Tollaren 6 Postad 10 Maj , 2021 Hej! Förångaren såg ganska igensatt ut. Har rengjort och testat värmaren igen men den startar och stannar tyvärr. Har beställt nytt nät samt en ny bränslepump. Det känns som att det är bränslerelaterat så därför köper jag en ny pump. Kollade upp min förra pump och det visar sig att den inte lev. tillräcklig volym bränsle (Kina-pump). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 10 Maj , 2021 (redigerade) . Vad tror du om att fixa en egen bränsledunk till vämaren och bara köra på blankdiesel, sjömacksdiesel, utan RME o annat miljöjox, som är godis för bl a bakterier? Redigerad 10 Maj , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 10 Maj , 2021 2 minuter sedan skrev Hybro: . Vad tror du om att fixa en egen bränsledunk till vämaren och bara köra på blankdiesel, sjömacksdiesel, utan RME o annat miljöjox, som är godis för bl a bakterier? Gör redan det, har separat dunk för värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 10 Maj , 2021 2021-05-06 vid 07:34 skrev Tollaren: Hej! Tack för infon. Jag har dock plockat isär den två gånger. Kan inte se några konstigheter. Har blåst i bränsleröret med tryckluft och den är inte täppt. Men där bränslet går ut i brännaren finns en slags "kudde" som känns hård, nästan som frigolit. Glödstftet sitter instucket i denna. Frågan är om den korkat ihop. Jag vet inte riktigt hur den skall kännas. Är det någon som vet? Skall plocka isär den igen så kan jag lägga in några bilder. Var det brännaren som du bytte varje år? Den som var igenkoksad? Ja, det var brännaren. Min har som en ståltrådskudde som var helt igenkoksad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 10 Maj , 2021 2021-05-06 vid 08:56 skrev Hybro: Wreckdriver Det som du beskriver som en "kudde" är förmodligen ett helt igenkoxat glödnät (sil) runt stiftet. Ja, det stämmer. En kompis till mig gav sig på att lossa nätet och rengjorde. Själv är jag lat och köper en ny brännare. Tror att nätet fanns att hitta som reservdel på internet. Dock inte från webasto 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 10 Maj , 2021 7 timmar sedan skrev Tollaren: Gör redan det, har separat dunk för värmaren. Jag kör sedan något år bara på HVO. Det ska ge en mindre sotig förbränning. Det har fuingerat bra så här långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 11 Maj , 2021 15 timmar sedan skrev wreckdiver: Ja, det stämmer. En kompis till mig gav sig på att lossa nätet och rengjorde. Själv är jag lat och köper en ny brännare. Tror att nätet fanns att hitta som reservdel på internet. Dock inte från webasto 😀 Yes, har beställt på nätet från England samt pump skall komma om 1-2 veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 11 Maj , 2021 15 timmar sedan skrev wreckdiver: Jag kör sedan något år bara på HVO. Det ska ge en mindre sotig förbränning. Det har fuingerat bra så här långt. Hur är det i tanken? Är det mer eller mindre bakterietillväxt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 1 Juni , 2021 Hej igen! En glad uppdatering: Bytte metallnätet i brännaren samt bränslepumpen och nu funkar den äntligen! Största felet tror jag var pumpen. Den förra "Kinapumpen" levererade inte rätt mängd, det skulle det göra enl. försäljningssidan men det gjorde den inte. Den nya köpte jag från England och den funkade bra. Ha en bra båtsommar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dadid 19 Postad 4 Augusti , 2021 Tips på prisvärd och erfarenhetsmässigt bra fungerande ersättningspump till dp2 vore toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser