skippeer 434 Postad 23 Oktober , 2019 (redigerade) Hej Jag är lite pedantisk när det gäller båten och försöker välja det bästa tex vid köp av sprayhood och segel. Senaste 12 månaderna har jag tvingats att återvända både till kapellmakaren och segelmakaren ett antal gånger för att fixa till diverse brister. 2006 fick jag tips om en duktig kapellmakare så jag köpte sprayhood, sittbrunnstält, pedestalkapell och vindskydd till den nya Hansen. Toppen leverans, rejäla rostfria bågar och bra kapellduk. Förra året behövde den begagnade längeseglingsbåten bla ny sprayhood och rostfria bågar så jag beställde naturligtvis hos samma kapellmakare som 2006. Pga restriktivare miljökrav gick det inte att få samma kapellduk utan en ny som skulle vara bra trots sämre dukbehandling. Igår upptäckte jag att det hängde ett flertal trådar från sprayhooden och jag gissar att det beror på att en del kanter inte har dubbelvikta sydda kanter. Har kontaktat kapellmakaren som säkert kommer att hjälpa mig men det är 2 dagars segling ToR (igen, var där i våras för att fixa till bimini kapellet). Ett tips till andra som är i färd med kapellbeställningar är att vara observanta hur kantsömnaden är tänkt att utföras (enkel eller vikt kantsömnad). Original sprayhooden hade bredare skydd / lock över dragkedjan i plast vilket jag märkte efter leverans. Synd att kapellmakaren inte var tydlig med de ändringar som han tänkte göra jämfört med original sprayhooden för jag gillar bredare lock. Summering: Fråga även om detaljerna vid beställning så att resultatet blir som du vill (typ som originalet), jag litade på premium företagen vilket var naivt. Redigerad 23 Oktober , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 996 Postad 23 Oktober , 2019 Känner tyvärr igen kvalitetsförsämringen. Hade sprayhood från en välkänd kapellmakare på västkusten till förra båten. Nya båten utrustades med sprayhood, sittbrunnskapell o hamnkapell från samma kapellmakare (beställda via båtleverantören där kapellmakaren varit o mallat). Alla delar hade kass passform o i vissa fall samma dåliga enkelsömmar som du visar bild på. Jag reklamerade till båtleverantören som skickade tillbaka för korrigering. Efter ett par veckor kom paketet tillbaka - de hade inte ens öppnat det... Efter ytterligare en vända med paketet så var en del tillrättat men inte i OK skick. Det hela slutade med att leverantören av min båt fick fixa en kapellsömmare på annat håll för att rätta till alla felaktigheter. Enligt uppgift så har kapellmakeriet avskedat de flesta medarbetarna o syr numera kapellen någonstans utanför Sverige. De få kvarvarande medarbetarna får ägna sig åt att rätta till felaktigheter på det som blivit sytt (o troligen normalt reparations o översynsarbete). Under sådana omständigheter så kan jag förstå att de gamla medarbetarna som är kvar tröttnar o att kunderna blir missnöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 26 Oktober , 2019 2019-10-23 vid 12:44 skrev Lintott: Känner tyvärr igen kvalitetsförsämringen. Hade sprayhood från en välkänd kapellmakare på västkusten till förra båten Hej, då jag är i färd med att beställa nytt kapell och tänkt göra det nu under hösten av en välkänd firma i Göteborg, som har gjort det gamla också, undrar jag om du kam pm:a mig om vilken firma du avser så det inte är samma som jag tänkt beställa av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser