Catonya 0 Postad 9 Januari , 2020 Hej! Jag har just gjort bort mig och högst troligt förstört kretskortet i min autopilot Autohelm 6000. Jag skulle mäta strömmen mellan kontakterna i kretskortet och efter det är manöverkontrollerna (1 st stationär och en handhållen kontroll) helt slockna. De varken lyser eller svarar på knapptryckningar. Sätter jag i säkringarna till huvudenheten där kretskortet sitter knäpper den till samt att det går fram ström till kretskortet men sedan som sagt går det ingen ström till vidare ut till manöverenheterna. Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig och ge mig råd till en lösning. Jag skickar med kort på kretskortet så ser ni hur det ser ut. Köper gärna ett kretskort om någon har! Tack på förhand för HJÄLP! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 9 Januari , 2020 Finns det någon komponent som ser bränd ut..? Eller lödning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 9 Januari , 2020 Ett annat alternativ... https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=reparation+marinelektronik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catonya 0 Postad 9 Januari , 2020 Hej och tack för svar och länken! Skall demontera kretskortet ikväll så efter det vet jag bättre. På ovansidan kortet ser i alla fall inget fördärvat ut. Jag kan återkomma med kort på kretskortets baksida. Tack för engagemanget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 482 Postad 9 Januari , 2020 10 timmar sedan skrev Catonya: Jag skulle mäta strömmen mellan kontakterna i kretskortet och efter det är manöverkontrollerna (1 st stationär och en handhållen kontroll) helt slockna. De varken lyser eller svarar på knapptryckningar Menar du det du skriver? Att du skulle mäta strömmen? Inte spänningen? Hur mätte du i så fall? Gjorde du en strömmätning tvärs över ("mellan") kontakterna så kortslöt du dom vilket inte är så bra. Lite mer info skulle nog hjälpa. Vad var problemet du hade som föranledde att du ville mäta något? Hur och vad mätte du? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 10 Januari , 2020 Har du denhär?: https://www.dropbox.com/s/uwt29c6w5mg5tly/Autohelm_service_manual.pdf?dl=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catonya 0 Postad 10 Januari , 2020 18 timmar sedan skrev ABC: Menar du det du skriver? Att du skulle mäta strömmen? Inte spänningen? Hur mätte du i så fall? Gjorde du en strömmätning tvärs över ("mellan") kontakterna så kortslöt du dom vilket inte är så bra. Lite mer info skulle nog hjälpa. Vad var problemet du hade som föranledde att du ville mäta något? Hur och vad mätte du? Tanken var att jag med hjälp av en kollega skulle ta reda på om hydraulpumpen till styrningen växlade håll genom att styrenheten skickade + på - och - på + för att styra och i samband med denna mätning på kretskortet gick det fel. Tyvärr användes bara två mätpinnar där man ser om det är 12 volt och vad som är + respektive -. Hade vi använt en multimeter hade troligen inte detta hänt. Och anledningen till allt är att jag vill komplettera styrförmågan med att kunna styra med joystick. Jag har koll på att det inte går att styra med joystick och autopilot på samma gång men som sagt ville jag veta om pumpen gick att använda till typ av styrning. Det började med att både den fastakontrollenheten (som jag bifogar bild på) och den handhållna kontrollenheten med lång sladd började tjuta. Efter det flyttade jag sladdarna till båda kontrollenheterna till det andra uttaget på kretskortet och då slocknade båda kontrollenheterna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catonya 0 Postad 10 Januari , 2020 Lovade att återkomma med bilder på kretskortets baksida men bilderna jag bifogar är som ni ser från det stora kretskortet där det ser ut som det har gått varmt! Jag har idag fått hjälp med att bytta ut det som gått varmt på kretskortet och nu ikväll kopplade jag ihop allt igen, UTAN NÅGON FÖRBÄTTRING! Jag börjar fundera på om det kan vara som så att båda kontrollenheterna har fått sig en smäll i samband med den korkade felmätningen och min ändring av kontrollenheternas inkoppling på kretskortet. Den som hjälpte mig att byta komponenterna på kretskortet sa att han vätte upp kortet utan att hitta något fel. Kan det vara så att problemet ligger i kontrollenheterna istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catonya 0 Postad 13 Januari , 2020 2020-01-10 vid 14:25 skrev LonelyBird: Har du denhär?: https://www.dropbox.com/s/uwt29c6w5mg5tly/Autohelm_service_manual.pdf?dl=0 Det är denna jag har: https://vdocuments.mx/autohelm-6000-power-pilot-installation-and-operating-handbook.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 13 Januari , 2020 10 timmar sedan skrev Catonya: Det är denna jag har: https://vdocuments.mx/autohelm-6000-power-pilot-installation-and-operating-handbook.html Jepp, den du har är installationsmanualen, det jag försöker ge dig är servicemanualen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser