sy_Alice 83 Postad 20 December , 2019 Fantastiskt bygge du har gjort BSven. Kan tänka mig att den terapin du har fått med detta har varit mycket glädjande och underhållande! Det bästa med ditt bygge tror jag nog är det att du kan stå hemma vid ditt hus och jobba med den där, behöver inte transportera sig så värst långt om man har glömt något eller behöver arbeta med något i verkstaden... Jag är smått imponerad - Snyggt jobbat! och keep up the good work... 👍👍 En fråga. Kommer du göra något på utsidan också mer än den sprayhood du just nu tillverkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy_Alice 83 Postad 20 December , 2019 2019-12-18 vid 14:29 skrev BSven: värmare Vad är det för värmare du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 20 December , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev sy_Alice: Fantastiskt bygge du har gjort BSven. Kan tänka mig att den terapin du har fått med detta har varit mycket glädjande och underhållande! Det bästa med ditt bygge tror jag nog är det att du kan stå hemma vid ditt hus och jobba med den där, behöver inte transportera sig så värst långt om man har glömt något eller behöver arbeta med något i verkstaden... Jag är smått imponerad - Snyggt jobbat! och keep up the good work... 👍👍 En fråga. Kommer du göra något på utsidan också mer än den sprayhood du just nu tillverkar? Jo, när jag insåg hur mycket jobb det skulle bli så fraktade jag hem båten. Sedan flyttade jag från Växjö till Nyköping och fraktade båten en gång till. Att ha tillgång till ett garage med verktyg är en stor tillgång men för mig är det ännu viktigare att kunna jobba korta stunder och ta en liggpaus så snart hälsan kräver det. Jobbar jag inne i båten så är det bara att släppa vertygen och luta sig bakåt i kojen. Edit: Har man inte möjlighet att ha båten nära en verkstad så rekomenderar jag att man delar av ex. vi mastskottet så att man har halva båten bobar medan man jobbar med den andra. Förpiken kan man ju renovera under segelsäsongen och använda båten ändå. Det kommer lite utvändigt också. 1 timme sedan skrev sy_Alice: Vad är det för värmare du har? Det är en POD, en "fotogenlampa" med värmeväxlare för vattenburen värme. Effektiv och helt tyst förutom cirkulationspumpen. Redigerad 20 December , 2019 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 20 December , 2019 (redigerade) Risken att segla på något hårt och kantigt har vi diskuterat ett flertal gånger. Roger Taylor har ju fyllt hela sitt förskepp med frigolitskivor men han har ju bokstavligen bara med sig mat och vatten i sin båt. Det mer användbara alternativet är att göra stuvutrymmet som flera separata, vattentäta fack. Förpiken såg ut som på de flesta båtar i den här storleken, två korta kojer, en hänggarderob och ett toalettutrymme. Under kojbotten låg en läckande vattensäck men inredningen tydde på att det varit avsett för något annat tidigare. Vad kan jag inte gissa? Jag avlägsnade allt enligt tidigare och tog även bort skottet som avdelade garderoben. Den mellersta stringern ligger ungefär i vattenlinjen så jag gjorde ett ramverk som låg ovanpå dessa. (Jag spacklade även epoxi i springan i fören och plastade över några lager glasfiber. Den är nu en homogen trekantig förstärkning av fören). Gliporna mellan ramen och skrovet fyllde jag med fogskum, skar bort overflödet och plastade in med glasfiber. På så sätt fick jag dels en stark stomme till avdelade fack och dels en slät, vågrät yta som kojbotten kan täta mot. Fören delades med en ankarbox med dränering ovan vattenlinjen och ett undre fack med en vattentät lucka. Alla skivor är monterade enligt tidigare med inplastad hålkäl på bägge sidor. (I efterhand kan jag konstatera att ankarboxens lutning är för liten. Galvad kedja kasar inte ner mot fören utan ligger kvar som en hög). Det nedre, förliga stuvfacket avpassade jag för en 65-liters vattentank. Jag får bara hålla koll på viktfördelningen om jag har både vatten och ankare+kätting i fören. I övrigt så fungerar den ju som flytelement så ett hål i skrovet gör inte mycket skillnad. Resultat: En extra lång fullängdskoj om styrbord och ett stuvutrymme för segel mm om babord. Fem separata, vattentäta fack som når över vattenlinjen. Längst fram en skruvlucka för åtkomst till ankarspel och ankarbox innifrån och i toften en för åtkomst till vattentanken. Bakom luckan i nedre facket sitter reläet för ankarspelet. Ankarspelet är kopplat till startbatteriet midskepps och de två 50 mm2 kablarna löper inuti stringern som kabelkanal. Redigerad 20 December , 2019 av BSven 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 20 December , 2019 4 timmar sedan skrev BSven: Det nedre, förliga stuvfacket avpassade jag för en 65-liters vattentank. Det ser riktigt bra ut det du gör. Snyggt blir det också. Jag funderar lite på det röda spännbandet med det fjäderbelastade snabbspännet. Frågan är om spännet är lite i klenaste laget om tanken börjar röra på sig när den är full med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 20 December , 2019 11 minuter sedan skrev McLasse: Det ser riktigt bra ut det du gör. Snyggt blir det också. Jag funderar lite på det röda spännbandet med det fjäderbelastade snabbspännet. Frågan är om spännet är lite i klenaste laget om tanken börjar röra på sig när den är full med vatten. Jo, det är det nog. Tanken ligger rätt bra och rör sig inte mycket förrän det blir en knockdown eller värre. Jag tror jag skall fylla upp med cellplastskivor ovanpå innan jag skruvar dit locket permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 20 December , 2019 4 minuter sedan skrev BSven: Jo, det är det nog. Tanken ligger rätt bra och rör sig inte mycket förrän det blir en knockdown eller värre. Jag tror jag skall fylla upp med cellplastskivor ovanpå innan jag skruvar dit locket permanent. Så klart! Det kommer ett lock över också så tanken är inbyggd. Tänkte inte på det... 🙃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 December , 2019 Jättefint gjort. Hur gör du med skrovsidorna i förpiken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 20 December , 2019 35 minuter sedan skrev Botved: Jättefint gjort. Hur gör du med skrovsidorna i förpiken? Ja, det är nästa ämne. Se på bilderna i förra inlägget. Jag har klätt varenda kvadratcentimeter av skrovets insida med ett lager 10mm isoleringsmatta med slutna celler. Ovanpå det har jag limmat en skrovbeklädnad av PVC med 5mm skumbaksida. På styrbordssidan i förpiken där kojen är lade jag två lager isolering. Med tanke på ev. vintersegling så ångrar jag att jag inte lade två lager isolering överallt men jag har inte limmat skrovbeklädnad ännu i rufftaket och däckets undersida i förpiken så där kommer jag lägga ett lager till. Problemet med alla stringers och skott är att det inte finns några större, plana ytor. Att klä skrovet är ett lapptäcke av små, oregelbundna bitar som måste mallas, passas in och finjusteras innan de kan limmas på plats. Det tar en väldig massa arbete och tid och blir en massa skarvar som är svårt att få snyggt. Som tur är så döljs ju det mesta bakom soffor och stuvfack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 December , 2019 Du har ju kommit betydligt längre än vi som inte ens börjat. Vår plan är 10mm liggunderlag och 3.6mm plyfa klädd med något mjukt och något som inte är så kallt om man kommer åt med nakna kroppsdelar. Blir den ofräsch så småningom så blir det billigt att klä om skivan eller göra en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 December , 2019 Någon frågade om utvändigt. Tidigare ägare hade placerat både påfyllning för vattensäcken och en ventilator längst fram på fördäck och jag var lite bekymrad för hur jag skulle säkerställa hållfastheten. Den inredning söm fanns under förpiken och som jag sågade loss var av 6mm tjock glasfiber så jag kapade den största bit jag kunde få ut, slipade den ren från gelcoat och färg, bredde på ett lager förtjockad epoxi och skruvade fast den på insidan däcket. Ovanifrån så lade jag sedan i en rund bit distansmaterial, plastade fast och jämnade ut med gelcoatspackel. Jag injicerade även lamineringsepoxi i skruvhålen ovanifrån med en injektionsspruta. Det gick i ett minst en deciliter så jag misstänker att det fanns en del delaminering i anslutning till hålen. Där pullpiten satt fästad var det inplastat en ruta med plywood vilken hade koncistensen av blött knäckebröd så den avlägsnades underifrån och hålet fylldes med epoxispackel innan den plastades över. Inte utan nervositet sågade jag sedan upp hålen för ankarspel och lucka till ankarbox. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 December , 2019 1 timme sedan skrev BSven: Någon frågade om utvändigt. Väldigt imponerande, hur gjorde du med lucka till anlarboxen? Är sugen på att göra något liknande men vågar inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 December , 2019 2 timmar sedan skrev Dava: Väldigt imponerande, hur gjorde du med lucka till anlarboxen? Är sugen på att göra något liknande men vågar inte... Jag gjorde en mall och provade mig fram om den var stor nog, om den kunde stå i öppet läge, att det inte blev för lite material mellan hålen osv. Som du ser på bilden ovan sågade jag hålet i den undre delen av laminatet mindre än den övre så att det blev en fläns som luckan kan stödja på. Själva luckan har jag gjort ett misslyckat försök så den återstår att tillverka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 December , 2019 Allegron har i sin grundkonstruktion träluckor i sittbrunnen av samma typ Som S/Y Alice och behäftade med samma fel. Nu finns det ett varv i Nyköping där ägaren själv har haft Allegro och han gjorde luckor i glasfiber till sin egen båt. Eftersom formarna nu finns så tillverkar han på beställning så jag uppgraderade till glasfiber. Det gamla halkskyddsmönstrade däcket såg ju lite skabbigt ut och frågan var hur det kunde snyggas till? Jag funderade på olika varianter av halkskyddsfärg eller andra beläggningar som Isiteek eller kork. Milo Dahlman talade ju sig varm för sitt miljövänliga korkdäck som var svalt i tropikerna och isolerade i Antarktis. Det fanns men var väldigt dyrt. Jag hittade ett företag som heter Industrikork AB som hade två produkter. En lite exklusivare med mer kork och mindre gummi och en lite billigare med mer gummi. Jag köpte en rulle av den senare och lade först i sittbrunnen och sedan på fördäck. Efter att ha gått och suttit på det både sommar och vinter så är det inte så svalt som jag hade hoppats på sommaren och inte heller så isolerande. Då skall man nog välja den dyrare varianten. Däremot så är det slitstarkt, halkfritt och rätt snyggt så jag är nöjd och skall ha det på hela däcket! Jag vet inte om jag fick det från Industrikork AB eller om jag bara tog något men Jag limade det med Sikaflex och inte Sikabond. Man skulle kunna vara rädd för att Sikaflex inte torkar under mattan och därför inte biter men när jag skurit ut en bit för att montera ankarspel eller beslag så är det helt torrt och sitter rejält fast så jag fortsätter med det. Knapen är rejäla. Jag gick runt i hamnen och tittade vilken storlek på knap som andra båtar hade. Små motorbåtar hade ofta en pytteliten knap av aluminium på fördäck och 40-fots segelbåtar hade inte mycket större de heller. Det tycks som det estetiska är vad man utgår ifrån hos båttillverkarna? Jag läste att skall vara anpassade i storlek till den grovlek på lina man avser fästa på dom och dels till vilken belastning de skall tåla. Permanent förtöjning till min båt rekomenderades 16mm lina och i princip skall knapen tåla båtens vikt. Tester visade att jag behövde en viss storlek för att tåla den kraften och när dessa drogs till brott så var det inte knapen som gick sönder utan bultarna som skuvades av. De som jag behövde hade 6mm bult men en storlek större så blev det 8mm. Jag tog den större storleken i både för och akter och en något mindre variant midskepps för att lägga spring. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 December , 2019 Alltså, hur imponerande som helst! I två perspektiv: Dels hur fint du gjort det och dels hur bra du har dokumenterat. Vet att det varit som terapi för dig men har du en aning om hur mycket tid du lagt ner? Tänker bara på mina småfix (i jämförelse pyttesmå) som tar hur lång tid som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 December , 2019 1 timme sedan skrev ChristerN: Alltså, hur imponerande som helst! I två perspektiv: Dels hur fint du gjort det och dels hur bra du har dokumenterat. Vet att det varit som terapi för dig men har du en aning om hur mycket tid du lagt ner? Tänker bara på mina småfix (i jämförelse pyttesmå) som tar hur lång tid som helst. Tack! Nej, jag vet inte hur mycket tid jag lagt men jag har pysslat någon liten stund nästan dagligen, året runt i fyra år. Däremot har jag lärt mig att multiplicera med pi. Allt tar minst tre gånger så lång tid som man tror, kostar tre gånger så mycket och tar, om inte tre gånger så dubbelt så mycket plats än man tror. Jag tycker ni är lite dåliga med kritik! Det här är hur jag har gjort men säkert inte det bästa eller ens rätta sättet att göra det? Jag skall provocera lite i nästa inlägg så får vi se om någon protesterar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 