Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Albin255

Riggad albin 25

Rekommendera Poster

Är nyfiken på den riggade versionen av albin 25. Skiljde sig båtarna åt vad gäller köl, överbygge osv.? Gick den alls att segla? Någon entusiast som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Albin255:

Är nyfiken på den riggade versionen av albin 25. Skiljde sig båtarna åt vad gäller köl, överbygge osv.? Gick den alls att segla? Någon entusiast som vet?

Nej, det var precis samma skrov o överbyggnad förutom mastfot, röstjärn mm.

Nej, den gick inte att segla om du menar på alla bogar. I medvind så drev den så klart framåt i sakta mak. Men det gör alla flottar som hissat upp ett lakan i en stång.

 

Riggningen av Albin 25 var bara en idé under oljekrisen på 70-talet när det var bränsleransonering. Jag har aldrig sett en enda riggad Albin 25 med hissat segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sett en till salu?

 

Jag kom över en Genua från en sådan som jag ska testa på min båt i sommar. I princip aldrig använd.

 

Det som förvånar mig är storleken, masten är ändå 6 meter lång.

 

Det måste ju vara tillräckligt för att kunna stjälpa båten vid sidvind. Det gällde att reva i tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-16 vid 06:43 skrev Dava:

Har du sett en till salu?

Jag kom över en Genua från en sådan som jag ska testa på min båt i sommar. I princip aldrig använd. Det som förvånar mig är storleken, masten är ändå 6 meter lång.

Vadå 6 meter lång mast?
Snackar vi samma motorbåt, masten ser ut att vara ca 3 meter lång??

Bildkälla: pinterest.se
albin25.segel.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Vadå 6 meter lång mast?
Snackar vi samma motorbåt, masten ser ut att vara ca 3 meter lång??

Bildkälla: pinterest.se
albin25.segel.png

Det där ser mer ut som ett stödsegel, för att dämpa rullning när det går lite sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev McLasse:

Det där ser mer ut som ett stödsegel, för att dämpa rullning när det går lite sjö.

Albin 25 var ju en praktisk och trevlig båt när den lanserades för 50 år sedan, och den är ju förvisso trevlig och populär än i dag, men med dagens mått mätt har vi kanske större krav på hur båtar uppför sig i sjön än vad man hade då på den tiden. Ombordapoteket i Albin 25:orna brukar innehålla en hel del Glanil eller andra rörelsesjuketabletter.

En bryggranne hade en riggad Albin 25 i en del år, jag hjälpte honom med en del elektriska installationer.

Enligt uppgift hade då den båten en extra köl på utsidan, troligtvis ditsatt på varvet där den byggdes/riggades, och ägaren hade kompletterat med bitar av kasserad järnvägsräls i kölsvinet.

Avdriften var enligt samma uppgift besvärande och någon segelbåt var det ju inte, utan som redan nämnts ett rent stöttesegel. Denna bryggranne mastade på båten två säsonger, sedan blev masten kvar i land. Tre eller fyra år senare och efter familjeökning köptes en Nimbus 2600 istället, den var utan mast, segel eller järnvägsräls...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Ljungströmrigg kunde kanske vara en idé de gånger man skall åt samma håll som det blåser?
Med den inriktning som är med krav på klimatanpassning och ökade drivmedelspriser så kunde det väl jämföras med elhybridbilar som bara klarar några mil på el?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte som sagt ett försegel som enligt uppgift "aldrig" använts till en Albin 25. Det har samma förlikslängd som förseglen på min Soling.

 

Enligt en snabb googling är masten ca 6,5 m

 

Se bild ur broschyren

 

 

IMG_20191217_115242.jpg

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plats för spinnakerfall markerad, verkar intressant. På plattläns borde det väl gå bra med spinnaker och om vinden vrider eller man lovar upp blir det nog riktigt spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med segel om man vill ta sig fram ljudlöst men utan köl blir det svårt att kryssa.

Även med bara mast så blir den tydligen lite stadigare.

http://motorcityboatwerks.weebly.com/albin-27-mast-project.html

Jag har en segelbåt på 4 ton och innan masten sätts upp på våren känns det lite instabilare att gå på däck. Man märker en ganska stor skillnad när masten kommer upp då det blir stabilare. Så det borde väl bli något liknade på en motorbåt om man sätter upp en mast.

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev per_62:

Bra med segel om man vill ta sig fram ljudlöst men utan köl blir det svårt att kryssa.

Även med bara mast så blir den tydligen lite stadigare.

http://motorcityboatwerks.weebly.com/albin-27-mast-project.html

 

Helt klart intressant! Det verkar vara rätt ok, inte som en segelbåt, men seglen verkar tillföra betydligt mer än jag trodde. Dessutom med den högre masten ser den lite fin ut också.

Hade jag varit TS hade jag definitivt satsat på en mast på båten (nu är jag förvisso en segelgubbe, men ändå).

 

Frågan är bara vad som behöver fixas med båten i form av ombyggnationer och ev förstärkningar. Det kanske rent av är så att alla A25or har förstärkningar på plats för fästen, mastfot osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju tänka mig att masten ger extra stabilitet vid hastiga tillfälliga kränkningar på grund av sin tröghet. Jämför med lindansare med lång stång.

 

Jag hade dock velat ha det rätande momentet som kölen ger innan jag vågat hissa spinnakern eller egentligen vilket segel som helst... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång för länge sedan pratad jag med en kille som hade en riggad 25:a. Han var nöjd,, inte för att det gick att segla speciellt bra men fina kvällar kunde man driva lite kontrollerat. Framförallt fungerad det utmärkt som stagsegel, båten rullade inte alls på samma sätt.

Jag har ju för mig att det satt en järngrj i botten.

 

2 timmar sedan skrev per_62:

Man märker en ganska stor skillnad när masten kommer upp då det blir stabilare.

Jo, båten blir lite vekare med mast, rullningsperioden blir längre. Utan mast är båten "överstabil". Det är av den anledningen många sätter en vikt i masten på sin snipa. Lite lägre metacenterhöjd.

En "överstabil" båt blir inte trevlig i sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...