Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
EastSide

Motorbyte

Rekommendera Poster

Jag har funderingar på att byta ut en Mercruiser 7,4L 330 hkr med Bravo II drev mot en VP diesel lämplig i en planande 29-fotare från 97. har någon här bra praktiska tips om var man börjar i denna process? Jag tänkte kontakta båttillverkaren för att få tips om lämplig storlek på diesel och sedan ringa Volvo för att prata lite om den motor jag tänkt mig och den båt som den skall sitta i och vad som sitter där nu. Finns det en marknad för en regelbundet servad, perfekt fungerande V8 med tillhörande drev eller säljer man mest fördelaktigt i delar? Nån härinne som gjort något liknande? Tacksam för tips och synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo II ??? Du menar Bravo One el Three va? Hur som helst så är det absolut enklaste alternativet en 6,5 L V8 Turbo Diesel från Marindisel BK.marine i åkersberga. Passar direkt i dina gamla motorfästen och du kan använda ditt befintliga Bravo drev och reglage. Finns i 170 hk,250hk 350 hk finns även en 400hk men då kommer inte ditt bravo drev att stå pall .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I menar jag. Tack för det tipset! Kollade deras sida och hittade en 300 hkr (Hammerhead) som kanske skulle vara lämplig att byta ut den befintliga mot. Har du eller någon annan härinne erfarenhet av dessa dieslar? Hur är de rent prestanda och kvalitetsmässigt? Jag har aldrig stött på någon sådan diesel i någon båt förut - vad kan man tänka sig om andrahandsvärdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste en artikel i Båtliv eller om det var Praktiskt båtägande om ett byte från bensinare till denna Diesel. Minns inte alla fakta runt bytet & resultatet men kan bara minnas positiv kritik. När det gäller hållbarhet har jag svårt att tänka mig att den är sämre än VP's raka dieslar då man tar ut mindre effekt/CUI. Ett plus är ju också som sagt att det passar rakt av! Detta bör ju göra det enklare/billigare att i framtiden byte ex. kyllimpor & dyl. då det finns en rejäl piratmarknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon! Min bror har samtliga Praktiskt Båtägande så jag skall gå igenom dem. Men hur kommer det sig att man inte ser några sådana här motorer i begagnade båtar? Hur länge har företaget funnits?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sea Ray 290 SD

Hej! Jag håller också på att titta på motorbyte. Vad har du för båt? Jag har en Sea Ray 290SD med Bravo3 och tittar på 330hk motorn. Har du fått tag på mer info? Hör av dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

var det inte marindiesel robban achberg hade i sin blå-band båt och körde slut på tre maskiner innan racet hade börjat...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer.

 

Det har vart flera tillfällen runt om i Norden med spräckta toppar och brustna vevaxlar på 6,5:orna.

 

Trist, för det är ju annars en liten kompakt diesel.

 

-Att jämföra dom med Volvo och Yanmar skulle jag nog akta mig för.....

 

Lycka till

Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste i installationen på marindiesel motorerna är rätt kylvattenintag! 32mm / 1-1/4 tums insug med en slang som ej kan nypa ihop av suget från kylvattenpumpen. Motorn behöver enorma mängder kylvatten, ca 110-130 l/minut om jag mins rätt. Utblåset bör vara rätt ut. Eftersom motorn andas in nånting på 32 kubikmeter luft i minuten kommer det ut med ett jävla tryck där bak och bör inte gå igenom drevet/bockhornet.

Har en MD 330 med Diesel X drev som jag ska installera i min Croupier Player.

 

post-29593-1394235491,0324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta VP i en planande båt är som att köra runt med ankaret i sjön.

 

VP´ s nya motorer väger 200kg mer än konkurrerande motorer (VW, Mercruiser, marindiesel)motorer i samm effektklasser (ex D4). Dessutom så är de störst i klassen, svårt att få plats med...

VP passar bra i deplacerande båtar där vikten inte spelar så stor roll.

Lycka till alla dieselkonverterare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akvavit,

Varför går du in i en 3 år gammal tråd, som har senaste inlägg för ett halvår sedan, bara för att spy på VP-motorer --- är du säljare för en konkurrent?

Lite fakta från en jämförelse i Båtnytt 11/2007 --- som jämför 3 diesel: Volvopenta D4, Cummins/Mercury och Yanmar --- är att Volvopenta är bäst på det mesta: Högst fart, bäst acceleration, lägst förbrukning i höga hastigheter, tystast i marschfart. Bäst på allt väsentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade i den sitsen att jag tvingades till ett motorbyte i våras och jag letade efter en diesel. Ansåg dock att det blev alldeles för dyrt. När jag kalkylerade på affären insåg jag att det krävdes många års körning att köra in den investeringen (pris på motor samt pris för konvertering). Det fginns såklart fler fördelar med diesel som t ex driftsäkerhet, ngt billigare underhåll m m. men jag föll för en bensinare i alla fall ( en mot min gamla förgasar-åtta snålare Mercruiser 5,7 EFI, 200 driftstimmar för 50 000 hos Värmdö Motorteknik)

post-15211-1394235707,6736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla som vill byta jänkebensinare mot diesel.

 

Nu år 2009 kommer VW MARIN med en helt ny V8 ca 350hp diesel, commnrail vtg mm mm.

Fördelen är att VW bygger på mercruisers drev, detta innebär att om du har bravo så passar motorn rakt i!

Har du alpha så bör man byta drev och sköld mot bravo, hålet i akterspegeln är det samma förutom att man måste borra två nya hål. Snacka om enkelt montage!!!

Dessutom så har VW varit ett hyggligt stycke billigare än VP, vilket jag fortfarande tror att de är. Dessutom så är deras 350hp V8a med drev ca 100 kg lättare än deras 265hp D4 med drev.

Intressant alternativ.

http://www.vw-m.de/index.php?id=53&L=1&tx_prisnews_pi1[action]=detail&tx_prisnews_pi1[uid]=27

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...