Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Dava

Slippa havstulpaner - duk

Rekommendera Poster

Har förvånansvärt stora problem med havstulpaner trots att hamnen ligger en halv km uppströms en sötvattenså. Tydligen kan de små rackarna växa till även i sötvattnet..

Googlade och hittade denna: http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20100408/duk-vid-batplats-ger-ren-batbotten/

Vad tror ni? Borde jag inte kunna fixa en liknande duk och dra över skrovet efter varje segling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

Har förvånansvärt stora problem med havstulpaner trots att hamnen ligger en halv km uppströms en sötvattenså. Tydligen kan de små rackarna växa till även i sötvattnet..

Googlade och hittade denna: http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20100408/duk-vid-batplats-ger-ren-batbotten/

Vad tror ni? Borde jag inte kunna fixa en liknande duk och dra över skrovet efter varje segling?

Vi provade en duk under en av våra båtar för några år sedan och vi upptäckte att duken skavde gelcoaten i konturer som exempelvis köl och steglister. Det såg ut som om någon hade slipat skrovet med fint sandpapper. Jag tror att det var smutsen som med tiden hamnat ovanpå duken som var boven i dramat. Jag hittade något år senare en representant på båtmässan och berättade för honom om vår upptäckt men de hade aaaaaaldrig hört talas om något sådant.

Produkten kanske är förändrad/förbättrad sedan dess men för oss räckte det med den sommarens "skavsår".

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det räcker nog för att jag ska skippa den idén. Tänkte kanske starta en serie sådana här trådar för att hitta en lösning. Nu ska jag sova på saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...