Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
martinus

Hur fungerar Wallasvärmaren?

Rekommendera Poster

Hej! Har köpt en båt med Wallas och undrar hur den fungerar. Fläkten går men det kommer ingen värme. Det går två slangar till två vätskebehållare, en flaska och en större plastdunk. Vad är det för vätskor som ska användas och vilken vätska ska vara i vilken behållare? Någon som vet? Vänligen Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas värmaren skall ha fotogen typ Statoil blå. Det skall vara en behållare med en slang som går till pupmen på värmaren, och en slang som är returslang för fotogen som ej förbränns. Dessa skall m.a.o gå in/ut i samma tank. Nu skriver du inte vad för typ av Wallas du har, men detta är lite tips. 1:Se till att batterier är laddade (starta motorn för att ge lite med ström annars.) 2:Vrid på fläkten på högsta hastighet 3:Håll inne knappen för att starta brännaren tills dess att den röda lampan tänds. Det kan ta en stund (3-5 minuter) innan lågan tänds i brännaren) 4:Pupmen skall ticka lite då den suger bränsle, om den inte går detta, knacka lite försiktigt på den. 5: Kolla in denna länk http://www.wallas.no/pdf/1800sail.pdf Lycka till /Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade isär min nyligen för den ville inte fungera. Fläkten gick men inte pumpen. om du låter pumpen suga i tomme så hör du direkt om den funkar. Om den är tyst så prova o knacka på den, annars är den lätt att plocka isär o göra rent blecken. Jag fick göra det o sen starta den direkt. Behöver bara hålla inne knappen i 1 minut. Det jag är lite missnöjd är att det inte kommer så varm luft, ligger runt ca 45 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Wallas 1400. För att starta måste man ställa den på högeffektläget. Först då brännaren tänt kan man ställa ner den på lågeffekt. Oftast startar den på första försöket men efter t ex vintern behövs ofta två startförsök innan den tänder. De första minutrarna på högeffektläge så tänds en glödspiral. Den drar rätt mycket ström så när den slocknar hörs tydligt att fläkten ökar i varvtal. Om brännaren inte tänt kan man snabbt slå av och på så går glödspiralen en omgång till. Viktigt att tänka på är då värmaren brinner och ställs till offläge (d v s då lysdioden lyser rött) kommer fläkten gå en stund tills dess att lågan slocknat och brännkammaren svalnat (bimetalltermostat). Detta för att brännaren inte ska överhettas. Av samma skäl får inte strömmen brytas (t ex med huvudbrytare) innan värmaren stannat av sig själv. Det finns en resturslang för överflödigt bränsle från botten av brännaren tillbaka till bränsletanken. Denna får inte blockeras (vikas, klämmas) eftersom fotogen kommer läcka från botten av brännaren. Jag köpte en sotningssats till min -98 och sedan dess har den gått som en klocka. Saknade manualer men ett mail till Wallas i Finland resulterade i en ny på posten utan kostnad. Det kan man kalla service! En kanonpryl som gör det varmt o gott i båten eller bara för att få bort den råa morgonfukten när man vaknar. Sist min inte minst, om man har ett lock över skortsten, glöm inte skruva av detta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...