Boko57 4 Postad 17 November , 2019 Jag har precis lyft ut min AQ130 motor från en Flipper 700. Planen är att lyfta in en renoverad AQ171 motor. Detta innebär att jag måste bygga upp en motorbalk eftersom AQ130 hänger fritt utan stöd. Jag har en ritning från en annan Flipper 700 avseende motorbalken. Jag har köpt en 280 och 290 håltagningsmall som är upp klistrad på en skiva. Innan jag nu sågar ut ett större hål för 290 skölden så skulle jag vilja veta om någon på forumet kan ge råd hur jag ska gå till väga. Alla råd uppskattas!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 17 November , 2019 Du måste såga ut hålet i 290-mallen, mäta X-måttet och såga upp hålet i akterspegeln. Det blir att såga lite längst ner och i övre hörnen. Mallen till 280 behövs inte. Sedan borrar du hålen till fästbultarna. Det är viktigt att hålen blir vinkelräta mot akterspegeln. Sedan måste du göra urtag på insidan av akterspegeln så att det går att få ut givaren till powetriminstrumentet, och tapparna till cylindrarna, om de skulle behövas bytas i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 17 November , 2019 Det är x-måttet som jag funderar mest över. Jag antar att detta avser på vilken höjd från kanten på botten på aktern som ursågningen som det nya hålet ska tas upp? Det nämns att 12 grader är att rekommendera och i så fall är x-måttet 357 mm. Vad menas med detta och hur mäter mat 12 grader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 18 November , 2019 Gradtalet är vinkeln mellan botten och akterspegeln. Standard är 13 grader. X- måttet är avståndet mellan botten och vevaxelcentrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser