Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
BSven

Helrenovering av Allegro 27:an Mikaja

Rekommendera Poster

37 minuter sedan skrev ABC:

I figuren fortsätter strömmen att minska även efter 3 timmar trots att batteriet bara är halvladdat.

I början är det enbart generatorn som styr laddningen. 1:a timman 63Ah, 2:a timman 38Ah och 3:e timman 25Ah, summa 126Ah. Batteriet är på 300Ah och urladdat till 60% dvs 180Ah  ska tillföras.

Att strömmen sjunker till 20A efter 3 tim är ganska normalt. Det är möjligt att D250 kan fortsätta ladda med 20A i 6 tim tills batteriet är fullt. Frågan är ju bara hur många som normalt kör motorn i mer än 3 timmar? Ok, Göta Älv men annars?

Oftast är det bara lönsamt att köra motorn tills laddningen sjunker till 20A. Sen är det mest skrik och lite ull.

D250 funkar utmärkt för att ladda ett batteri i en husvagn. Kombinerat med D250 så funkar det kanske i en båt med 35A generator och ett 80Ah batteri men kan man få dit fler batterier så är det effektivare.

En gång i tiden had jag 2x80Ah batteri men en diod i senseledningen och en brytare så kunde man lura generatorn att trycka i ganska mycket mer. Det fungerar men är lite lurigt, ibland blev det mycket vatten att fylla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köper du Sterlings produkter och behöver du inte en MPPT-laddare också och kanske något mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev BSven:

Var köper du Sterlings produkter och behöver du inte en MPPT-laddare också och kanske något mer?

Jag köpte från JGtech i UK, billigast då.

Jo man behöver en MPPT-regulator, det hade jag köpt även om jag hade köp tCtek, jag vill inte lägga alla ägg i samma korg. Regulatorn är EPsolar 2215BN, idag hade jag köpt Victron, dyrare givetvis.

Men, båda prylarna kunde användas när jag gick över till LiFePO4.

Ett tips: Köp en billig (1-200kr) PWM regulator som reserv. Jag har ett flertal. som jag testat och sålt någon varje sommar med god förtjänst till någon stackare vars regulator lagt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev bhemac:

I början är det enbart generatorn som styr laddningen. 1:a timman 63Ah, 2:a timman 38Ah och 3:e timman 25Ah, summa 126Ah. Batteriet är på 300Ah och urladdat till 60% dvs 180Ah  ska tillföras.

Att strömmen sjunker till 20A efter 3 tim är ganska normalt. Det är möjligt att D250 kan fortsätta ladda med 20A i 6 tim tills batteriet är fullt. Frågan är ju bara hur många som normalt kör motorn i mer än 3 timmar?

 

Det var ju det jag skrev: trots att batteriet bara är halvladdat så sjunker strömmen i figuren under 20A även med en D250. Och då är kurvan antingen felritad eller så är D250 fullständigt meningslös men så kass tror jag inte att den är.

 

Och är Smartpass bara ett dyrt relä så känns trots allt hela kombinationen näst intill oanvändbar. Det hade inte varit speciellt komplicerat att göra Smartpass till vad namnet antyder, alltså att den styrs av D250 och ger en levererar en betydligt större laddström än vad D250 kan ge, alltså likt Sterling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ABC:

Och är Smartpass bara ett dyrt relä så känns trots allt hela kombinationen näst intill oanvändbar.

Det är vad jag tycker och jag tycker väldigt illa om något som mest liknar lurendrejeri.

Jag har mailat Ctek ett par gånger men inte få någon respons, jag har också försökt få komma och mäta hos någon som tycker det fungerar bra.

En kille plockade bort sin d250 men märkte ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ABC:

Kan det verkligen vara rätt?

 

Troligen inte.

 

bhemac har kompletterat diagrammet "med uppgifter från CTek" men skriver i ett senare inlägg följande: "Det är möjligt att D250 kan fortsätta ladda med 20A i 6 tim tills batteriet är fullt. Frågan är ju bara hur många som normalt kör motorn i mer än 3 timmar? Ok, Göta Älv men annars?"

 

Bilden speglar med andra ord ett av bhemacs antaganden. Sedan är det ju så att vi är många som "normalt kör motorn i mer än 3 timmar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Bilden speglar med andra ord ett av bhemacs antaganden. Sedan är det ju så att vi är många som "normalt kör motorn i mer än 3 timmar".

Siffrorna kommer från en bild Ctek hade. Som jag inte tyckte var speciellt fördelaktiga för Ctek.

Nu handlar tråden om en segelbåt och det är nog ytterst få som kör ens tre timmar. Men även om Ctek fungerar och ger 20A hela tiden tills batteriet är fullt så får man in 60Ah de sista tre timmarna. Då har man kört motor i sex timmar. Det finns säkert långsamgående motorbåtar typ snipor som kör mycket motor men sex timmar låter mycket.

 

På tre timmar får en normal generator in 126Ah, Ctek får in nästan lika mycket. Kör man normalt max tre timmar så har man alltså ingen som helst glädje av Ctek.

Med Sterling får man in 126Ah på knappt 1,5 tim. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett på vissa Allegro att masten är genomgående, men de båtarna har många gånger varit längre än din båt.

Har du också en genomgående mast? Eller hur ser mastförstärkningen ut hos din båt? Vad har du gjort eller vad tänker du göra kring masten med förstärkningar osv.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jag har sett på vissa Allegro att masten är genomgående, men de båtarna har många gånger varit längre än din båt.

Har du också en genomgående mast? Eller hur ser mastförstärkningen ut hos din båt? Vad har du gjort eller vad tänker du göra kring masten med förstärkningar osv.?

Allegro finns i 27, 30 och 33 fot. På de större är masten genomgående men på 27:an står den på rufftaket. Om du tittar på nedre delen av första sidan i tråden så har jag beskrivit hur jag gjorde en ny mastbalk och hur jag renoverade mastskottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Allegro finns i 27, 30 och 33 fot. På de större är masten genomgående men på 27:an står den på rufftaket. Om du tittar på nedre delen av första sidan i tråden så har jag beskrivit hur jag gjorde en ny mastbalk och hur jag renoverade mastskottet.

Ahh, just det ja... Glömde av det!

Sorry! 😳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@BotvedKabelhärvan på motorn behöver åtgärdas och modifieras.
Kan man ta loss kablarna ur den stora kontakten?

 

IMG_0989.thumb.JPG.290fe2f049f8180f055e56f7724af87e.JPGIMG_0990.thumb.JPG.40bdafb5a9b858b846276882b3c5eb82.JPGIMG_0992.thumb.JPG.3d2d7b0a5e1e10babc27a7450c720da5.JPG

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev BSven:

@BotvedKabelhärvan på motorn behöver åtgärdas och modifieras.
Kan man ta loss kablarna ur den stora kontakten?

- - -

Ja det går att ta bort dem. Men det är meckigt. De sitter spärrade med små klaffar för att inte glida ur när kontakten sätts samman. Med ett par små mejslar och lite envishet går det att trycka in låsklaffarna och dra ur stiften ett i taget. Men vad tänker du åstadkomma genom att dra ur stiften? Ska du klämma nya kablar? då måste du ha tag i rätt sorts stift som passar i kontakten och ett verktyg så du kan klämma dit de nya crimpkontakterna. Om du tittar på kontakten i den här länken så ser du hur principen för crimpkontakten är.

https://www.elfa.se/sv/crimpterminal-hane-tenn-24-20awg-molex-43031-0007/p/14402488?q=*&pos=5&origPos=5&origPageSize=10&track=true

 

Alternativet är nog att skippa orginalkontakten. Köpa en mer standardmässig delbar kontakt och skruva fast kablarna i den nya kontakten. Det innebär byte av kontaktdo på båda sidor av skarven men det är nog enklare o billigare än att skaffa alla typer av crimpkontakter samt verktyget för att utföra arbetet.

 

En sån här delbar kopplingsplint är nog en bra ersättning. Finns i båttillbehörshandeln.

bild.png.aaa6e527b7b639ed621e204730f7010e.png

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Lintott:

En sån här delbar kopplingsplint är nog en bra ersättning. Finns i båttillbehörshandeln.

bild.png.aaa6e527b7b639ed621e204730f7010e.png

Tack, något sådant var det jag letade efter men jag hittar det inte någonstans?
 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går trögt med arbete på båten men lite har jag fått gjort och ni kan även se att jag lyssnar och tar till mig av era goda råd och tips!

Ctek-grejorna är sålda och har ersatts med en Sterling.
CAV-filter är utbytt mot Racor 500.
Jag har fräschat upp kablaget kring motorn och gjort klart manöverpanelen, med tändningslåset kvar.
Dessutom har jag fått på plats dieseltanken med sina slangar.

Fråga: Var på motorn ansluter man lämpligen gemensam jord?

Sterling.thumb.JPG.3b9ca5c45af4eeaae55dd2e69818568f.JPG

 

IMG_1016.thumb.JPG.ed0268d44177fce5b856e5b9d190a020.JPG

 

Motorel.thumb.JPG.40c3df089d20e138b26373e18b58cad0.JPG

 

Panel1.thumb.JPG.83b2471fe9baa8de928ddd6766117c4a.JPG

 

Diesel.thumb.JPG.80d574ec40ddccb6b293ff1044d04a00.JPG

Redigerad av BSven
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när bränsletanken var på plats så kunde jag äntligen montera skotbalken, framhyvlad ur två hoplimmade stängselstolpar av ek, och den manuella länspumpen. Pumphandtaget sitter nära till hands fästat under skotbalken.

1554023348_IMG_1026(2).thumb.JPG.40b0d8317d0b86b4eea9b2994f2e057a.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälsan styr man inte över så det enda som egentligen hänt under sommaren är att jag gjort doghouset nästan klart.
Det finns ett ställe kvar i båten som jag inte kommit åt att undersöka och det är under durken närmast motorrummet men det lilla jag sett och känt har givit upphov till frågetecken. Eftersom jag inte heller kan få igenom slangarna för länspumparna under så var det bara att såga upp golvet. Det aktre hålet är den ursprungliga, inbyggda vattentanken och det främre är över djupaste delen av kölskarpen.
IMG_1341.thumb.JPG.ce35a313096cb037db9b17a67123b9a9.JPG

Då var det lucköppning!
Som jag trodde så var det lite mögel och en del torr glasfiber och även ett mystiskt hål in i ett tomrum vid sidan av vattentanken. Det är sådana små okända saker som jag inte gillar.

IMG_1342.thumb.JPG.db1cfcf5cfcb6a6d463ef2b89be80bbb.JPG

IMG_1344.thumb.JPG.ed5ea4e26ffb90010260b68e05bc6cb3.JPG

 

Så här ser det ut om man sticker ner huvet och tittar förut. Tanken är att en dag såga loss durken och göra om hela detta utrymme till en inbyggd vattentank. Det blir uppskattningsvis 80 liter, lägsta möjliga tyngdpunkt och ytterligare ett "vattentätt skott".
IMG_1352.thumb.JPG.4979cf434b7ed1830bc4da298e7c2cbb.JPG

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-09 vid 18:52 skrev BSven:

manuella länspumpen. Pumphandtaget sitter nära till hands fästat under skotbalken

Såg först nu, men riktigt snyggt gjort. Extra stilpoäng för urgröpningen för knoppen på handtaget. 🤗 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag slipat rent lite och sågat upp runt de "mystiska hålen".
Man har helt enkelt lagt ner boxen/vattentanken och plastat motorrummet ovanpå. Den lilla bit som stack ut i kölskappen har man dock gjort ett halvdant försök att dölja med lite bonocell och lite glasfiber och gelcoat för syns skull.
Hålen sträcker sig in 110-120cm, är rätt skitiga (det är svart där inne, det vita är slipdamm) och svåra att komma åt att rengöra och ännu mindre måla. Frågan är vad hur jag gör med dom.
Skall jag lämna det öppet som det ser ut nu så att ev. vatten som kommer in kan torka eller skall jag plasta igen och hoppas att det är tätt i andra änden?

IMG_1363.thumb.JPG.87ca202e8ede2682b212d124a426ac80.JPGIMG_1364.thumb.JPG.7b6d2e25ee56c882186f2a5a79b6d35c.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev BSven:

Skall jag lämna det öppet som det ser ut nu så att ev. vatten som kommer in kan torka eller skall jag plasta igen och hoppas att det är tätt i andra änden?

Personligen hade jag nog velat plasta igen hålen. Frågan är, som du nämner, hur det ser ut i andra änden?

Man vill ju gärna att det är tätt om du plastar igen öppningen. Vad jag skulle vilja undvika är att det kommer in vatten som sedan blir kvar.

Tills du vet kanske det är bättre att låta det vara öppet. Alt att se till att det är tätt runt om, om du kommer åt hela vägen...

Jag märker att mitt resonemang inte leder någonstans så jag slutar nu.

En lurig nöt att knäcka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nere i kölskarpen skall det sitta en elektrisk länspump men även sugslangen till manuella länspumpen. Är det någon som har förslag på var man köper, eller hur man tillverkar, en bra intagssil till en 38mm slang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jonas2307:

Enklast måste ju vara att köpa något färdigt, det gjorde i alla fall jag...

Jabsco har smidiga länssilar med inbyggd backventil, finns säkert flera fabrikat.

 

Jag använder denna:

https://www.bataccenten.se/artikel/vvs-pumpar-slang-gasol/lanspump/jabsco-lanssil-38mm-012232

Tack!
Generellt så tycker jag att det är löjliga priser på sådana "tillbehör" men eftersom de även hade andra prylar på rea som jag behöver så har jag har redan beställt den därifrån.
Men det som får länspumpar att inte fungera när de behövs som bäst är dels att skräp sätter sig i backventilen men även att blött papper (den där pocketboken som hamnade på durken och blev blöt) sätter igen intagssilen. Om man sedan skruvat fast den så går den inte att rensa.
Så jag får se hur jag sätter den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på sista bilden av "hålen" så ser man att "locket" inte sitter fast.
Ju mer jag bearbetade desto mer lossnade. Det visar sig att lådan är av glasfiber men sedan målad med antingen fet gelcoat eller någon lackfärg. Hur som helst så är den inte limmad fast utan hålls på plats mest av spackel och "kläm".

IMG_1367.thumb.JPG.c8ec50537e5aa8211fd8afa889e74f8a.JPG

 

IMG_1369.thumb.JPG.bd43d97a2e2cad212e04e5054ee89cc9.JPG

 

Vad finns då egentligen under lådan?

IMG_1372.thumb.JPG.a4f3d453ad248770f2f71a332c48fb61.JPG

 

Skum.

IMG_1373.thumb.JPG.7eee67f890056eeedd64c90c3bad9381.JPG

 

Blött skum, eller snarare vatten med skum...
IMG_1376.thumb.JPG.893462ae056d0cb94032a066ca58bc86.JPG

Fortsättning följer...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bit grönt plastnät med ett buntband runt, gratis ur braatthalådan. Fungerar perfekt. Kunde även tänka mig mässingsnät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick bli den destruktiva lösningen. Såga sönder lådan och gräva loss det vattensjuka skummet.
IMG_1388.thumb.JPG.50a347032af2584c566851744bdb2f95.JPG

Jag har originalritningen och den visar att kölfickan fortsätter i samma lutning akterut. På bilden ovan ser man ett par kölbultar och det skall finnas ytterligare två med 45cm mellanrum så det är bara att börja tillverka gräv/skrapverktyg och få rent från allt skum, låta det torka ut ordentligt och sedan hitta på något fiffigt med utrymmet..? 

 

IMG_1390.thumb.JPG.13007d6528872fc80de1a0fa4263f6b3.JPG

 

IMG_1391.thumb.JPG.bfcb82e5f592aacdc837ea32ee27905f.JPG

 

IMG_1381.JPG

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...