henderson 0 Postad 14 Januari , 2020 22 minuter sedan skrev Thomas-1: Hej TS hendersson! För att återknyta till syftet med din förfrågan på forumet så fick jag en idé...Blomsprute-testet (youtube 6 minuter). Vad jag förstår av din beskrivning i trådhuvudet så har du redan bytt mycket i tändsystemet - men ditt öra uppfattar ändock små hackande avbrott i motorljudet? (Om det vore förgasarfel - vilket ofta är fallet då en motor är svag - skulle knappast sådana `småhackanden´ i motorljudet uppstå?) Tändkablarna åldras ju som allting annat, dess isolering spricker med tiden. I kabelisoleringens kanske helt osynliga sprickor kan fukt senare tränga in. `Blomsprute-testet´ kan avslöja sådant snabbt och enkelt, om man har tur? Äh, bara ett tips. Skulle själv utfört och testat blomsprute-sprejning av tändkablaget i halv/hel-mörker enligt videon i ditt läge.Billigt test, snabbt utfört, så varför inte? [Skulle du se gnistor (sparks) eller ljusbågar (arks) så indikerar det isolationsfel, alltså skröpligt åldrade sprickfylld kabelisolering. (Normalt skall ett tändsystems kablage tåla fukt/blomspray, givet att du laddat blomsprutan med vanligt osalt kranvatten.) Bilar skiljer sej från båtar, fukten i havsmiljö är ju salt och leder elektrisk ström så kraven på elektrisk isolation är ännu högre hos båtar.] Hej Absolut för enkelt för att inte testa! Tack för tips! Missljud skulle jag inte kalla det. Mer ett bluddrande. Tomgång funkar utan problem. Men så fort man lägger i växel så orkar den inte nämnvärt mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 28 Januari , 2020 (redigerade) Kan vara så enkelt att någon av spolarna börjar ge upp, ser stiften likartade ut? kollat spänningen/gnistlängd, verktyg finns att köpa eller göra själv. Har du ett stroboskop kan du även kolla så inte någon av cylindrarna tänder felaktigt pga av triggern Redigerad 28 Januari , 2020 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser