maxrelax 0 Postad 20 Juni , 2005 Hej, Spolningen till toaletten fungerar inte. Har provat med att hjälpa till med en hink vatten, men får fortfarande inte upp något självsug. Upp till septitanken fungerar det alldeles utmärkt, det är sjövattnet som inte vill starta. Tips emottages tacksamt. //Dick Hej nu är problemet löst :-) Det var saltavlagringar på översta gummipackningen. Tack för alla tips. //Dick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Juni , 2005 Nu vet jag inte vad för toa du har ombord, men på tex ParBrydon så sitter det ett gummimembran under locket på pumphuset. Om detta mebran fastnar av avlagringar eller går sönder så kan det få bla. den effekten du beskrev. Det finns packningssatser till de flesta holkar på tex Hjertmans i Sisjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 20 Juni , 2005 Hej och tack, Det är en Jabsco. Jag hade samma problem förra säsongen, men då fungerade det med hinktricket. Jag har en packningssats liggande, men har dragit mig för att byta packningar... //Dick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Silferkrona Postad 20 Juni , 2005 Har samma problem när jag är ut i höga vågor. Jag löser problemet genom att lossa slangen mellan pumpen och toan. Håll för hålet med tummen så att det bara kommer in lite luft. Pumpa sedan som vanligt så skall du se att det kommer in sjövatten... Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Juni , 2005 Jabsco och ParBrydon är samma sak. Testa med att öppna locket på pumphuset, jag gissar att du har den nyare modellen med Röd text ovanpå det platta locket med 6 skruvar runt. Titta hur packningen som ligger i där ser ut, och gör rent så det inte finns några salt avlagrningar och dyligt i sätet. Info: det är BARA spol/saltvatten där uppe så det dyker säkert inte upp några visitkort från förra besökaren på toan. Om packningen känns stel och omedgörlig så byt den, se till att få den lilla spaken som är till spolning/tömmning av sv skålen rätt bara. Siferkrona, för mig låter som om insuget hamnar över vattenytan när det gungar, men hur det skulle hjälpa med ditt trick förstår jag dock inte. Huvudsaken är ju att det funkar. Se upp bara med sjövattenslangen in i toan, om den skulle lossna under gång och ingen märker det så vattenfylls båten skkta med säkert. Maxrelax, jag kom just att tänka på en sak till. Om din slang är dragen med svanhhals och det sitter en liten vakumventil högst upp i böje så kan det vara det som ditt bekymmer också. Om inte vakumventilen sluter tätt när du skall spola så suger den bara luft den vägen, minsta motståndets lag alltså. Lycka till/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 20 Juni , 2005 Hej, Tack för alla tips. Skall testa dom till helgen. //Dick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 20 Juni , 2005 Samma sak hände mig härom året, backventilen i form av en fjäderbelastad metallkula hade fastnat under vintern. Plockade isär pumpen och petade loss kulan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser