carl1954 0 Postad 3 December , 2019 Finns det en plats där jag kan hitta Segel ritning för Harry Beckers j 17. Eller finns det någon som har sådana ritningar. Carl Andersen Danmark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 4 December , 2019 jag hade kontaktat Lundhs Sail i göteborg till att börja med https://www.lundhsails.se/kontakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 December , 2019 Vad skall du ha ritningarna till..? Är det för att beställa segel är det bättre att måtta på båten, antingen själv eller så gör segelmakaren det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl1954 0 Postad 4 December , 2019 För jag vill ha en annan rigg på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 5 December , 2019 Gå till och scrolla till J17 http://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 December , 2019 (redigerade) 2019-12-04 vid 16:15 skrev carl1954: För jag vill ha en annan rigg på båten. Men varför vill du ha en annan rigg? Bra om du kan beskriva målet med riggbyte närmare kan jag tycka. Gissar att du vill få en mer bekvämt säker överfart till Bohusläns rika skärgård? Snarare än en korrekt rigg passande kappseglingars regelverk?? Tja, en J17 är ju en liten båt för uppgiften att segla mellan Danmark och Sverige - åtminstone över Kattegatts bredare havsyta. (Själv har jag seglat en marginellt större segelbåt - en Amigo23 - mellan Göteborg och främst Läsö ett flertal gånger, och har därmed gott förstått att själva havsöverfartens väder&vind kan verka skrämmande i en liten båt.) Haha, sjömärket Läsö trindel kunde vara svår att navigera till, detta alltså innan GPS uppfanns. Återfärderna blev desto lättare, för man kan ju knappast totalmissa hela sveriges västkust. ) Tror det kan gynna din forumtråd ifall du besvarar frågan ovan, alltså vad är syftet med ditt planerade riggbyte? Sjösäkerhet eller tävling?? Redigerad 9 December , 2019 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser