Lasse-L 341 Postad 20 November , 2019 "Snygg" kavitationskada på proppen. Ser likadan ut på "framsidan". Aldrig sett något liknande på annan båt. http://lasselundell.se/caravelle.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 November , 2019 (redigerade) Frågan gäller väl den gråa och litet diffusa cirkeln runt propellerns periferi? Någon sådan har jag inte heller sett tidigare. Om jag förstorar bilden så kan jag ana skador i form av pyttesmå urgröpningar - detta just i den cirkeln? Skumt, men detta med benämningen kavitationskada* är jag skeptisk till!? Varför skulle undertrycket/vakuumet i en uppenbarligen välformad propeller koncentreras till just en sådan ring runt propellern? Vi i forumet vet ju sedan tidigare att du håller till i salt västkustvatten (saltet extra korrosionsrisk) samt att du ofta vinterförvarar båten i sjön (viss isbrytning lär ha förekommit?). Tja, vete katten....säkert att du inte trasslat in propellern i nån järntråd som sedan rostat bort? För som sagt, någon sådan `skada´ har jag heller inte skådat i mitt jämförelsevis korta 60+liv.Vafan kommer ringen ifrån, ös på med funderingar! *) fotnot om kavitation. Propellrar gräver sig fram i sjön, `akter om bladet´ stiger trycket vilket pressar båten framåt. Men `för om bladet´ sjunker då trycket, vattnet riskerar att förgasas. Vattnet kan alltså slitas isär till bubblor av vattenånga. Man får i så fall det välkända fenomenet kavitation. Gasbubblorna i sin tur imploderar våldsamt och just upprepade implosioner kan med tiden orsaka slitageskador. Hehe, en favofilmsnutt i ämnet kavitaition, kräftan/räkan benämnd `pistol schrimp´ slår på nåt märkligt vänster ut sina byten genom skicka en boll av förgasad vattenånga?? Redigerad 21 November , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 21 November , 2019 Är det kavitation eller elektriska skador..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 634 Postad 21 November , 2019 (redigerade) Känns inte som båttypen och därmed propellerhastigheten kanske är den mest utsatta målgruppen för kavitationsrisk. Du har i så fall väl dessutom backat lika kraftigt/mycket som du kört framåt eftersom märkena är lika på båda sidor 😉 Men skumt ser det ut.... Redigerad 21 November , 2019 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 November , 2019 Pratat med en propellerspecialist på fartygsproppar. Han säger: "det inte är ovanligt på fartyg". Kavitationen kommer från skrovet. Vad som skiljer skrovet i år från andra år är att paddelhjulet till loggen var beväxt med blåmusslor. Båten har legat i sjön 3 år. Det var orsaken. Till våren, slipa och fylla med tjock färg. Måla paddelhjulet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 November , 2019 På en närbild brukar man kunna se om det är typiska kavitationsskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 November , 2019 (redigerade) 2019-11-21 vid 10:47 skrev IngemarE: Känns inte som båttypen och därmed propellerhastigheten kanske är den mest utsatta målgruppen för kavitationsrisk. Du har i så fall väl dessutom backat lika kraftigt/mycket som du kört framåt eftersom märkena är lika på båda sidor 😉 Men skumt ser det ut.... Ja, just detta att propellerbladen tycks ha likadana skador på bägge sidor verkar märkligt. Man kan ju tycka att bladets `akterliga sida´ inte borde utsättas för undertryckets/vakuumets kavitationsrisk lika frekvent, man backar ju båten bara helt sällan. Hittade en bra svenskspråkig wikipedia-artikel angående kavitation, bilden nedan är hopsaxad ur den. I texten talas om `typ tusen inhamrade nålspetsar´ som orsak till metallslitage, jag översätter ordet nålspets med implosions-jet enligt det rödmarkerade? Är dock fortfarande - som du - förbryllad över hur slitaget kan bli lika stort på bägge sidor av propellerbladen? Men inte att det kan bildas tydliga zoner/skadecirklar, som här i Lasse-L:s fall, en bit ut från propellernavets centrum... tja, bildens virvlar är ju runda så förmodligen?? Hur vanligt är kavition, behövs särskilt extrema förhållanden för att kavition/jet/tusennålar skall uppstå? Nja, om man sidoklickar i ovanstående wikilänk till den fylligare engelskspråkiga varianten så sägs `forskarsamhället vara överens om att berg eroderas även av kavition´? Helt nytt för mig, detta att inrullande havsvågor verkar kunna skapa kavition mot klippor?? I så fall är kanske kavition mycket vanligare än man kan tro? Vete katten, men alltid kul med funderingar i novembermörkret. Redigerad 22 November , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser