fredde7 7 Postad 11 December , 2019 Hej...vill bolla en fundering jag spånat på. Jag har skaffat en kinavärmare 8kw luft/luft till båten. Funderingen jag har är att sätta en plattvärmeväxlare på avgasröret till den, och värma "radiator" kretsen med detta... vad tror ni? kommer det ge någon effekt? kommer jag få problem med igenkläggad värmeväxlare???? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 11 December , 2019 eller en egrkylare om jag hittar en billig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 11 December , 2019 18 minuter sedan skrev fredde7: - - - Funderingen jag har är att sätta en plattvärmeväxlare på avgasröret till den, och värma "radiator" kretsen med detta... vad tror ni? kommer det ge någon effekt? - - - Finns det så mycket värme kvar i avgaserna att det blir någon effekt av en sådan installation? Kolla först hur varmt det är vid avgasröret innan du satsar pengar o arbete på denna idé. Sen skulle jag vara försiktig med att montera "en broms" på avgasslangen/röret med risk för att det ökade trycket läcker avgaser in i båten. (Plattvärmeväxlare brukar väl vara vatten/vatten. Här behövs en luft/vatten. Finns det sådana?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 December , 2019 8 timmar sedan skrev Lintott: (Plattvärmeväxlare brukar väl vara vatten/vatten. Här behövs en luft/vatten. Finns det sådana?) EGR-kylare för dieselbilar som TS nämner ovan är ju luft/vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 December , 2019 9 timmar sedan skrev Lintott: Sen skulle jag vara försiktig med att montera "en broms" på avgasslangen/röret med risk för att det ökade trycket läcker avgaser in i båten. Blir temperaturen för låg på avgaserna så finns risk att vattenångan i avgaserna kondenseras. Det finns en anledning till att man vill ha en viss temperatur på avgaserna. Annars hade man väl redan tagit ut denna energin i avgaserna? Jag skulle inte ge mig på något sådant. Ska man värma en radiatorkrets så ska man ha en vattenvärmare eller en värmeväxlare på varmluftssidan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 12 December , 2019 (redigerade) Likväl lämnar t ex en värmare ifrån sig mängder av energi, som inte nyttjas. Hur tillvara ta spillvärmen, är ju frågan? Ja, kanske nåt i stil med min värmeväxlare, till ett helt annat projekt. Min har dock två separata värmeväxlare seriekopplade. Jobbar med självcirkulation. Ska ta rätt på spillvärmen i en avfuktare i husgrund. Som blåser ut varm luft genom stenfoten, till fåglarna... Nu har jag byggt i aluminium. För att växla värme i avgassystem är det helt klart att det krävs rostfri plåt. Och det räcker med bara ett värmepaket. Jag har två luftföden som födar växelvis med ca 15 minuters intetvall därav två paket. Laddar paketen med spillvärme med frånluften, för att sedan avge värmen i ett annat luftflöde. Kräver ingen ytterligare tillförsel av energi för drift. Bara win/win. Ett hål i nederkant leder lätt ut ev kondensvatten. En böj på en ansluten slang, fungerar som vattenlås och hindrar avgaser att strömma ut. Värmaren är väl placerad i ett ventillerat utrymme? Mina värmepaket är hämtade från Saab 900. Dessa har god luftgenomströmning, och kommer inte att begränsa luftflödena nämnvärt. Det grövre röret rakt upp är typ expansionskärl. Redigerad 12 December , 2019 av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 12 December , 2019 Tack för era svar. Hybro: Väldigt finurligt....detta gav mig inspiration. Jag kommer testa med en EGR kylare, lite över 200 grader håller avgastemp vid full effekt, dock vet jag inte flödet, så avgiven värme är oviss. Nu blir det att leta EGR...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 12 December , 2019 Själva värmepaketet blir vattenfyllt och kommer aldrig upp i kokningstemperatur, om det finns cirkulaton. Men kapslingen behöver bara av rf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 December , 2019 För stora dieslar hade man en avgaspanna, typ en donkeypanna där rökgaserna gick i tuber inne i en vattenfylld behållare. Ångan användes för att värma tankar och/eller driva en turbingenerator. Dessa förekommer inte så ofta nuförtiden, det blir helt enkelt inte ekonomiskt. Man vill inte ha för låg rökgastemperatur, runt 150°C kan du n vara ett bra värde, blir temperaturen lägre finns risk för kondensering. Tillverkarna skulle enkelt kunna ta ut mer effekt om man ville men gör det inte av någon anledning.... Wallas hade en vattenvärmare som man hängde på varmluftslangen. Den gav inte så mycket värme, gör man inte av med energin i det varma vattnet så finns det en uppenbar risk att det kokar. Vill man värma vatten så använd en värmare som är avsedd för det, vattnet kan sen värma båten effektivt med fläktradiatorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 12 December , 2019 kanske dum fråga, men vad gör det ifall det kondenserar, kondensen på en båt är ju ett ickeproblem. Kina värmare luft/luft kostade mig 1200kr. En vattenkokare kostar ny från 5000kr. Känns som det är värt att exprimentera lite. Jag har för avsikt att ha "gångvärme" med separat värmeväxlare, expkärl, radiatorer/värmepaket. Vid tillgång till landström kommer en 2000W "hotstart" värmare med cirkpump att värma radiatorkretsen. När det inte finns tillgång till landström och inte motorn går kommer "kinavärmaren att blåsa varmluft, men det vore fint att få lite värme från avgaserna från "kinavärmaren" att värma radiatorkretsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 December , 2019 53 minuter sedan skrev fredde7: kondensen på en båt är ju ett ickeproblem. Tvärtom, kondens är ett jätteproblem på en båt. Kondensering i värmarens avgassystem är som att hälla vatten i avgassystemet. -- Kan det vara så att tillverkaren avsiktligt inte försöker klämma ut mer effekt ur värmaren därför att det allvarligt förkortar värmarens livslängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 12 December , 2019 Bhemac:Nu hänger jag inte med... Jag tänker så här. Kondens om den uppstår, uppstår i eller efter värmeväxlaren(på) . Där påverkar den inte värmaren;iallafall inte med kondens, Kanske påverkar den flödet på avgaserna då ett kallare rör har sämre "drag". Angående kondens i en båt, är ju rätt lätt att bli av med fukten..........havet utanför. Men du har säkert en poäng i att tillverkaren inte valt denna lösning, men provar man inte så vet man inte....... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 13 December , 2019 Lite läsvärt... https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4237529#p4237529 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 13 December , 2019 Kan vara värt att kolla in denna killa på Youtube som har experimenterat en hel det med detta. Han fick tydligen tag på en version som hade både luft och vattenvärme nyligen, se sista videon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 December , 2019 2019-12-12 vid 09:13 skrev bhemac: Blir temperaturen för låg på avgaserna så finns risk att vattenångan i avgaserna kondenseras. Det finns en anledning till att man vill ha en viss temperatur på avgaserna. Annars hade man väl redan tagit ut denna energin i avgaserna? Jag skulle inte ge mig på något sådant. Ska man värma en radiatorkrets så ska man ha en vattenvärmare eller en värmeväxlare på varmluftssidan. 2019-12-12 vid 10:12 skrev Hybro: Likväl lämnar t ex en värmare ifrån sig mängder av energi, som inte nyttjas. Hur tillvara ta spillvärmen, är ju frågan? Ja, kanske nåt i stil med min värmeväxlare, till ett helt annat projekt. Min har dock två separata värmeväxlare seriekopplade. Jobbar med självcirkulation. Ska ta rätt på spillvärmen i en avfuktare i husgrund. Som blåser ut varm luft genom stenfoten, till fåglarna... Nu har jag byggt i aluminium. För att växla värme i avgassystem är det helt klart att det krävs rostfri plåt. Och det räcker med bara ett värmepaket. Jag har två luftföden som födar växelvis med ca 15 minuters intetvall därav två paket. Laddar paketen med spillvärme med frånluften, för att sedan avge värmen i ett annat luftflöde. Kräver ingen ytterligare tillförsel av energi för drift. Bara win/win. Ett hål i nederkant leder lätt ut ev kondensvatten. En böj på en ansluten slang, fungerar som vattenlås och hindrar avgaser att strömma ut. Värmaren är väl placerad i ett ventillerat utrymme? Mina värmepaket är hämtade från Saab 900. Dessa har god luftgenomströmning, och kommer inte att begränsa luftflödena nämnvärt. Det grövre röret rakt upp är typ expansionskärl. Jag har sett liknande lösningar i två olika turistbussar, då var det rätt så stora värmare och flera. Jag kan inte svara på om det är "hemmabyggda" lösningar från busspåbyggaren eller om det i ena fallet var Webastos grejer, såg i alla fall proffsigt ut. Det finns oljekylare till bilar som man skulle kunna använda på samma sätt, finns som extratillbehör till äldre trimmade luftkylda fyrcylindriga boxermotorer (gissa vwilka), där oljan kan bli för varm, nästan likadana radiatorer finns det till automatväxellådor, så det torde inte vara några problem att finna en sådan radiator om man vill bygga själv. Ja självklart kan man ju använda det vanliga värmeelementet från en personbil också, men dom är så svåra att komma åt, och läcker rätt ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 28 Januari , 2020 Gamla kylskåp ammoniak mfl har bra och kraftiga element, på hobby bilen kyler jag olja/turbon på detta sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser