Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Reine

Köpa gummibåt. Vad ta hänsyn till ?

Rekommendera Poster

[bLÅ]Funderar lite på att köpa en gummibåt ca 2,30 - 3,00 lång. Försedd med en 6-9hästare. Kommer att hänga i dävertar vi transport. Skulle uppskatta lite synpunkter. Stabilitet,bärighet,tålighet, åldersbeständighet, uv-beständighet osv. [/bLÅ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas

Hej Köp endast gummibåt gjord i Hypalon. Hypalon åldras inte genom UV strålning och livslängden är mycket lång. PVC som de flesta fabrikat använder tex Zodiac, Bombard, Valiant mm brukar redan efter några år åldras genom att PVC väven blir dålig. Tillverkare av Hypalon som jag vet är Achilles, Avon, Sportis. Stabiliteten är mycket bra om du jämför med vanlig plastbåt, detsamma med tåligheten, mycket sällan det blir någon hål på en gummibåt.Skulle olykan vara framme finns det oftast lagningsats med båten. När det gäller botten finns det olika typer, latter, trädurk med upplåsbar köl och RIB RIB är en gummibåt med botten av glasfiberskrov för bästa möjliga bärighet samt sjöegenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden kanske inte fortfarande är aktuell men jag var tvungen att skriva vad jag tycker.

Jag håller inte med ovanstående talare, vi har haft en brig i 7år utan väven blivit dålig. Det finns även spec tvättmedel för gummibåtar med uvskydd.

Senast ändrad av Beckman | 03 juni 2007 | 13:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...