Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Gäst Bengan

Förmodligen en väldigt dum fråga!?!

Rekommendera Poster

Gäst Bengan

Har en 25-liters trycktank till min utombordare. Nu undrar jag bara om luftventilen på locket till tanken ska vara öppen eller stängd?? Namnet trycktank antyder ju stängd...eller?? Tacksam för svar/Rockien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppen när du använder den. Du lär märka om du har den stängd. Motorn dör efter en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du den stängd bildas det ett vakum om man säger så. tänk dig själv att dricka rätt ur en petflaska, tillslut så får du inte i dig mer för det går inte :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PÅ sätt och vis ahar du rätt Bengan att Namnet trycktank antyder ju stängd...eller??. Grejen är bara den att namnet trycktank är fel, det har hängt med av bara farten genom tiderna. Förr så var det just en tank med övertryck, men numer så suger motorn upp bensinen själv med hjälp av en bränslepump. Därmed sällar jag mig till de övriga med att ventilen skall vara öppen vid användning, i alla övra tillfällen stängd. /B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kristian

Tycker att det är bra du ställer frågan, finns inga dumma frågor...alla kan ju inte kunna allt ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst En klokare Bengan

Gillar detta forum...många bra svar!! Tack tack.. Då vet jag hur det ligger till, blir nog en tur redan ikväll, med ´öppen´trycktank!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså skruven på tanklocket skall skruvas ut. Inte locket. På vissa trycktankar finns det självjusterande luftningar. Där slipper man tänka på lilla skruven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...