bhemac 2 859 Postad 5 Februari , 2020 7 timmar sedan skrev bhemac: Jag har inte provat Nu ha jag det och med den regulatorn fungerade det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 5 Februari , 2020 Jag har provat i 10 år, och det har funkat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Februari , 2020 1 timme sedan skrev peterseglare: Jag har provat i 10 år, och det har funkat. Vad är det för regulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 6 Februari , 2020 Jag laddar inte batterierna under vintern. Bryter strömmen från dem bara med huvudströmbrytaren. Visst kan jag slå på brytaren för att få ljus i båten en kort stund men inte mer. Har för mig att laddade batterier skall förvaras kallt. Kopplar man bort batterierna under vintern och de var fullt laddade så skall man inte behöva ladda dem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 6 Februari , 2020 Maxpower. Det gick inte att ställa in målspänning på den (den ger 14,2 V), så jag hade dioden inkopplad även under sommartid när inte var ute och seglade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Februari , 2020 1 timme sedan skrev FIATX19: Kopplar man bort batterierna under vintern och de var fullt laddade så skall man inte behöva ladda dem. Riktigt, självurladdningen minskar när det blir svalare. Men när batterierna batterierna blir äldre så ökar självurladningen och risken för att frysa sönder ökar. Så man får ha koll på batterian när de blir äldre. Generellt så fungerar solladdning under vintern utmärkt. 50 minuter sedan skrev peterseglare: Maxpower. Det gick inte att ställa in målspänning på den (den ger 14,2 V), så jag hade dioden inkopplad även under sommartid när inte var ute och seglade. Det förklarar saken. MaxPower har inte automatisk omkoppling mellan 12 och 24V som i princip alla regulatorer har numera. MaxPower är ju kända för att "mörda" batterier pga sin för höga underhållsladdning så dioden är klart motiverad. Jag slängde ut MaxPower istället.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 24 Februari , 2020 Besöker idag båten. Solen skiner och enligt batt-metern ger solpanelen ca 0.8-1.0 ampere. Spänningen under laddning med solpanelen stod på 13.1v. Jag kopplade därefter ur solpanelen i en timma. Spänningen var därefter 12.7v. Kopplade därefter in Landströmmen och spänningen steg till 13.7v och batt-metern visade att batterierna tog emot ca 1.0ampere Verkar inte vara någon katastrof va? Man behöver väl egentligen vila batterierna mer innan man mäter vilospänningen? Men att dom inte tar emot mer än 1ampere med Landströmmen, tyder inte det på att dom är ganska välladdade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 24 Februari , 2020 4 timmar sedan skrev Skuten: Besöker idag båten. Solen skiner och enligt batt-metern ger solpanelen ca 0.8-1.0 ampere. Spänningen under laddning med solpanelen stod på 13.1v. Jag kopplade därefter ur solpanelen i en timma. Spänningen var därefter 12.7v. Kopplade därefter in Landströmmen och spänningen steg till 13.7v och batt-metern visade att batterierna tog emot ca 1.0ampere Verkar inte vara någon katastrof va? Man behöver väl egentligen vila batterierna mer innan man mäter vilospänningen? Men att dom inte tar emot mer än 1ampere med Landströmmen, tyder inte det på att dom är ganska välladdade? Du verkar ju ha en Battmeter vilket är väldigt bra! Du kan ju tex nollställa de historiska värdena på lägsta laddnivå och kolla vad du har för lägsta laddnivå nästa gång du är vid båten. Då får du ju svart på vitt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 26 Februari , 2020 Tack för svaret. Ja det kunde gjort. Ska göra så nästa gång! Det här att batterier måste vila i någon timma innan man mäter spänningen för att kunna bedöma laddningsgrad - måste dom vila HELT? batt-metern i sig är ju alltid inkopplad och på och drar väl litegrann. Eller går det ändå att göra en grov uppskattning av laddningsgraden trots att den är inkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 26 Februari , 2020 2 timmar sedan skrev Skuten: Tack för svaret. Ja det kunde gjort. Ska göra så nästa gång! Det här att batterier måste vila i någon timma innan man mäter spänningen för att kunna bedöma laddningsgrad - måste dom vila HELT? batt-metern i sig är ju alltid inkopplad och på och drar väl litegrann. Eller går det ändå att göra en grov uppskattning av laddningsgraden trots att den är inkopplad? Men alltså... Du har en Battmeter (Odelcos variant som finns under flera varumärken) och behöver därför inte gissa på laddstatus med hjälp av vilospänningen. Eller har jag missat något i din set-up? Vilken version av Battmetern har du? Den här (som på bilden har loggan e-xpert pro)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Februari , 2020 Ska man ha ett exakt värde så får man vänta uppåt 8 tim. Men för normalt bruk fungerar en timma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser