Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
gustafspappa

Vad är det som piper??!

Rekommendera Poster

Det piper från reglaget, Quickflex, när motorn (Mariner 40hp) är igång... Det slutar efter en stund, och har inte lagt märke till det tidigare... Vad kan det vara?? Tacksam för förslag! Lars PS. Det hörs inget oljud från motorn, utan det låter som tidigare.

post-8904-1394234417,1834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Hej! Har själv en Johnson 70hp som det piper stötvis (varnar) i reglaget när 2-T oljan börjar ta slut kan ju kanske vara så med din motor med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just fyllt på 2-t olja och locket sitter ordentligt på plats... Dock kom pipandet efter det att jag fyllt på oljan... Kan det finnas något samband?? Vad skall jag göra för att felsöka? //Lars ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Merc 60 betyder pulserande signal dålig oljenivå medans konstant signal betyder överhettad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte om du har separat oljetank eller inbyggd i motorn men det kan ju kanske vara luft i systemet. men visst är det lite skumt att det började pipa efter du hade fyllt på olja hmm låter skumt heltklart. Står det inget om det i instruktionsboken? Annars så rekomenderar jag dej att ta kontakt med någon åf. för får motorn ingen olja så skär den å då kan bli det dyrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljuder direkt när man slår på tändningen av kall motor. Såg i en annan tråd att det kan hjälpa med oljebyte. Skall prova detta imorgon. Oljan jag slog på var gammal. Kan det ha haft betydelse? Shit! När allt funkade så bra... Man får inte vara glad för länge!! //Lars :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en oljetank inbyggd i motorn. Jag har en verkstadshandbok som jag skall konsultera... På engelska, men jag får väl ljuda mig fram bland facktermerna. //Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetanken har inbyggd givare för oljenivå, den fattar inte om det är luft i systemet eller inte utan känner enbart nivå i burken. Om signalen är konstant tror jag att du har samma problem som jag, dvs tempgivare eller givarmodul som är ur funktion. Good luck!//H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall knacka på den lite lätt... Brukar hjälpa på de mest konstiga ting! Bär dock lite emot att lyfta på huven då jag inte är någon fena på det där tekniska - vill bara att det skall funka. //Lars PS: Bilden från i går kväll utanför Senoren i Karlskrona skärgård. En fantastisk kväll! Fick dock ingen fisk...

post-8904-1394234417,3613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då skulle jag också tro att det är någon givare som har fått spader prova som sagt att knacka på den.. Hoppas det löser sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm jag har nu knackat på allt som går att knacka på och det piper direkt när jag slår till tändningen fortfarande. Verkstadshandboken närmar sig med stormsteg, men skall åka till en ÅF av Mercurymotorer i morgon och rådfråga - om nu de vill berätta något... //Lars Ingen som har någon ny infallsvinkel på problemet?

post-8904-1394234417,887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att rycka ur tempgivaren under kåpan. Blir det tyst då är det den det är fel på. På min motor är denna kabel brun/blå eller möjligtvis beige/blå. På nyare motorer låter varningen för oljenivå lika så det kan lika gärna vara den som spökar. Kablarna till denna är blå på min motor. Kan även vara så att en kabel är kortsluten till jord någonstans på vägen mellan givare och reglage. Lycka till!//H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hade samma fel på min mercury 135hk. Det hela uppstod då jag körde så länge utan att fylla på olja så att båten började varna för låg oljenivå. Då jag har extern oljedunk fyllde jag på där men varningssignalen slutade inte pipa. Man måste även fylla på olja i den lilla reservtanken som finns i motorn då givaren sitter där. Sen funkade allt prima! Förutsätter i och för sig att du har externt oljetråg. MVH JL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Såg precis att du skrev att du hade inbyggd oljetank. Sorry...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nils

Piper endel inte om det är för hög oljenivå då? Bara undrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag hade precis samma problem med en 2-taktare för några år sedan. Efter ha fyllt på tvåtakts olja så pep det ca 5 sek då jag startade, jag hittade inget fel så jag lät det vara. Med pipet försvann efter en-två veckor och en del körande. Då trodde jag att det kanske hade berott på luft i systemet eller liknande. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-? Nu har jag skruvat bort givaren. Den var torr (skall sannolikt vara det, eller?) och det enda jag kunde iakttaga på den var att det fattades lite gods i höljet. Se bilden... Skall nu byta till årets modell av 2-T olja. Jag har dock inte några förhoppningar om att det skall lösa problemet med pipet... Idag känns det som om man borde vara på sjön isf att skruva med en trilskanse motor! //Lars

post-8904-1394234418,8936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt tillbaka givaren; tömt den gamla 2-t oljan och hällt på ny, monterat fast allt igen (tappade dock skruven som låste givaren överbord, men löste det med silvertape) så nu tjuter det bara ca 5-10 sek i samband med att man startar motorn. Betraktar nu problemet som löst. Stort tack för hjälpen på forumet!!! //Lars :-Tack

post-8904-1394234418,9374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som kylvatten larm, dvs motorn blir överhettad. Kommer det något kylvatten ur indikator kanalen? vilken temperatur håller det? Har haft samma problem med min mercury 50. den kyler fint men ibland helt plötsligt suger den inte vatten till kylningen längre, får då stanna ett tag och sedan köra. Är impellern bytt på länge där kan felet ligga, men i bästa fall har du bara glapp någonstans eller kabelbrott.det ska inte gå att starta om du har för lite olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du hjälp när det gäller Mercury Utombordare, ta kontakt med Lindahls motorverkstad i Västrafrölunda/ Göteborg. Super Duktiga och hjälpsamma killar, har sparat mycket pengar tack vare dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...