December , 2019 I Allegrons konstruktion så finns det en batteribox nedsänkt under en av luckorna till kölskarpen. På den tiden hade man ett motorcykelbatteri för lanternor och någon läslampa i ruffen. Förre ägaren hade placerat batterierna under durken till sittbrunnen men jag vill ha lite större kapacitet så i det utrymmet lade jag ner en 50-liters dieseltank. Jag gjorde en energikalkyl på plotter, autopilot, VHF, AIS, kylbox mm. under ett dygn och lanternor under ett halvt. Svaret omvandlades till tre 95Ah-batterier som förbrukarbank och ett 70Ah kombinerat start/ankarspel från Biltema. Tanken är att när ankarspelet används skall motorn vara igång så att jag kan ladda ifall batteriet skulle dräneras. Bra eller anus får tiden utvisa. Hade jag väntat till nu med att köpa batterier så hade jag kanske gått på 6V cartbatterier eller till och med Litium men jag hade inte kunskapen då. Jag byggde en onödigt kraftig ram för att få batterierna i våg i stuvfacket närmast navigationsplatsen på styrbords sida. Det blir ganska midskepps men båten kommer att få slagsida så jag får kompensera med något på babordsidan. Jag valde att inte isolera just det utrymmet med tanken att det är bra ju svalare batterierna är på sommaren men risken för kondens ökar ju och på vintern vill man ha det så varmt som möjligt? En annan tanke är att jag vill fördröja vatteninträngning i det utrymmet så länge som möjligt för att inte förlora den elektriska länspumpen när vatten når över durken? Kanske isolera utymmet, göra det helt vattentätt med ventilationsrör och en liten datorfläkt? I något färskt nummer av Praktiskt Båtägande fräschade Micke Westin upp elsystemet i någon gammal båt och eftersom jag redan hade en C-tec laddare så tog jag och helt okritiskt plagierade artikeln. Om det är bra grejor eller bara dyra hoppas jag få läsa här nedan! Elcentralen monterades på sidoskottet till motorrummet i benutrymmet under navigationsbordet. Tanken med att göra batteribanken vattentätt innesluten faller ju lite när elcentralen sitter helt öppet på samma höjd... 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 December , 2019 (redigerade) Snygg installation. Du vet väl att Biltema inte rekommenderar sina AGM som förbrukarbatterier (har varit en hel del skrivet om detta här, liksom om Smartpass och Dual? Jag skulle nog ha köpt dem ändå i ditt ställe - fast jag köpte Varta på Seasea i vintras. PS. Vad var det för provokativt i ditt senaste inlägg? 🙄 Redigerad 21 December , 2019 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 December , 2019 De flesta av oss hade gjort precis som du eller kanske tom sämre så det är svårt att kasta sten när man sitter i glashus. Själv har jag knappt vågat göra några förändringar alls utöver att måla och slipa och måla igen, sy dynor och skruva fast nya beslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 December , 2019 (redigerade) 9 minuter sedan skrev ChristerN: PS. Vad var det för provokativt i ditt senaste inlägg? Det provokativa var väl att han köpt batterier på Biltema och helt okritiskt köpt den dyraste laddlösningen på marknaden.. Och dessutom isolerat allt på båten mycket väl men struntar i det här.. Redigerad 21 December , 2019 av Dava Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 905 Postad 21 December , 2019 41 minuter sedan skrev BSven: - - - på vintern vill man ha det så varmt som möjligt? - - - Finns ingen anledning att vinterisolera. Om batterierna är fulladdade (vilket de ska vara vid vinterförvaringen) så är självurladdningen lägre ju lägre temp du förvarar dem i. Frostsprängning händer vid så låg temperatur att det inte är något att oroa sig för. (Sedär, lite kritik mot dina tankar - men det är ju rätt ännu så länge 😉 ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 December , 2019 22 minuter sedan skrev Dava: Det provokativa var väl att han köpt batterier på Biltema och helt okritiskt köpt den dyraste laddlösningen på marknaden.. Biltema har många bra grejer. Ser inget provokativt i det. Kanske det om laddarlösningen då...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 December , 2019 2 minuter sedan skrev Lintott: Finns ingen anledning att vinterisolera. Aha! Där var det nog! Trött idag.... Men Lintott är som vanligt vaken! 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 December , 2019 23 minuter sedan skrev Lintott: Finns ingen anledning att vinterisolera. Om batterierna är fulladdade (vilket de ska vara vid vinterförvaringen) så är självurladdningen lägre ju lägre temp du förvarar dem i. Frostsprängning händer vid så låg temperatur att det inte är något att oroa sig för. (Sedär, lite kritik mot dina tankar - men det är ju rätt ännu så länge 😉 ) Tanken var vid vintersegling dvs. att batterierna används som vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 905 Postad 21 December , 2019 57 minuter sedan skrev BSven: Tanken var vid vintersegling dvs. att batterierna används som vanligt. När båten ligger i vattnet o du är ute o seglar så lär det aldrig bli minusgrader hos batterierna så även då går det nog bra utan isolering. Eller tänker du segla nordostpassagen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 December , 2019 Finns ingen anledning att isolera batterierna, det blir nog inte kallare än 3-4°C. Däremot ska man skydda AGM batterier för värm, det förkortar livet avsevärt. AGM fungerar även under vatten, åtminstone i en halvmeter vatten enligt en som provat. Du behöver inte ha motorn igång när du tar upp ankaret, 40 m kätting tar ca 3Ah. -- Smartpass är bortkastade pengar, de första 3 timmarna är det enbart generatorn som bestämmer laddningen. När sen Smartpass går in så kan den bara ladda med 20A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 22 December , 2019 9 timmar sedan skrev Lintott: ...så är självurladdningen lägre ju lägre temp du förvarar dem i. Tänkte mer på att det kommer att bli en köldbrygga. Men om ovanstående stämmer vore det ju smart att isolera boxen på insidan mot båtens insida! Då blir batterierna aldrig mycket varmare än vattnet utanför. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 22 December , 2019 9 timmar sedan skrev ChristerN: Biltema har många bra grejer. Ser inget provokativt i det. Kanske det om laddarlösningen då...? Trodde det var allmänt vedertaget att Biltema var skit 😉 Har sett ett par Youtube filmer där de jämför med Jula och Biltemas grejer är nästan alltid bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 December , 2019 Biltema gör inte sina egna batterier! AGM batterierna tex kommer från en stor tillverkare, enda skillnaden är den gula färgen. Och priset förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 22 December , 2019 Pentryt blev lite omständigt. En kylbox på 27 liter med utvändig kompressor satt lite märkligt placerad under kartbordet och i pentryt fanns ett kardanupphängt Origo-kök och några stuvfack. Eftersom jag ville använda utrymmet vid kartbordet så flyttade jag kylboxen till stuvfacket alldeles akter om spisen. Jag är inte helt förtjust i spritkök och Omnia-ugn. Även om det går bra att laga mat på så blir det sällan så. Nu fanns ju det så jag behöll köket och bara fräschade upp modulen den satt i. Nu fungerade inte kylboxen av någon anledning men den var ju gammal och hade fått lite omild behandling under arbetets gång så det var väl inte oväntat. Det visade sig dock att jag hade gjort klart motorrummet efter att jag fått dit kylboxen och nu gick det inte att komma åt att ens titta på kompressorn utan att riva antingen mororrummet eller pentryt. Det blev pentryt. Skulle jag ängna tid och pengar på att reparera den gamla kylboxen eller helt enkelt byta ut den? Jag kikade på enklare alternativ som bärbara kylboxar med kompressorn inbyggd med de hade så stora yttermått och luckrna hade gångjärnen i kortänden att de inte fick plats på något vettigt sätt. Efter lite mailande till fabrikanten fick jag ordning på elschemat och fick igång den gamla boxen. Exakt den kylbox jag har säljs fortfarande så jag kunde ju byta till en exakt lika dan när den gamla är slut OM jag bygger pentryt så att det går att lyfta ut den! När jag nu fick konstruera och bygga hela pentryt på nytt så tog jag samtidigt och bytte spritköket mot en gasspis med ugn. En kul anekdot: När jag var fem år gammal skaffade familjen sin första båt, en Askeladden. Det blev utflykter med mat och fika så därför inhandades en servis av melamin tillverkad av Gustavsberg. Den är praktisk för tallrikarna har höga, ganska raka kanter och är halvt fyrkantiga så de står stadigt, spiller ogärna och är lätta att förvara. Melamin är dessutom uppenbarligen både åldringsbeständigt och outslitligt för den servicen har jag kvar och facken bakom pentryt har jag anpassat till den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser