dem med ca 13,6V konstant. Batterierna kommar att laddas till max 80-90% och det tar längre tid att ladda. Men, de håller extremt länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Januari , 2020 7 minuter sedan skrev Lintott: Ett friskt blybatteri ska inte koka vid den spänningen. Det mesta tyder på en intern kortslutning. Men slå av laddaren, mät spänningen, låt sedan batteriet vila och i morgon gör du en koll på spänningen. Hur korkade är de på Hjertmans. De ska väl veta att olika batterier kräver olika inställning på laddningen. En stilla undran är om de fattat varför det finns olika alternativ att välja på...? Men var i alla fall glad över att du inte investerat i LiFePO4-batterier för då hade det blivit dyrare. Okej. Har faktiskt en gammal batteritestare i någon vrå (ser ut som en brödrost och har analog mätare med olika cca osv samt vippbrytare som står load på). Ang inställning laddare, har ju bara använt den i hamnen en dag innan avfärd varje vecka, så många dagar har den ju inte gått. Ska kika imorgon vad den är inställd på. Jo, Lifepo4 hade varit kul, men lite dyrt än så länge, satsar nog på agm, har bra rabatter lite överallt. Tack för tipsen Lintott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Januari , 2020 1 minut sedan skrev patrikflink: Lifepo4 hade varit kul, men lite dyrt än så länge, Inte om man räknar med livslängden samt att man klarar sig med en betydligt lägre kapacitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Januari , 2020 5 minuter sedan skrev bhemac: Släng ut skiten och sätt in LiFePO4 så slipper du alla bekymmer. Man behöver aldrig mer fundera. De enda som har bekymmer med LiFePO4 är sådana som inte själva har. -- De flesta blybatterier laddas sönder. Att omväxlande ladda och ta ström ur batterier heter cyklisk drift. Så kör man på många ställen oc då laddar man dem med ca 13,6V konstant. Batterierna kommar att laddas till max 80-90% och det tar längre tid att ladda. Men, de håller extremt länge. Ha ha. Jo, håller med, men jag laddar inte ofta med landström. Har ju Victronen som håller koll och en skaplig solcelluppsättning (150 watt). Fördelar såklart med Lifepo4, men dyrt än så länge, går väl ner i priserna om några år. Batterier köper jag till inköpspris lite överallt (jobbar ju med transport branschen), så blir nog att uppgradera till nya AGM om "skiten" inte pallar 2020. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Januari , 2020 18 minuter sedan skrev Mackey: Du har vanliga våta Tudor Dual batterier som jag förstått det, inte är underhållsfria. Väldigt märkligt då det står längst ner underhållsfritt. https://www.batteriexpressen.se/product.html/fritidsbatteri-12v-115ah-tudor-exide-tr550?category_id=243 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Januari , 2020 26 minuter sedan skrev patrikflink: Batterier köper jag till inköpspris Då är det en annan sak. Fast LiFePO4 är roligare Med tanke på den stora och ökande efterfrågan på Litium så kan man få vänta länge på prissänkningar. Jag hade AGM tidigare och tyckte det fungerade betydligt bättre än våta batterier, i synnerhet med Sterling, då laddades de väldigt snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 24 Januari , 2020 Jag står också i valet att byta batteri och har i nuläget 6st Tudor 115Ah Dual. Jag mejlade Tudor och frågade vilka dom rekommenderade mellan AGM o Bly/syra och som är placerade i ett varmt motorrum, svaret blev Bly/syra samt att vart annat år kontrollera syra nivån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 41 minuter sedan skrev Janne1: Jag står också i valet att byta batteri och har i nuläget 6st Tudor 115Ah Dual. Jag mejlade Tudor och frågade vilka dom rekommenderade mellan AGM o Bly/syra och som är placerade i ett varmt motorrum, svaret blev Bly/syra samt att vart annat år kontrollera syra nivån. Mycket märkligt då dom är underhållsfria (ang fylla på vatten). Skulle vilja veta varför dom rekommenderar bly/syra batterier istället för AGM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 24 Januari , 2020 Svaret från Tudor. Om batterierna står varmt så är det absolut bättre att ha "blöta" batterier efter som både GEL och AGM batterier inte tål för varma platser utan börjar då torka och tillslut spricka sönder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 (redigerade) 37 minuter sedan skrev Janne1: Svaret från Tudor. Om batterierna står varmt så är det absolut bättre att ha "blöta" batterier efter som både GEL och AGM batterier inte tål för varma platser utan börjar då torka och tillslut spricka sönder. Beror väl på om man har temperatursensor på laddning. Har det på laddaren och regulatorn. Är batterierna varma så ska ju laddning justeras. Tyvärr så känner inte generatorn av det, men kanske går att lösa med Sterling mfl. Vilka kör inte med batterier i ett motorrum? AGM är väl redan torrt batteri, gel är väl mer blött än torrt? Redigerad 24 Januari , 2020 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 Livslängden för ett AGM-batteri förkortas avsevärt om man har det i ett varmt motorrum. Ha de någon annanstans! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 24 Januari , 2020 (redigerade) 8 timmar sedan skrev patrikflink: Väldigt märkligt då det står längst ner underhållsfritt. https://www.batteriexpressen.se/product.html/fritidsbatteri-12v-115ah-tudor-exide-tr550?category_id=243 Det står också att det är ett vått batteri. Varför Batteriexpressen tycker att ett vått batteri är UH-fritt måste du fråga dem om, jag har inget annat svar än att det är fel. Ett vått batteri måste kontrollera då och då. Jag har samma typ av batterier och de har jobbat på förtjänstfullt i åtta år så rätt skötta är de bra och relativt billiga batterier (knappt 800:- kr för 80 Ah kan man få dem för). Om man förstör dem är det ingen katastrof. Redigerad 24 Januari , 2020 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 11 minuter sedan skrev bhemac: Livslängden för ett AGM-batteri förkortas avsevärt om man har det i ett varmt motorrum. Ha de någon annanstans! Vet inte vart jag kan placera annorlunda, ska jag satsa på nya blötta eller AGM? Dom måste bo i motorrummet tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 Det påstås att man halverar livslängden för AGM om temperaturen höjs från 20°C till 30°C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 52 minuter sedan skrev bhemac: Det påstås att man halverar livslängden för AGM om temperaturen höjs från 20°C till 30°C. Hmm. Frågan är om man ska flytta fram batterierna till förpiken. Har ett AGM där för bogpropellern, fortsätta med en eller två AGM på 100 ah eller 200 ah och sedan bara använda ett vanligt blött i motorrummet. Då utnyttjas även bogpropeller som ett bo batteri, blir nästan 300 ah, är väl en viktökning på ca 60-70 kg, tror inte det blir något problem då båten är ganska tung bak nu. Idag så laddas mitt bogpropeller batteri med 2 st 6 mm kablar (2 st plus och 2 st jord) från ett skiljerelä från startbatteriet. Visst blir det lite varmt inne i båten, men hästlängder från vad motorrummet har. Vad tycker experten om denna lösning? Ska väl inte behövas dra några grova kablar för laddning fram, måst väl räcka med dom jag har, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 6 minuter sedan skrev patrikflink: Vad tycker experten om denna lösning? Det vet jag inte men jag tycker inte det är bra att koppla ihop hus och bog, de stora stömmarna som uppstår när man kör bogen kan ställa till det i det vanliga systemet. Plottern startar om och det kan bli en stor och onödig spänningspik. Men fö kan man placera husbatterierna i fören men det kräver nog 16mm2 kabel för att klara strömmen och inte få för mycket spänningsfall. Det optimala är att placera en battery-to-battery chager vid batterierna, tex Sterling BB1260 som kan ladda med 60A. Med den och AGM-batterier fås en mycket snabbare laddning. Den är fö framtidssäker (klarar LiFePO4). Alternativet är att placera batterierna i en låda som ventileras genom att dra insugsluften den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 Lite uppdatering! Är i båten just nu och 12,86 volt är mina batterier på just nu (enligt Victronen). Startade värmare, ska köra ca 1 timme. Har ingen laddning på. Vatten fanns det i dom resterande 2 st 115 Ah. Verkar som om dessa är okej. Ska kolla i eftermiddag vad det skadade batteriet håller när jag kommer hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 Januari , 2020 26 minuter sedan skrev bhemac: Det vet jag inte men jag tycker inte det är bra att koppla ihop hus och bog, de stora stömmarna som uppstår när man kör bogen kan ställa till det i det vanliga systemet. Plottern startar om och det kan bli en stor och onödig spänningspik. Men fö kan man placera husbatterierna i fören men det kräver nog 16mm2 kabel för att klara strömmen och inte få för mycket spänningsfall. Det optimala är att placera en battery-to-battery chager vid batterierna, tex Sterling BB1260 som kan ladda med 60A. Med den och AGM-batterier fås en mycket snabbare laddning. Den är fö framtidssäker (klarar LiFePO4). Alternativet är att placera batterierna i en låda som ventileras genom att dra insugsluften den vägen. Mätte just nu, behöver ca 5 - 6 meter kabel från motorrum. Laddaren funderar jag på att flytta fram samt regulatorn för solceller, ny laddare som Sterling blir väl i framtiden, men inte nu. Så jag behöver väl grövre än 16mm2 misstänker jag (laddning från generatorn via skiljerelä). Tänkte även dra en grov plus och jord (typ 75mm2) bak till motorn och köpa lite kopplingsplintar och kliva på med det som satt på batterierna. Eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 24 Januari , 2020 3 timmar sedan skrev Janne1: Svaret från Tudor. Om batterierna står varmt så är det absolut bättre att ha "blöta" batterier efter som både GEL och AGM batterier inte tål för varma platser utan börjar då torka och tillslut spricka sönder. Oj det lät vådligt. Har dock aldrig varit med om detta under de 50 år jag nyttjat batterier. Skicka gärna ett foto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2020 13 minuter sedan skrev Hybro: Oj det lät vådligt. Har dock aldrig varit med om detta under de 50 år jag nyttjat batterier. Men du har inte AGM? 16 minuter sedan skrev patrikflink: Så jag behöver väl grövre än 16mm2 misstänker jag Framförallt är det generatorns kapacitet som bestämmer det. Hur mycket ger den? Spänningsfallet kan man ju kompensera genom att dra fram sense-ledningen från generator till batterierna men då får startbatteriet för hög spänning. Men även det går att fixa med en eller flera dioder tex en gammal skiljediod som många byter ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser