mickemc 0 Postad 15 November , 2019 Har en Yamaha 80 hk motor , 4 takt , årsmodell 2006 och ca 170 gångtimmar. Generellt välservad men nu plötsligt lagt av och när jag känner på "svänghjulet" med en stor hylsa och draghandtag kan jag endast rubba detta några få mm. och den fjädrar tillbaka . Befarar något skurit/fastnat men eftersom jag kan röra den lite känns de inte som typ kolvar/cylindrar , ramlager ? Någon som känner igen eller har tips att kolla. tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 15 November , 2019 Är det lika stumt om du skruvar ur samtliga tändstift? Skillnad på växel i/ur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickemc 0 Postad 15 November , 2019 samma om stift är uttagna , har också försökt ändra växelläge men känns samma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 15 November , 2019 (redigerade) Kolla att startmotorn inte blockerar svänghjulet. Annars, demontera växelhuset. Lossa alla bultar, kolla även under trimfenan. Ta tag i huset och dra rakt ut/ned. Ev. kan man behöva vicka huset och kila med skruvmejslar men inget övervåld. Om det fortfarande är stumt har motorn antagligen skurit. Redigerad 15 November , 2019 av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickemc 0 Postad 18 November , 2019 Startmotorn har jag kollat och den blockerar inte . De märkliga är att man kan "röra" svänghjulet ca 5 mm åt båda håll och att den fjädrar tillbaka. Om motorn skurit typ kolvarna fastnat eller ram/vevlager skurit borde den vara 100% stum. Hur mycket jobb är de att frilägga/ta bort växelhuset för att utesluta detta ? har själv en teori om att de kanske är något med kamaxlarna och att de är lite töjning av kamremmen man känner då den går att rubba några mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser