nercis 1 Postad 18 Oktober , 2019 Hej, Vad är vad på förgasaren och vilken funktion uppfyller dessa skruvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Oktober , 2019 Nr 1 är lågvarvsblandningen, justerbar Nr 2 är väl bara ventilation och ingen skruv Nr 3 ser jag inte vad det är till 100 % men tror det är tomgångjustering Nr 4 är ett fast munstycke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nercis 1 Postad 18 Oktober , 2019 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Gelis: Nr 1 är lågvarvsblandningen, justerbar Nr 2 är väl bara ventilation och ingen skruv Nr 3 ser jag inte vad det är till 100 % men tror det är tomgångjustering Nr 4 är ett fast munstycke Hej, 3 och 4 håller jag med dig om. 1an skruvade jag loss och tog ner. Där jag fann var en 2,5 cm skruv med en fjäder på sig och spetsig i änden. Är det en lågvarv skruv eller något annat, som kanske luftskruv då den sitter rakt under choken? 2an skruvade jag ut så lång det gick. (den var helt stäng) Den kunde jag ej ta ut, dock var det en skruv av mässing. När jag googlar på den så hittar jag den och det är ett munstycke med hål genom skruven, oftast till bränslet. Bränsleskruv typ! När jag startade motorn med denna skruv helt ut skruvad så kom det bensin där. Så det kanske är en bränsle skruv, vad tycker du? 3an skruvade jag på och då gick motorn bättre på tomgång. Testade mig fram helt enkelt.. 4an har jag ej rört. Redigerad 18 Oktober , 2019 av nercis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Oktober , 2019 2:an ska vara i botten, det är nr 1 ( luftskruv som du benämner den) som man kan justera ihop med 3:an om det nu är tomgångsskruven.. Alla justeringar ska göras med motorn belastad, dvs båten säkert förtöjd vid brygga. Får man tomgång kontra lågvarvsnål ( luftskruv) fel så går motorn taskigt på tomgång och stannar i regel när växel läggs i o ur. Fullgas och mellanregister har fasta munstycken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nercis 1 Postad 18 Oktober , 2019 5 minuter sedan skrev Gelis: 2:an ska vara i botten, det är nr 1 ( luftskruv som du benämner den) som man kan justera ihop med 3:an om det nu är tomgångsskruven.. Alla justeringar ska göras med motorn belastad, dvs båten säkert förtöjd vid brygga. Får man tomgång kontra lågvarvsnål ( luftskruv) fel så går motorn taskigt på tomgång och stannar i regel när växel läggs i o ur. Fullgas och mellanregister har fasta munstycken. Tack för den snabba responsen, jag är inne på samma tankar som du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser