LonelyBird 154 Postad 5 November , 2019 Under sommaren 2019 har jag störts av ett problem med min VP MD32A. Motorns sötvattensystem läker. Under motorgång har jag uppmätt ca 2-3 dl per timme, stillastående (kall motor) 0.1 - 0.2 dl per dygn. Båten lyftes för en månad sen. Systemet var då fullt. Vinterservice utfördes. Idag besökte jag båten. Expansioskärlet tomt. Kölsvinet kruttorrt. Oljan vattenfri (vilket jag granskat regelbundet sedan läckaget upptäcktes). Nu frågar jag: Var börja?. Värmeväxlaren? Avgaslimpan? Avgaskröken (är den sötvattenkyld?)? Eller annat förslag... Goda förslag mottages tacksamt! Det blir spännande att se vem som gissar rätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 5 November , 2019 Har inte värmeväxlarna varit isär de senaste fem/tio åren är det hög tid ändå. Avgaskröken likaså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 November , 2019 Du har ingen nivåökning alls i oljetråget? Inget tecken på kondens eller gräddig beläggning på insidan av en ventilkåpa om du lyfter den? De vanligaste läckagen i sötvattendelen på dessa är topplockspackningen, sprickor i toppen, läckande fodertätningar, vattenpumpen samt värmeväxlaren i fallande ordning. Om du tar bort impellern samt täcklocket och lägger ett kärl under en tid, samt fyller på kylarvätska så bör du se om en läcka finns där. Dock brukar sötvattendelen bli översvämmad under körning när värmeväxlaren ger upp. Du har ingen varmvattenberedare, gångvärme el dylikt inkopplat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 6 November , 2019 Oljan är inte blandad med vatten och ingen gräddig beläggning. Vattenpumpen läker inte (det bör man ju se då det måste leka utåt). Så i fallande ordning blir värmeväxlaren nästa. Vad jag inte begriper är att "sötvattendelen bli översvämmad under körning". Sötvattensidans tryck är ju betydligt högre än saltvattensidan under körning. Ja jag har VVB inkopplat. Har inte kommit att tänka på det men det finns kranar på linjen så jag kan sluta både till och från. Skall testa. Jätte tack... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 November , 2019 16 minuter sedan skrev LonelyBird: Oljan är inte blandad med vatten och ingen gräddig beläggning. Vattenpumpen läker inte (det bör man ju se då det måste leka utåt). Så i fallande ordning blir värmeväxlaren nästa. Vad jag inte begriper är att "sötvattendelen bli översvämmad under körning". Sötvattensidans tryck är ju betydligt högre än saltvattensidan under körning. Ja jag har VVB inkopplat. Har inte kommit att tänka på det men det finns kranar på linjen så jag kan sluta både till och från. Skall testa. Jätte tack... I de flesta fall brukar inte värmeväxlarens lock/expansionskärlet vara helt tätt på dessa motorer, och under gång får du högre tryck i sjövattendelen pga mottrycket i avgassystemet bla. Då fylls sötvattendelen upp med sjövatten tills det svämmar över. Jag har någon kund per år med det problemet på gamla Nimbusar bla. Du kan ju även testa att trycksätta sötvattendelen, tex genom att offra ett värmeväxlarlock eller använda en gummiplugg med en anslutning så du kan pumpa upp ett övertryck, då brukar läckage avslöjas lättare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 7 November , 2019 Tack Lodka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser