skippeer 423 Postad 4 November , 2019 (redigerade) Hej Saknar dokumentation för bogpropellern som är monterad 2002, VP QL BP600, part. no. 41100624, 4 kW, 12 volt, serial no. 600-120055. Bäst pris för zinkanod till BP600 verkar komma från Ital Nordic, de tar 95 kr enligt deras websida, Hjertmans tar 343 kr för en zinkanod. På förra båten hade jag segeldrev, på hösten släppte jag ute 1 dl och kollade om det fanns tecken av vatten i oljan. Var det okay bytte jag segeldrevsoljan typ vart tredje år. Nu har jag rak axel och ligger lågt med oljebyte i backslaget men nu har jag en bogpropeller som jag inte gjort något med sedan köpet 2017 (har kollat oljenivån som varit ok i behållaren). Det har varit 2 olika ägare före mig sedan 2002 så för mitt och bogpropellerns välbefinnande tänkte jag byta olja. En dansk kille på YouTube rekommenderade QuickSilver Gear Lube SAE90 för den skulle klara vattenläckage bättre än andra oljor, myt eller fakta.... Vilken olja passar/ger bäst skydd till en QL BP600 bogpropeller? Redigerad 4 November , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 4 November , 2019 Volvo Pentas olja är ju för länge sen discontinued. Man har sagt mig att den det facto var Castrol Alpha SP 150. QuickSilver Gear Lube SAE90 ger dig en betydligt lägre viskositet. Här hittar du databladet som enligt min mening är VP-oljan... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 169 Postad 4 November , 2019 (redigerade) Skrev fel... Redigerad 4 November , 2019 av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 6 November , 2019 Internet har all info, problemet är att finna relavanta web sidor, idag fann jag VP notification. Namnen på "rätt" olja till VP QL BP (Bow Prop) verkar innehålla ett signifikant nummer 150 relaterat till viskositet Volvo Penta QL Bow thrusters - notification - oil.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 6 November , 2019 Jättefint Skippeer, det bekräftar ju vad de stora gossarna sagt mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 20 November , 2019 Hjertmans hade ingen olja med viscocity 150 vid 40 grader C. Mekonomen säljer Castrol oljor så jag åkte dit igår, visst Castrol Alpha SP 150 kunde de ta hem men på 20 liters dunk, tackade nej. Jakten på olja fortsätter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 20 November , 2019 (redigerade) SeaSea hade ingen olja med viskositet 150 vid 40 grader C blev svaret då jag frågade. Åkte till Wahlborgs, Volvo Penta ÅF, de ringde till Sleipner och frågade, svaret blev SAE 90 fungerar fint till VP QL BP600. Köpte Champion Life Extension 80W90 GL5, 1 liter för 99 kr. Viskositet 147 eller 150 kan inte spela någon roll. Champio Life Extension 80W90 GL5 - TDS.pdf Redigerad 20 November , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 19 December , 2019 (redigerade) Tidigare har jag fått torka upp lite olja runt bogpropellen och isamband med start av den här tråden drog jag åt slangklämman med tron att nu slipper jag dropp. Idag hade jag tid att byta olja och det droppar sakta vid oljebytet även när locket till behållaren var avtaget. För att få ut det sista som var i slangen lyfte jag den lite och den var stenhård. Ringde Sleipner och fick rådet att köpa valfri oljebeständig slang i båtbutik/bilbutik. Slanglängd idag är 60 cm, yttre slangdiameter ca 14 mm, armerad genomskinlig slang som efter 17 år är stenhård. Frågetecknet är inre diameter, gissar 10 mm. Redigerad 19 December , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 10 Juli , 2023 Idag fyllde jag på ny fräsch SAE 80/90 olja och upptäckte en smart finess med förpackningen, en inbyggd slang/rör så det är enklare att hälla i trånga utrymmen. Varje dag något nytt att lära Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser