bo_man 11 Postad 17 November , 2019 Letar efter en mejsel av storlek större som passar till oljepluggen (spårskruv) till mitt växelhus ä, Evinrude 70 hk, 1986. Någon som vet var man kan hitta lämpligt verktyg så att man inte slinter och förstör skruven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 17 November , 2019 Gammalt problem som jag inte sett någon bra lösning på än. Kanske kommer här? Tricket är ju annars att ta en skruvmejsel med fyrkantigt skaft och så sätter man en skiftnyckel runt skaftet och trycker med ena handen in mejseln så mycket man kan samtidigt som man vrider mejseln runt med skiftnyckeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 17 November , 2019 Ja, så gör jag givetvis. Tänkte optimera med lite större mejsel bara. Sett att det finns oljeplugg av insex-variant men problemet är inte så stort att det motiverar en skruv för nästan 200 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 18 November , 2019 Slagskruvmejsel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 November , 2019 Du kan använda såndar diamantpasta som gör att det absolut inte slinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 18 November , 2019 Min kompis fräste ned en huggmejsel till våra oljepluggar på 280-dreven. Den var kanon? Gav alltid supergrepp. Man tycker annars att det borde gå att köpa special-mejsel till dessa pluggar??? Köp en på Jula, mät och gå till bysmeden med en pava rödvin :-) // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 18 November , 2019 Biltemas slagskruvmejsel är perfekt till detta jobb. Nr. 71-506 i katalogen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 18 November , 2019 1 timme sedan skrev Rascal: Biltemas slagskruvmejsel är perfekt till detta jobb. Nr. 71-506 i katalogen Håller med, oftast får man så bra grepp med den att man slipper "slå" utan den fungerar som vanlig mejsel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 18 November , 2019 Använder den slagmejsel, men utan att slå, men största spårbitsen var för liten för mitt dreg (DP-G). Köpte en lös spårhylsa. Typ: https://drevdelar.se/bits-oljeplugg-2-0x14-mm-aq280-290-sp-dp-dpx Inga problem att skruva ut nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 23 November , 2019 Tack för svar. Såg nu att Biltema har en bitsats med 12 mm spårmejselbit. Bör nog bli bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser