Karatekenta 0 Postad 17 Oktober , 2019 (redigerade) Hejsan !! Funderar på att bygga om vevhusventillationen på min AD 41:a. Nån som har erfarenhet av detta vevhuskit ? Vevhuskit 31-41 motorerna Redigerad 17 Oktober , 2019 av Karatekenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 2 November , 2020 Bumpar denna tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 7 November , 2020 Jag har sett att det finns de som köpt kitet och verkar nöjda, det är ju så när som på luftfiltret samma lösning som på de senare 31 och 41 motorerna. Men det kostar ju en slant även om man slipper köpa vevhusfilter varje år. Jag skaffade ett oljepåfyllningslock från en Volvo B20 motor istället för 50kr och ett sportluftfilter från Biltema för 150kr och den lösningen gör samma jobb. Slangen från locket går via motorrummets avluftning till utsidan av båten. Det gamla vevhusfiltret sitter kvar men jag tänkte såga av det, ta urfiltret och plugga igen det. Jag tror även att oljepåfyllningslocket satt på några äldre Pentamotorer också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 7 November , 2020 Min KAD42P-A från 1995 leder vevhusventilationen ner i sumpen, med en avluftningsslang uppåt. Förra ägaren drog den så att den slutade vid insugen så att ångan sögs in och smutsade ner luftfiltret. Jag ville bygga om och dra den så att den kom på andra sidan filtret, men blev varnad för att göra så. Risken finns att du fått för mycket olja i motorn och att vevslängarna stänker till ordentligt så att mycket olja kommer upp den vägen. Suger då motorn i sig denna olja så rusar motorn med ras som följd. Jag låter dessa gaser bara gå ut i maskinrummet - är dock inte mycket och smutsar inte ned. Om eller när det skulle störa mig så skulle jag som Makro bara leda ut gaserna ur maskinrummet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 7 November , 2020 2019-10-17 vid 19:59 skrev Karatekenta: Hejsan !! Funderar på att bygga om vevhusventillationen på min AD 41:a. Nån som har erfarenhet av detta vevhuskit ? Vevhuskit 31-41 motorerna Det kittet sitter original f.om kad 42 orna, försök finna en beggad kåpa från en 42-300 blir nog billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 7 November , 2020 Jag har fått det installerat, just det kitet, jag är mycket nöjd. Det är värt varenda krona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 8 November , 2020 21 timmar sedan skrev vega1959: Jag har fått det installerat, just det kitet, jag är mycket nöjd. Det är värt varenda krona. Kul att höra, blir nog en beställning i veckan för min del Vart avslutade du slangen från vevhuslocket? Funderar själv på att leda ut min genom skrovet i aktern, men gör det någon som helst skillnad än att låta den pysa ut luften i maskinrummet? //Swadop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 8 November , 2020 2 timmar sedan skrev Swadop: Kul att höra, blir nog en beställning i veckan för min del Vart avslutade du slangen från vevhuslocket? Funderar själv på att leda ut min genom skrovet i aktern, men gör det någon som helst skillnad än att låta den pysa ut luften i maskinrummet? //Swadop Rakt ner under motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 9 November , 2020 16 timmar sedan skrev vega1959: Rakt ner under motorn. Okej (Y) Vet du förresten vilken modell på luftfiltret det är? Läste att det var K&N men tänkte mer vilken dimension det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 9 November , 2020 23 timmar sedan skrev vega1959: Rakt ner under motorn. https://www.dropbox.com/s/aq3kzylwrmv6sa7/20201016_144121.jpg?dl=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landgren123 5 Postad 11 November , 2020 42:a, har ledit ut gaserna utanför båten. Blev av med " motorlukt" i mittkabinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 12 November , 2020 När ni bygger om på med "öppen" ventilation förlorar ni undertrycket som bör vara i vevhuset, vilket jag kan tänka förbättrar ringarnas tätning samt vevaxeltätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 12 November , 2020 (redigerade) Jag fick min monterad förra året, jag tyckte att det motsvarade förhoppningar om ett renare maskinrum Redigerad 12 November , 2020 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 12 November , 2020 (redigerade) 2020-11-09 vid 23:06 skrev vega1959: Redigerad 12 November , 2020 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 12 November , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Eile: När ni bygger om på med "öppen" ventilation förlorar ni undertrycket som bör vara i vevhuset, vilket jag kan tänka förbättrar ringarnas tätning samt vevaxeltätningen. De äldre maskinerna i 31-41 serien med vevhusfilter är ju byggda med "öppen" ventilation. Att leda vevhusgaser till insugningsluften är snarare en fråga om miljö eller för att slippa oljelukten i maskinrummet. Redigerad 12 November , 2020 av Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 12 Februari , 2021 Fixade ett nytt inspektionslock( vid stötstängerna) och en ventilkåpa med demistor ifrån VP. Satte även på ett luftfilterhus ifrån AD41P, men det gick jag ifrån då detta VP luftfiltr imploderade när det blev igensatt. Kör nu med ett tvättbart K&N filter och filterskinn ifrån motocrossen. Har dragit vevhusventilationen till ett T-stycke där oljeemulsioner faller ner i en flaska och gaser antingen sugs in i centrum på K&N filtret eller trycks ut i det fria. Blir rent i maskinrummet och lägre servicekostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 Februari , 2021 Följdfråga: Jag har en KAD43, ventilkåpan längst bak har oljefälla, med anslutning till en slang som ofta lossnar. Vart leder denna slangen? Att den lossnar kan det bero på något felaktigt mottryck? Eftersom jag upptäcker att slangen lossnat när jag varit och klivit runt i motorrummet drar jag slutsatsen av att jag själv ofrivilligt orsakat att den lossnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 15 Februari , 2021 På min KAD42P-A går slangen från ventilkåpan till en plastkoppling vid motortypskylten och vidare ner genom blocket i sumpen. Från plastkopplingen går en slang upp till luftintaget innan filtret. Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 15 Februari , 2021 Men jag har tagit bort slangen från insuget, eftersom jag hört talas om att det plötsligt kan komma olja som då får motorn att rusa. Det kommer inte gas från min vevhusventilation på tomgång, men jag har inte kollat på fullgas, vilket jag ska kolla till sommaren. Luftfiltret blir klart smutsigt under ett år, men jag märker inte skillnad på det om jag jämför när vevhusventilationen gick till insuget och nu när det går ut i motorrummet. Motorrumsväggen blir inte heller färgad där vevhusventilationen leds mot väggen. Bilden visar hur vevhusventilationen kom fram till insuget tidigare. Nu har jag den slangen bara rakt bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 15 Februari , 2021 1 timme sedan skrev ThomasVikhog: Men jag har tagit bort slangen från insuget, eftersom jag hört talas om att det plötsligt kan komma olja som då får motorn att rusa. Det kommer inte gas från min vevhusventilation på tomgång, men jag har inte kollat på fullgas, vilket jag ska kolla till sommaren. Luftfiltret blir klart smutsigt under ett år, men jag märker inte skillnad på det om jag jämför när vevhusventilationen gick till insuget och nu när det går ut i motorrummet. Motorrumsväggen blir inte heller färgad där vevhusventilationen leds mot väggen. Bilden visar hur vevhusventilationen kom fram till insuget tidigare. Nu har jag den slangen bara rakt bak. Jag tror att det ser annorlunda ut på KAD43an, det är en klen slang på motorns styrbordssida som sitter i den bakersta ventilkåpan och sedan försvinner slangen ned någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 15 Februari , 2021 Ja, på en del KAD42 och de KAD43 som jag sett går en tunn slang direkt till insuget (efter luftfiltret). Detta är så som det ser ut på bensinmotorer. Bästa för miljön, då vevhusgaserna som innehåller olja och bränsle då går igenom förbränningen i motorn. För en frisk motor är detta helt ok, men det är inget som förbättrar effekten - tvärtom möjligen. Som jag nämnde förekommer det på dessa motorer att turbon börjar läcka från insugssidan (som överladdas) i turbon till dess smörjsystem, så att det blir övertryck från laddningen ner i sumpen. På AD41 kommer då olja upp i dess avluftning, som om den leds till insuget kan sugas in i motorn som då rusar pga fri tillgång till bränsle. Jag misstänker att samma kan hända på KAD42 och KAD43. Därför har jag tagit bort slangen som leder dessa gaser till insuget, så det bara luftar ut i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 15 Februari , 2021 46 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Ja, på en del KAD42 och de KAD43 som jag sett går en tunn slang direkt till insuget (efter luftfiltret). Detta är så som det ser ut på bensinmotorer. Bästa för miljön, då vevhusgaserna som innehåller olja och bränsle då går igenom förbränningen i motorn. För en frisk motor är detta helt ok, men det är inget som förbättrar effekten - tvärtom möjligen. Som jag nämnde förekommer det på dessa motorer att turbon börjar läcka från insugssidan (som överladdas) i turbon till dess smörjsystem, så att det blir övertryck från laddningen ner i sumpen. På AD41 kommer då olja upp i dess avluftning, som om den leds till insuget kan sugas in i motorn som då rusar pga fri tillgång till bränsle. Jag misstänker att samma kan hända på KAD42 och KAD43. Därför har jag tagit bort slangen som leder dessa gaser till insuget, så det bara luftar ut i motorrummet. 😀 Ja då förstår jag. Min slang brukar lossna. Klart litet svart är det ju i luftfiltret, bytte aldrig i höstas, men har ett nytt, så jag får väl kolla om det bara är smuts eller olja. Motorn tillika turbon har gått omkring 750timmar, men turbon bör ju hålla minst det dubbla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 16 Februari , 2021 Jag har nog även hört att det ska vara negativt för turbon att vevhus-gaserna passerar kompressordelen, men det kan vara spekulation. Jag tog bort vevhusventilationsslangen som ledde dessa gaser till insuget för att jag tyckte att luftfiltret blev svart efter en säsong. Men det hjälpte inte, luftfiltret blir fortfarande mörkfärgat i samma omfattning. Jag byter luftfilter varje år (30 timmar). Min motor har nu 1500 timmar, men jag vet inte om det är första eller andra kompressorn som nu börjar närma sig sitt slut - den är rostig i avgasutgången och tätar inte helt. Laddtrycket enligt instrumentpanelen är: 25 knop 2500 rpm 0,2 bar 30 knop 3000 rpm 0,5 bar 35 knop 3500 rpm 1,0 bar 38 knop 3800 rpm 1,2 bar Båten planar inte utan kompressorn. Jag kör på HVO100 som har 3% mindre energi per liter och har inte skruvat på dieselpumpen. Båten väger 3000 kg (28 fot, 2,55 bred) och förbrukar omkring 1 liter/sjömil i 25-30 knop. Är nöjd med detta och har inga planer på att skruva på någonting. Ställa ventilerna är nästa uppgift förutom filterbyten. Är där något speciellt att tänka på - eller bara att följa manualen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser