Flyxe 0 Postad 2 November , 2019 Tjenare, Jag märkte i somras att vår Yamaha utombordare drar otroligt mycket olja. Nu när jag plockade up den för vintern så undersökte jag det hela och det verkar som om oljan läcker ut. Det är inte oljetanken som läcker eller tuben heller för den delen. Läckaget verkar vara runt själva oljepumpen. Jag har funderat på att koppla ur oljepumpen, istället för att laga skiten, och blanda olja direkt i soppan. Jag har läst lite på olika forum hur man ska gå till väga men hittar ingen lösning. Min tanke var att fylla på med olja men strypa tuben. Så att den inte larmar om oljebrist. Men jag blir lite orolig om oljepumpen fortsätter gå torr om det kan innebära skador. Är det någon som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 2 November , 2019 Här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flyxe 0 Postad 2 November , 2019 Tack @LonelyBird för videon! Det såg ut att vara en hel del att göra. Inte bara koppla bort tank och pump. Vad tror du om att applicera den något mer lekmanna-lösning med att klämma av soppatillförseln till pumpen för att slippa läckaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 2 November , 2019 Har ingen erfarenhet men i mina ögon skulle det vara enklast att lokalisera/åtgärda läckaget. Det är ju ändå ganska straight forward varifrån den kan läka... Att snörpa tillförseln till pumpen skulle jag inte göra då den är en mekanisk dylik och tar skada av det. I videon avlägsnade han drivaxeln till pumpen. Gör du det kan du väl försöka men då skall du lura lågnivå sensorn eller hålla olja i tanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flyxe 0 Postad 2 November , 2019 @LonelyBird ja du har nog rätt, jag tror att första steget kan bara att pilla loss själva pumphuset och se om det kan vara några packningar eller dylikt som kan vara orsaken. Tack för tipsen, jag återkommer med hur det löste sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 2 November , 2019 Laga är mitt råd också. Så skönt att slippa mäta o slabba. Tror även att den ger olika blandning beroende på hur du kör. Om det är så är det även bättre för plånboken och miljön. Tycker jag aldrig behöver tänka på 2taktsolja i min tohatsu med Autolube. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 3 November , 2019 Innan du pillar isär, så märker du upp manöveraxeln på pumpen vid tomgång och vid full gas. Måste bli samma, nör du sätter ihop igen. Så måste jag göra på min 2 cyl, tvåtakt snöskotermotor. Märken finns från fabrik. Kontrollerar öven lägena några gånger per säsong, samt att oljeförbrukningen är normal för viss påfyllning av bensin. Ligger på dryga 2 %. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser