Mr_Merlin 2 Postad 26 Oktober , 2019 (redigerade) Förslag på vanliga beräkningar som motorbåtsentusiaster ofta gör, mottages gärna? Jag håller på utveckla en mobil-app för beräkningar av hastighet och stigning baserat på längd, vikt, hp, varvtal och utväxling. Den verkar bli enkel och bra för ändamålet. Men vill höra med er om det finns något som man vill räkna på och där en mobil-app skulle vara til hjälp. Tips mottages, även om motsvarande finns i andra appar eller webbsidor. IOShttps://apps.apple.com/se/app/boats-and-propellers/id1484505180 Android https://play.google.com/store/apps/details?id=se.aoli.marinecalc Redigerad 26 Oktober , 2019 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 27 Oktober , 2019 21 timmar sedan skrev Mr_Merlin: Förslag på vanliga beräkningar som motorbåtsentusiaster ofta gör, mottages gärna? Jag håller på utveckla en mobil-app för beräkningar av hastighet och stigning baserat på längd, vikt, hp, varvtal och utväxling. Den verkar bli enkel och bra för ändamålet. Men vill höra med er om det finns något som man vill räkna på och där en mobil-app skulle vara til hjälp. Tips mottages, även om motsvarande finns i andra appar eller webbsidor. Skrovform o bottenvinkel ("skrovparametrar") torde vara viktigt för att göra propellerberäkningar. En baklängesberäkning där data för en befintlig installation utmynnar i en "skrovkoefficient" att användas för att göra beräkningar med annan propeller på samma skrov torde vara väldigt användbar för att bedöma nyttan av propellerbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 27 Oktober , 2019 (redigerade) Ja det kan jag göra, men varför ska jag hjälpa dig att tjäna pengar? Redigerad 27 Oktober , 2019 av Kaj_Bjorkhagen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 27 Oktober , 2019 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Lintott: Skrovform o bottenvinkel ("skrovparametrar") torde vara viktigt för att göra propellerberäkningar. En baklängesberäkning där data för en befintlig installation utmynnar i en "skrovkoefficient" att användas för att göra beräkningar med annan propeller på samma skrov torde vara väldigt användbar för att bedöma nyttan av propellerbyte. Bra förslag! Ska försöka få med något sånt i kommande version. Nu finns det två typer av skrov att välja mellan, lätt och normalt. Skulle kunna ersättas med någon form av "skrovkoeffiient". Har också en idé att man ska kunna vända beräkningen och se hur många hk som krävs för att uppnå en viss fart med en viss stigning och varvtal. Tack för inputen 😀👍🏻 Redigerad 27 Oktober , 2019 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 27 Oktober , 2019 40 minuter sedan skrev Mr_Merlin: Nu finns det två typer av skrov att välja mellan, lätt och normalt. Borde inte basdata skilja sig främst mellan ”planande” och ”deplacerande”? Eller har jag missat nåt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 28 Oktober , 2019 Bra input! Den här appen är för planande båter det måste framgå tydligare. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Evgeny_V 3 Postad 9 November , 2019 Programvaran kommer att vara efterfrågan. Vi har de flesta båtanvändare som gör beräkningen på papper. Det finns inga program som fungerar korrekt. Jag skulle delta i översättningen till Ryska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser