anuba 414 Postad 16 Mars , 2020 2020-03-13 vid 12:10 skrev lamatu: Jag kan ha fel, det har hänt förr. Men startbatteriet brukar väl laddas upp ganska raskt och tar sedan bara emot en marginell del av det som generatorn levererar. Efter det går väl det mesta av det som generatorn levererar via Ctek till servicebatterierna. I mitt system med Smartpass120 och S250SA så laddas startbatteriet och servicebatterierna samtidigt. Det har jag mätt. Jag har kopplat nätladdaren till enbart startbatteriet. Då sköter Smartpass och S250SA laddningen av mina två servicebatterier. Det borde bli samma när de laddas från generatorn. Jag valde att kopplade så för att vara säker på att startbatteriet blir fulladdat. Jag fick en känsla för att om man kopplade nätladdaren på servicebatterierna, som rekommenderas, prioriteras dessa före startbatteriet. Jag får också en tempsensor på varje batteri då nätladdaren har en sensor och SM och S250 har var sin sensor. Känns alltid bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 17 Mars , 2020 2020-03-16 vid 10:20 skrev anuba: I mitt system med Smartpass120 och S250SA så laddas startbatteriet och servicebatterierna samtidigt. Det har jag mätt. Ja att mäta är att veta 🙂. Viktigt är att man mäter rätt saker, att t.ex. mäta vilken spänning som ligger över respektive batteribank är inget mått på hur många ampere som matas in i batterierna. Men det är inte jag som gjort mätningen, så mätningen kan föralldel vara relevant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 18 Mars , 2020 15 timmar sedan skrev lamatu: Ja att mäta är att veta 🙂. Viktigt är att man mäter rätt saker, att t.ex. mäta vilken spänning som ligger över respektive batteribank är inget mått på hur många ampere som matas in i batterierna. Men det är inte jag som gjort mätningen, så mätningen kan föralldel vara relevant. Jag mätte strömmen genom startbatteriet och på servicebatterierna har jag en Nasa BM-1. Orsaken till att jag började mäta jag ville vet att jag inte laddade sönder batterierna. Mitt senaste Biltmema AGM-batteri lade av förra året och vet inte om jag över eller underladdade startbatteriet. Det som är lite konstigt är att man får olika information om vilken maxspänning som är ok för ett AGM-batteri. Mitt Ctek-system tycker att 14.7V är ok för AGM medans min nätladdare från Cristec lägger sig på 15.1V i boostläge. I verkligheten lägger sig Ctek också på 15.1V då jag tror att Smartpassen bara kopplar förbi D250SA, som någon har nämnt. Mina Victron-batterier säger sig tåla 14.9V i snabbladdning. Men när jag tittar på strömmarna ser det ok ut. Sedan har jag ju tempsensorer på alla batterierna så vad kan gå fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 18 Mars , 2020 Eftersom ett startbatteri bara förbrukar måttligt med ström, hög effekt under mycket kort tid för att starta en motor, så.laddas startbatteriet upp snabbt under motordrift. Men visst är det troligt att under en viss tid fram tills startbatteriet börjar bli fulladdat så laddas förbrukarbanken och startbatteriet lika mycket. När startbatteriet är fulladdat så kan det inte ta emot mer ström vilket gör att all generatorladdning går till förbrukarbanken, som i de flesta fall är den man har behov av att ladda. Men det kanske finns andra scenarion. Jag har en D250SE men vet inte vad som skiljer den från D250SA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 19 Mars , 2020 18 timmar sedan skrev anuba: Det som är lite konstigt är att man får olika information om vilken maxspänning som är ok för ett AGM-batteri. Mitt Ctek-system tycker att 14.7V är ok för AGM medans min nätladdare från Cristec lägger sig på 15.1V i boostläge. För att alla AGM-batterier är inte likadana. Har läst att det finns två ”standarder”, en europeisk och en amerikansk. Även inom dessa varierar val av material och produktionsteknik som gör att de ska ha olika laddspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 19 Mars , 2020 Min Sterling har nio olika laddprogram att välja bland, varav två AGM-varianter. Det ger en liten hint om hur krångligt det kan vara att få till rätt laddning. Bara att få tag på datablad för ett visst batteri som anger vilka spänningar som ska användas kan vara en utmaning. Det blir inte enklare av att batteritillverkare och laddaretillverkare inte alltid använder samma begrepp.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 477 Postad 19 Mars , 2020 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Lintott: Min Sterling har nio olika laddprogram att välja bland, varav två AGM-varianter. Det ger en liten hint om hur krångligt det kan vara att få till rätt laddning. Lånar tråden lite, den är ju faktiskt redan lånad... Funderar på en Sterling DC-DC laddare eill 200 Ah AGM. Vilken modell av Sterling har du? Är du nöjd med den? Generatorn är på 60A så ett problem jag står inför är att det finns en 30A och en 60A modell av laddaren. Enligt Sterling bör laddaren vara något mindre än generatorns maxkapacitet, dvs i det här fallet ligga kring 50A så den större laddaren är tveksam medan 30A-modellen kanske blir i minsta laget? Så vad göra? CTEK? Eller glömma DC-DC? Någon med erfarenhet? Redigerad 19 Mars , 2020 av ABC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 19 Mars , 2020 38 minuter sedan skrev ABC: Lånar tråden lite, den är ju faktiskt redan lånad... Funderar på en Sterling DC-DC laddare eill 200 Ah AGM. Vilken modell av Sterling har du? Är du nöjd med den? Generatorn är på 60A så ett problem jag står inför är att det finns en 30A och en 60A modell av laddaren. Enligt Sterling bör laddaren vara något mindre än generatorns maxkapacitet, dvs i det här fallet ligga kring 50A så den större laddaren är tveksam medan 30A-modellen kanske blir i minsta laget? Så vad göra? CTEK? Eller glömma DC-DC? Någon med erfarenhet? Det är inte DC-DC-laddaren som jag använder utan AB (Alternator-Battery), d.v.s. styrning av laddningen från generatorn till batteribanken. Systemdata: Generator 125A 12V Sterling AB1280 (jag har för mig att det är 80A-modellen jag har, kan även vara 130A) Batterier 3 x 100Ah AGM, enbankslösning (inget separat startbatteri). När det så småningom köps LiFePO4-batterier så kommer startbatteriutgången på AB1280 att få ladda ett blybaserat startbatteri och förbrukarutgången ställs in för LiFePO4. Startmotorer lär inte gilla att drivas med LiFePO4. Utöver detta 200W solpaneler med separat laddstyrning (Epever Tracer 1210A) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 1 Juni , 2020 Nu har jag lite mer negativ info om Smartpass/250SA kombon. Med solpanel så laddar de inte startbatteriet som mycket som man kan tro från manualen. Jag har kopplat ankarspel och bogisen till startbatterier för slippa eventuell spänningsdipp som kan få plottern att stänga av sig. Hade väl trott att startbatteriet laddas upp snabbt medans jag kör. Men vid övernattning naturhamnar, korta resor och flitigt användande av ankarspel och bogis, så visar det sig att startbatteriet tappar laddning efter några dagar. Då jag hela tiden kör kylskåp på servicebatterierna så blir de aldrig de riktigt fulla så att Ctek kombon börjar aldrig ladda upp startbatteriet. Och om de hade blivit fulla skulle de bara börja underhållsladda med låg ström. Så efter några dagar har jag fräschare servicebatteri än startbatteri. Nu får jag nätladda ibland för att vara säker på att startbatteriet är full när båten ligger i hemmahamnen trots att laddbalansen klarar av att driva ett kylskåp. Efter några mail till Ctek supporten så fick jag tipset att skaffa ett batteri till eller en till solpanel eller koppla min nuvarande panel till startbatteriet via ett separat laddare. Jag har valt den senare då det är enklare. Då blir starten full först oberoende statusen på servicebatterierna. Sedan laddas servicebatterierna som om motorn var igång. Kanske inte med samma ström dock. Jag som trodde att mitt system redan var färdigt. 😕 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 1 Juni , 2020 53 minuter sedan skrev anuba: Jag som trodde att mitt system redan var färdigt. Tack för infon! Jag har iofs aldrig funderat på att skaffa Smartpass men för de som gör det är din info värdefull. Men vilket system blir nånsin färdigt 😉? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 1 Juni , 2020 46 minuter sedan skrev ChristerN: Tack för infon! Jag har iofs aldrig funderat på att skaffa Smartpass men för de som gör det är din info värdefull. Men vilket system blir nånsin färdigt 😉? Men de är väldigt trevliga och installera och att bygga upp ett liknande system med Victron eller Sterling, kräver nog mer kunskap. Jag gjorde ett försök till min senaste Ctek-installation. Det var inte någon annan som gav känslan av att lösa problemet bättre än Ctek. Bland konkurrenterna är det svårare att hitta kompletta systemlösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 2 September , 2020 Hej finns det någon el kunnig som kan svara på min fundering. Var i kontakt med ctek om montering av d250 när man har dubbla maskiner fick ett kopplingsschema men tycker inte det stämmer. Om man kopplar som schemat kommer inte då d250 få en hög spänning av andra generatorn och tro att batterierna är fulla. Går man även inte miste om den fina laddkurvan ctek ska ge om man har en fulgenerator på samma sida som ctek s finkurva går ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 2 September , 2020 Det ser helt fel ut. Tycker jag. Skippa det där. Litar inte på de där grejerna själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 24 Februari , 2021 Har sedan 2019 en M25 ihop med D250SA , Smartpass120 och en CTX batteriövervakare. Har alltid fått full support på Ctek vid installationen , bl a fått en ny M25 laddare då den tidigare löste ut 6A trög nätsäkring. Ser att mina batterier vid årlig energimätning håller sig bättre än med bara skiljerelä och 25A blindladdare(mobitronic). CTX:en visar att startbatterierna i regel ligger på 90-95% energi innehåll vilket är ok för min del. Solcellernas laddning har jag dock ännu ingen status på. Om man frågar de personer på Ctek som jag varit i kontakt med så är 250 och 120 en intelligent fördelare som ersätter skiljereläer och lite till. Än så länge verkar det funka i min båt. Ctek har en bra lösning för mitt båtliv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 25 Februari , 2021 15 timmar sedan skrev N29Coupe: Hlite till. Än så länge verkar det funka i min båt. Ctek har en bra lösning för mitt båtliv. Jag håller med att de har bra support på Cetek. Jag känner också rätt trygg med att har en separat laddningsregulator för service batterierna. Men de har en brist att de inte laddar startbatteriet från solregulatorn förrän service batterierna är fulla. Det gick dock att lösa som jag skrev tidigare. Om du skaffar en separat solcellsregulator och lägger den på startbatteriet så kan du få bättre koll på solpanelen. Jag skaffade en SmartSolar MPPT 75/10 med bluetooth. Då har man koll på hur mycket solen har tillfört och spänningen på startbatteriet. Ctek systemet sköter laddningen på service batterierna. Man blir förvånad hur skuggkänsliga vissa solpaneler är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 13 Augusti , 2021 2020-01-26 vid 10:35 skrev bhemac: Det Smartpass gör är att koppla förbi D250 när strömmen är mer än 20A. I praktiken innebär detta att de första timmarna motorn laddar så kan man ersätta Smartpass/D250 med en bit kabel, de gör ingen som helst nytta. Där har du inte rätt. Jag har haft ett längre samtal med Cteks support och fick där beskrivet att Smartpass är en mer variabel switch som också kan skapa spänningsfall för att begränsa strömmen. Det är alltså inte bara switch. Det styrs också av temperatuen av batteriet för minska risken för överladdning. Är det verkligen lämpligt att använda BMSen för som laddregulator? Det innebär i så fall att LiFePO batteriet stänger av sig vid över och underspänning och båten då blir spänningslös. Jag tror att det rätt trevligt med en DC/DC-styrning mellan bly-syrabatteriet och servicebatteriet, om den sköter sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser