Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Peka67

Undrar om man kan flytta masten för att få bort lovgirighet?

Rekommendera Poster

För vilken gång i ordningen vet jag inte, så sitter jag och tittar på Semona 30. Av kommentarer så bedöms hon som ganska lovgirig. Jag tycker även att segelplanet sitter ganska långt fram. 

 

Med risk för dumstruten så har jag filosoferat över om lovgirigheten skulle försvinna om man flyttade allt (mastfot, mast) bakåt (se skiss lite överdrivet 

nedan)

Screenshot_20200108-204801_Gallery.jpg.d4275981d74e40991832fa6088a0421d.jpg

Med en större förtriangel och mindre storsegel borde det väl bli bättre? Eller är jag helt fel ute, vad tror ni?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade Semona på 70-talet så minnesbilden är begränsad. En kompis sålde sin förra året och upplevde henne inte speciellt lovgirig. Det finns ju ganska många byggda så det kommer nog hjälp. Inget svar till dig gällande flytt av masten dock. Segel centrum brukar väl vara en del av det hela? Segel centrum längre bak ger ökad lovgirighet och tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du kan trimma bort det mesta av lovgirigheten, till en viss gräns. Men då skrovet liknar Vegans så gissar jag att lovgirigheten uppstår då man kränger kraftigt, och det blir du nog inte av med i första taget, men gissningsvis kan du montera ett lätt utbalanserat roder på aktern istället för det i aktern på kölen och bli av med problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera Semona har peke för att få fram förseglat. Akterspegeln är ganska liten så det är nog svårt med hållfastheten om man vill montera utanpåliggande. Kom just på att ytterligare en kompis har Semona och har haft henne sedan ny men dom upplever henne inte farligt lovgirig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag gissar att du kan trimma bort det mesta av lovgirigheten, till en viss gräns. Men då skrovet liknar Vegans så gissar jag att lovgirigheten uppstår då man kränger kraftigt, och det blir du nog inte av med i första taget, men gissningsvis kan du montera ett lätt utbalanserat roder på aktern istället för det i aktern på kölen och bli av med problemet. 

Jo tanken var ha ett kombinerat roder/vindroder och inte använda vanliga rodret (annat än som trimroder). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Botved:

Flera Semona har peke för att få fram förseglat. Akterspegeln är ganska liten så det är nog svårt med hållfastheten om man vill montera utanpåliggande. Kom just på att ytterligare en kompis har Semona och har haft henne sedan ny men dom upplever henne inte farligt lovgirig.

Om det går vill jag undvika peke (av lite längre typ) därav idén med att flytta allt bakåt. Jag är inte så säker på att segelcentrum hamnar längre bak, samt att du får bättre placering på buken i storseglet och mer kraft i förseglet.

 

 Hållfasthet i akterspegeln 😱 hoppas att du skojar, eller har jag missat något?  

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då du har inte missat något 😂. Båten är riktigt rejäl. Höjden på akterspegeln är inte så stor så avståndet mellan infästningar blir ganska litet tror jag. Vet inte om det påverkar hållfastheten så mycket men tänker att ju längre avstånd ju högre styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Botved:

Nej då du har inte missat något 😂. Båten är riktigt rejäl. Höjden på akterspegeln är inte så stor så avståndet mellan infästningar blir ganska litet tror jag. Vet inte om det påverkar hållfastheten så mycket men tänker att ju längre avstånd ju högre styrka.

😅 okej vilken lättnad, avståndet går säkert att ordna med förstärkning (Om det behövs). Men du har rätt i att akterspegeln är lite onödigt låg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att om du flyttar masten så kommer den i ofas med kölen och skapar andra typer av problem. Går det inte trimma bort via skot m.m. går det kanske testa vinkeln på masten. Annars är det nog enklare och billigare med en segelmakare som syr segel som går trimma rätt om det blir för påtagligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka förklara Jag är fd segelmakare Royal Salis 

För det första så är det första är att båten skall vara fin  under vatenliden det är så att desto saktare den går desto liovgigare blir den  Nästa är riggen för länge företaget så masten  lutar bakåt min båt måste jag förlänga företaget 30 cm det får man prova sej fram 

Sedan toppvantet bör vara  ansat ca 20 % främre undervant 15% aktre undervant ca5% sen dra i aktersaget så mycket du kan skall masten krummar ca: 15 till 20 cm

När man syr segel så lägger  man in en mastkrum på ca: 15 till 20 cm det är för att du skall trimma storseglet  Sen skrotar du storen så den blir neutral släpp ner travare i lä så båten går bra .Den båtty som du har skall ha mycket buk för att gå bra Det snabbare båten är desto mindre buck Jag är ingen bra författare så ursäkta hur jag skriver jag har kapseglat i 50 år min pappa seglade OS så segla kan jag men inte skriva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lägger man väl in mastkrum på 15-20 cm på en båt med masthead-rigg..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Vegan hjälpte det att flytta fram masttoppen så att masten stod mer lodrätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev makke_the_muss:

Jag tänker att om du flyttar masten så kommer den i ofas med kölen och skapar andra typer av problem. 

Nja, masten i sig påverkar inte, däremot så har du ett förhållande mellan köl och segelplanet. Så Peter har rätt att ett roder längre bak kräver mindre utslag, vilket ger mindre motstånd.

 

Gjorde denna mycket amatörmässiga beräkning av tryckcentrum på både storsegel och förseglet (100%) på min ritning ovan. Stämmer det någorlunda så blir båten mindre lovgirig tror jag.

Screenshot_20200110-151441_Gallery.thumb.jpg.bf6e822fb1ecdbd93bcf0f0073fe6494.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mastkrum på 15-20 cm på en båt med masthead-rigg..? JO DET GJÖR MAN .PÅ EN  Maxi 77 lager man in 15 cm på en smaragd ca 25 cm annars får man ingen buk fram vid måsten annars kommer buken mit på seglat och det blir inte bra och du kan inte trimma seglat så mastkrum måste man ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka förklara med min båt förlängde företaget med 30 cm  masten med 2 meter bommen med 1 meter Akterstaget gick seglat utanför ca 2 meter Altså ökade jag storseglet från 27 m till 57 kvadratmeter och tog bort Akterstaget det gick att trimma så att båten inte blev lovgire utan het neutral Vi seglade östersmömaran kappsegling på 2man min fru och jag med full stor och genaker på 80 m det blåste ca 20 meter

Jag och sov när vi gick genom Kalmar sund mitt i naten det gick ca 20 knop

Jag vill med detta säga att det går att trimma så båten går bra man behöver inte bygga om något

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Medoch13:

Jag skall försöka förklara med min båt förlängde företaget med 30 cm  masten med 2 meter bommen med 1 meter Akterstaget gick seglat utanför ca 2 meter Altså ökade jag storseglet från 27 m till 57 kvadratmeter och tog bort Akterstaget det gick att trimma så att båten inte blev lovgire utan het neutral Vi seglade östersmömaran kappsegling på 2man min fru och jag med full stor och genaker på 80 m det blåste ca 20 meter

Jag och sov när vi gick genom Kalmar sund mitt i naten det gick ca 20 knop

Jag vill med detta säga att det går att trimma så båten går bra man behöver inte bygga om något

Vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Medoch13:

mastkrum på 15-20 cm på en båt med masthead-rigg..? JO DET GJÖR MAN .PÅ EN  Maxi 77 lager man in 15 cm på en smaragd ca 25 cm annars får man ingen buk fram vid måsten annars kommer buken mit på seglat och det blir inte bra och du kan inte trimma seglat så mastkrum måste man ha

Fast menar du inte formen på mastliket? Jag menar bara att man inte ritar segel för en pre-bend på 15-20 cm på en mastheadriggad båt, där brukar man ju bara ha ett par centimeter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast menar du inte formen på mastliket? Jag menar bara att man inte ritar segel för en pre-bend på 15-20 cm på en mastheadriggad båt, där brukar man ju bara ha ett par centimeter. 

Jag tänkte likadant. På vår Windex med B&R rigg som ju är "förböjd" designade Gransegel ett mastlik just för detta, vår mast har en förböj på ca 10cm. För mig låter det lite konstigt att krumma en masthead mast med 15cm på den förhållandevis korta längd en Maxi 77 har på sin mast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Här är dicanern så kan du läsa själv Jag får inte visa den för någong Men jag har svårt att beskriva så du kan se den det är på en Allegro 33 Det är en för Östersjön 

DET ÄR en annan för västkusten och mälaren

Untitled-2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev vega1959:

På Vegan hjälpte det att flytta fram masttoppen så att masten stod mer lodrätt. Lovgirigheten försvann

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mattop å krum... på masthead.

Tja peter_K på min Fngal med masthead har jag ca 1½ cm spel att flytta fram mastfoten. iIdet läget fram så blir förstaget aningen för lång å jag böjer toppen med akterstaget.

Å se på fan, be mig inte förklara, men hon seglar bättre då.

 

Däremot blir jag lite förvånad över Medoch13 's  uttalande om segel för Mälaren å Västkusten å Östersjön för samma båt. Så j...a kan det la inte skilja? Mälaren- hög mast å stor yta upptill kan jag köpa men här talar vi om samma mast. Borde inte skillnader för vindstyrkor vara större? Hur har han tänkt?

Medoch13 hur menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du segla SM på västkusten så kan du inte komma med segel för Mälaren

Om det inte är lätt väder och ingen sjö  då går det bra men Om det är hårt väder och mycket grov sjö måste man ha en annan form på seglet för att båten skall årka genom sjön Om jag säger så att åker du bil i en brant backe så kan du inte använda högsta växeln Samma med flyget när dom skall landa då fäller dom utt klaffar för att få mera bärkraft  därför köper man nya segel vid varje SM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde  att säga att Albin Express har bredmåt på seglet minskar man maskkrumet med 5 cm så får du ett segel som går längre utt mot Akterstaget 

Altså ett störe segel om du förstår vad jag säger Det är mycket att ta hänsyn till

För att göra ett segel Det är svårt att förklara allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medoch13, nästa gång kan du kanske försöka att läsa frågeställaren innan du svarar. Uppriktigt sagt så har du inte bidragit till ökad kunskap angående frågan jag ställde, tvärtom så blev det fokus på helt fel saker. Hur seglen skall sys, eller var buken skall vara var inte det tråden handlade om, inte heller mastlutning. Tråkigt med med så få seriösa svar, vill ändå passa på att tacka Peter som gav det bästa svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att för vilka människa att förstår vad man säger jag har förklarat så bra jag kunde Men så misupfatar man ändå hur man menade det verkar som man bara vill misupfatar så gåt man kan 

Fråga mej i ställe om du inte fattar vad jag försätta säga i ställe för att klaga det gynnar inte någong jag hoppas att det är bara du som inte fattar vad jag menar

Jag läste vad Peter Norlin skrev som jag tycker var bra

Han så att man skulle låsa rodret och börja hitta rätt skottning av segel det går att hitta rätt skottning så båten seglar själv 

Det är inte lätt han seglade Gotland runt och höll på i 2timar tills dom hittade rätt sen van dom Jag menar att du har fått all information som jag kan ge sen är det upp till dej att lära sej hur vi gjör som kan segla Men ja vet att det är svårt att förklara vad 

Till dom som inte vill lyssna på segelmakare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medoch13 jag betvivlar inte din yrkeskunskap, men nu var det inte det tråden handlade om. Utan om en hur en ny mastplacering påverkar lovgirigheten hos Semona 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mastplacering har inte med det här att göra Det har konstruktör räknat fram 

Det skall man inte ändra på 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Medoch13:

mastplacering har inte med det här att göra Det har konstruktör räknat fram 

Det skall man inte ändra på 

Men det är inte alltid konstruktörerna har lyckats helt perfekt så att balansen mellan segelplan och lateralplan tillfredsställer båtägaren. En del båtar är alltför lovgiriga i ägarens tycke. Att då justera mastlutningen (flytta masten i mastfoten och/eller justera längden på stagen) så balansen blir bättre kan väl inte vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är fel ja kan beskriva  på ett annat sätt Hisa genuan löst om du har profil så att det blir  kryckor i seglet vid profilen sedan flyttar du fram skotpungten så att genuan nästan tar i spridare den skall vara väldigt bukig så den nästan tar i mantåget 

Sen storen ta hem på caningen hårt  den skall vara så plan som det går Altså om du har skena så släpper man ner Storen i lä om du inte har skena så får du använda kicken ta hem på den så mycket du orkar du kan ochså byta översta altan till en hårdare så du får mera tvist ope i toppen på det här viset blir båten falgire så du får prova dej fram Altså måste du få mera kraft i genuan På det här viset kommer det att bli inslag i storen och då behöver man inte reva storen Man säger att man luftar storen Albin Express syr man inte några rev i utan man luftar storen då går båten fortare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...