Rogerihalmstad 1 Postad 28 December , 2019 Hej, har ett Bravo 1 drev löst stående i garaget, hur tar jag reda på vilken utväxling drevet har ? Har läst mycket här och en del säger snurra på axeln och räkna varv på proppen och några säger tvärtom ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 December , 2019 Om du skall räkna varv så spelar det ingen roll vilket du vrider på. Men det är lättare att vrida runt propellern. Ingående axeln lär göra fler varv än propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 28 December , 2019 Ok,,när jag vrider proppen 1 varv snurrar axeln 1,5 varv, då är det väl 1,50 i utväxling ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 December , 2019 (redigerade) Så borde det vara. Men det skrivs nog, 1,5/1 eller något liknande. Redigerad 28 December , 2019 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 28 December , 2019 Ok,,och om båten ska gå snabbare ska det vara 1,75 eller mer ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 28 December , 2019 12 minuter sedan skrev Rogerihalmstad: Ok,,och om båten ska gå snabbare ska det vara 1,75 eller mer ?? Nä, det är inte så enkelt. För att få maximal fart skall motor, utväxling på drev samt stigning och diameter på propellern matchas med skrovets egenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 December , 2019 Ja det gäller ju att inte bara vispa varv det skall orkas med också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 December , 2019 (redigerade) 17 timmar sedan skrev Jorgen01: Ja det gäller ju att inte bara vispa varv det skall orkas med också. Fast detta med att `orka med´ är nog bara halva sanningen för det gäller ju även att få maximal framåtskjutande båtfart också. Kollade i en verkstadshandbok enligt bilden nedan. Verkar som att Bravo1-drevets nedväxling funnits i tre varianter betecknade C, F, H. Kanske kan du hitta en sådan bokstav instansad på gaffeln (yoke) ungefär därmin gröna pil visar? (Enligt texten kan man efter isärplockning också räkna kugghjulens tänder för extra kontroll.) Vete katten, har inte fördjupat mig i `inu-drevens underbara värld´. Men propellrar bör väl som grundregel snurra på så lågt varvtal som möjligt för bästa framåtskjutande effektivitet. (Annars går nog motorns energi mest åt till plaska runt och skapa bubblor och virvlar?) Så det är knappast förvånande att dagens högvarviga motorer behöver nedväxlad propelleraxel - här inuti drevet - för att uppnå bästa verkningsgrad. Nå, mitt tips får bli att kolla efter instansade bokstäverna C, F, H ungefär där min gröna pil pekar? PS. Peter_K var ovan inne på propellerns egenskaper vilket naturligtvis är mycket viktigt. Men din fråga gällde väl just drevets varvtalsreduktion? DS. Bildkälla: boatinfo.no/lib (Kräver dator för att läsas.) Redigerad 29 December , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser